کامیون برقی تسلا؛ نیم ساعت شارژ، ۶۴۰ کیلومتر پیمایش/انقلابی در صنعت

پرسش:با رونمایی از کامیون برقی تسلا که با یک بار شارژ توانایی پیمایش ۸۵۰ کیلومتر را دارد احتمالا یکی از بزرگترین جهش‌های صنعت کامیون‌سازی در ۱۰۰ سال اخیر رخ داده است.

پرسش:با رونمایی از کامیون برقی تسلا که با یک بار شارژ توانایی پیمایش ۸۵۰ کیلومتر را دارد احتمالا یکی از بزرگترین جهش‌های صنعت کامیون‌سازی در ۱۰۰ سال اخیر رخ داده است. این کامیون را می‌توان پرشتاب‌ترین کامیون تولیدی جهان دانست چرا که بدون تریلر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودروی سنگین، تنها ۵ ثانیه است البته وقتی تریلر ۳۶ تنی به این کامیون متصل می‌شود این شتاب به عددی در حدود ۲۰ ثانیه کاهش می‌یابد. این کامیون که سـِمی Semi نام دارد می‌تواند در مسیر‌های شیب دار با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این محصول با حفظ سرعت تعیین‌شده در بزرگ‌راه‌ها، با هر بار شارژ می‌تواند تا شعاع ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند. شعاع حرکتی سـِمی به‌عنوان یک کامیون الکتریکی از شعاع حرکتی کامیون‌های دیزلی با یک‌بار سوخت‌گیری بیشتر است. در این کامیون برای افزایش راندمان به آیرودینامیک توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که بسیاری ضرایب از خودروهای سوپر اسپرت بهتر است. در این کامیون سعی شده زمان شارژ نیز بهبود پیدا کند و این کامیون با نیم ساعت شارژ شدن می‌تواند ۶۴۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. صندلی راننده در مرکز کابین سـِمی قرار دارد و در دو طرف فرمان، دو نمایشگر لمسی برای کنترل قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. دوربین‌های نصب‌شده در اطراف این کامیون سبب می‌شود راننده دیگر نگران نقاط کور نباشد. سـِمی نیز مانند دیگر خودروهای تسلا، با سیستم‌های ایمنی و کمکی بی‌شمار عرضه خواهد شد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به سیستم خودران اشاره کرد. سیستم خودران استفاده شده در این خودرو به نسل چهارم تعلق دارد. تسلا اعلام کرده میزان صرفه جویی سوخت این خودرو بالا است و هر ۱.۶ میلیون کیلومتر رانندگی سبب صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار دلاری در هزینه‌ی سوخت‌گیری خواهد شد. بر اساس اعلام شرکت تسلا، تولید سـِمی از سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود و علاقه‌مندان هم‌اکنون با پرداخت ۵ هزار دلار می‌توانند اقدام به رزرو یک دستگاه کامیون سـِمی کنند. مدتی است که خودروهای الکتریکی تسلا تکانی به صنعت خودرو داده است و برخی از شرکت‌های به شدت محافظه‌کار خودرو ساز مانند مرسدس بنز را به استفاده از موتورهای الکتریکی سوق داده است. البته در کنار تسلا تویوتا هم طرحی بلند پروازانه برای ساخت کامیون‌های پیل سوختی دارد. این کامیون از دو واحد پیلی سوختی استفاده خواهد کرد. تویوتا این سیستم را قبلا در مدل سواری پیل سوختی خود یعنی تویوتا میرای استفاده کرده بود. در این کامیون‌ها هیدروژن به سمت واحد پیل سوختی حرکت می‌کند در این واحد هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن کامیون مصرف می‌شود وآب هم از اگزوز کامیون خارج می‌شود. در کنار تسلا و تویوتا هیوندایی هم طرحی برای یک اتوبوس کاملا برقی بدون نیاز به خطوط فشار قوی برق دارد. این شرکت به‌تازگی اتوبوس برقی الک سیتی که با هر شارژ کامل مسافت ۴۶۷ کیلومتر را طی می‌کند، معرفی کرده است. هم اکنون بیشتر اتوبوس‌های جهان از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند که این سوخت با تولید اکسید نیتروژن، ذرات معلق، مونو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد یکی از عوامل اصلی آلایندگی شهرهای بزرگ جهان است. به همین دلیل برخی شرکت‌های بزرگ به دنبال تولید اتوبوس‌های برقی یا پیل سوختی بجای اتوبوس‌های دیزلی هستند. اگر طرح‌هایی مانند اتوبوس برقی هیوندایی یا کامیون برقی تسلا به نتیجه برسد باید طی ده سال آینده شاهد یک تحول جدی در زمینه حمل و نقل جاده‌ای باشیم.   حق نشر عکس Tesla Image caption ایلان ماسک مدیر تسلا نسل جدید رودستر را معرفی کرد «مشت آخر» تسلا به ماشین‌های بنزینی تسلا در پایان مراسم رونمایی از تریلی‌های الکتریکی خود، با نمایش یک مدل اسپرت جدید همه را غافلگیر کرد. تسلا کمتر از یک دهه پیش با تولید محدود یک خودروی اسپرت به نام «رودستر» پا به عرصه خودروسازی گذاشت و حالا ایلان ماسک، مدیر این شرکت می‌گوید که نسل دوم این ماشین قرار است مشت آخر را به خودروهای بنزینی بزند. رودستر جدید سه موتور الکتریکی دارد و به گفته تسلا شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتش زیر دو ثانیه و حداکثر سرعتش ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است و با هر بار شارژ می‌تواند تا هزار کیلومتر حرکت کند. قیمت پایه ماشین دویست هزار دلار است، اما هزار دستگاه اول به عنوان سری ویژه «پایه‌گذاران» به قیمت دویست و پنجاه هزار دلار فروخته می‌شود. تحویل ماشین قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و خریداران می‌توانند از همین حالا با پرداخت پنجاه هزار دلار ماشین را پیش خرید کنند. با وجود اشتیاق زیاد بازار به محصولات جدید تسلا، منتقدان می‌گویند که پشت زرق و برق و هیاهوی رونمایی مدلهای جدید‌، تردیدهای زیادی پنهان است. تسلا در سال ۲۰۱۶ در مراسمی مشابه یک سدان الکتریکی با قیمت نسبتا ارزان‌ به نام «مدل ۳» رونمایی کرد. به سرعت پانصد هزار نفر این ماشین را پیش خرید کردند اما با آغاز تولید در تابستان امسال معلوم شد شرکت برای ساخت مدل ۳ با مشکلات زیادی روبرو است و برای حل آنها به پول احتیاج دارد. به گفته منتقدان، تسلا می‌خواهد با نمایش و پیش فروش مدلهای جدید، علاوه بر کم اثر کردن جو منفی که علیه تسلا ایجاد شده، بخشی از کمبود نقدینگی‌اش را جبران کند و بعید است بتواند طبق وعده‌ای که داده ماشین‌ها را به خریداران تحویل دهد.   حق نشر عکس Tesla Image caption تسلا می‌گوید تریلی‌های جدیدش از سال ۲۰۱۹ به بازار می‌آید   بخش عمده نشست خبری تسلا به نمایش خودروهای باری جدید این شرکت اختصاص داشت. طراحی این تریلی‌ها به رسم ماشین‌های دیگر تسلا، متفاوت است. اتاق ماشین آنقدر بلند است که راننده می‌تواند در آن بایستد. راننده در وسط خودرو می‌نشیند و اطلاعات خودرو، از جمله تصاویر ویدیویی از نقاط کور، روی دو نمایشگر بزرگ در دو سوی فرمان نمایش داده می‌شود. ماشین علاوه بر دوربین به رادار مجهز است و نیمه خودران است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت تریلی با وزن ۳۶ تن تنها بیست ثانیه است. به گفته تسلا این کامیون‌ها با هر بار شارژ تا ۸۰۶ کیلومتر حرکت می‌کند و هزینه جا‌به‌جایی بار با آنها از خودروهای گازوییلی کمتر است. به گفته کارخانه این ماشین سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه می‌شود.        ###