مسیحیان بیت‌المقدس می‌گویند حمله صهیونیست ها به آنان در حال افزایش است

روز به روز ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی زمین‌های بیشتری را تصاحب می‌کند. از نظر قوانین بین‌المللی احداث این شهرک‌ها غیرقانونی است ولی اسرائیل غیرقانونی بودن شهرک‌ها را نمی‌پذیرد.

  پرسش: انبوه زائران مسیحی در این ماه (آوریل) از خیابان‌های قدیمی بیت‌المقدس که مسیرعبور حضرت عیسی و منشأ داستان عید پاک است گذر کرده‌اند. مارینا، که از بلگراد آمده و با حمل یک صلیب چوبی در مراسم جمعه نیکوی کلیسای اورتدوکس شرکت کرده می‌گوید: «من خیلی احساساتی شده‌ام و همین حالا کمی گریه کرده‌ام. چیزی که باید اینجا باشید تا آن را احساس کنید.» مسیحیان محلی هم در حال پیوستن به این مراسم هستند. گروه‌های پیشاهنگ ارمنی و فلسطینی پیشاپیش این مراسم مذهبی حرکت می‌کنند. ولی در ماه‌های اخیرمسیحیان ساکن شرق بیت‌المقدس اشغالی می‌گویند شاهد افزایش آزار و اذیت و خشونت هستند.   موج حملات تئوفیلوس سوم، اسقف کلیسای ارتدوکس یونان، در باره «حملات بی‌سابقه گروه‌های افراطی اسرائیلی به حضور مسیحیان» هشدار داده است. در آغاز سال جدید میلادی دوربین‌های امنیتی نشان دادند که در کوه مقدس صهیون، جایی که مسیحیان معتقدند محل صرف «شام آخر» بوده، دو نوجوان ارتدوکس افراطی دیده می‌شوند که دارند به قبرهای یک گورستان وابسته به کلیسای انگلیس (انگلیکان) بی‌حرمتی می‌کنند. صلیب‌ها و سنگ قبرها شکسته شده بود و پلیس اسرائیل بعدا گفت که دو نفر دستگیر شده‌اند. به گفته پلیس اسرائیل آسیب به سنگ قبرها عمدی بوده است. در پایان ماه ژانویه گروهی از اوباشان افراطی یهودی به رستورانی در «دروازه جدید»، که مالکش آمریکایی است و در «شهر قدیم» بیت‌المقدس واقع است، حمله کردند و صندلی‌ها را پرتاب کرده و خسارت فراوان به بار آوردند. آنها فریاد می‌زدند «مرگ بر عرب‌ها، مرگ بر مسیحی‌ها». ماه گذشته، یک گردشگر یهودی آمریکایی متعصب در کلیسای Flagellation on the Way of the Cross یک مجسمه حضرت عیسی را با ضربات چکش شکست. در یک فیلم ویدیویی از این صحنه صدای یک نگهبان فلسطینی شنیده می‌شود که در حالی که با مهاجم گلاویز شده با فریاد می‌گوید «پلیس را صدا کنید» و حمله‌کننده می‌گوید: «شما حق ندارید بُت داشته باشید» گفته می‌شود فرد مهاجم سلامت روانی نداشته و تحت درمان است. در طی سالها تف انداختن، لعنت کردن و هل دادن کشیش‌ها در «شهر قدیم» به صورت امری عادی درآمده. ولی رهبران کلیسا می‌گویند بدرفتاری‌های ناشی از فرقه‌گرایی و تعصب اخیرا بیشتر شده است. اسقف ویلیام شمالی، از قلمروی اسقفی کلیسای لاتین، می‌گوید: «این اتفاقات به دلیل وجود تنفر، تعصب و افراط‌گراییِ بخشی از جامعه اسرائیل است که در اقلیت قرار دارند.» وی معتقد است که افزایش نفوذ راست افراطی در سیاست‌های اسرائیل نقش عمده‌ای در این روند داشته است. در دولت فعلی اسرائیل ملی‌گرایان افراطی مانند بزالل اسمموتریچ، وزیر دارایی، شرکت دارند. او مبلغ سیاست‌هایی است که غیریهودیان را تحمل نمی‌کنند. اسقف ویلیام می‌گوید: «من باور نمی‌کنم که حمله به کلیساها سیاست دولت جدید باشد. ولی جوانانی که مرتکب چنین تخلفاتی می‌شوند، احساس می‌کنند که چون در دولت حضور قدرتمندی دارند، به نحوی حمایت می‌شوند.» شهر بیت‌المقدس در قلب اعتقاد مسیحیت واقع است. ولی در مقایسه با یک قرن قبل که یک چهارم جمعیت این شهر مسیحی بودند، شمار مسیحیانی که در حال حاضر در این شهر زندگی می‌کنند، به زیر دو درصد رسیده است. بسیاری از آنان برای گریز از واقعیت‌های دردناک مناقشه هر روزه اسرائیل با فلسطینیان و در جستجوی فرصت‌های بهتر، مهاجرت کرده‌اند. مسیحیان شکایت دارند که به دلیل کوچک بودن جامعه‌شان، سیاست‌های اسرائیل به آنان صدمه می‌زند و برای فلسطینیان بیت‌المقدس ازدواج با فلسطینیان کرانه غربی اشغالی و ماندن با خانواده شدن در شهر مشکل می‌شود. «این موارد کم نیستند» روز به روز ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی زمین‌های بیشتری را تصاحب می‌کند. از نظر قوانین بین‌المللی احداث این شهرک‌ها غیرقانونی است ولی اسرائیل غیرقانونی بودن شهرک‌ها را نمی‌پذیرد. بسیاری از مسیحیان احساس می‌کنند که هدف از خصومت فزاینده علیه آنان، بیرون راندنشان است. ستراگ بالیان، که در محله ارمنی‌نشین «شهر قدیم» زندگی می‌کند می‌گوید بد رفتاری‌های نژاد‌پرستانه، دیوار نگاره‌های آکنده از تنفر و ارعاب افزایش یافته و یهودیان ملی‌گرای متعصب را مقصر می‌داند. «آنها برای تحریک، آزار و توهین به هر کسی که یهودی نیست اینجا هستند. اینها کسانی هستند که خود را محق می‌دانند و فکر می‌کنند تمام «شهر قدیم»، تمام بیت المقدس و کل سرزمین مقدس به آنان تعلق دارد.» ستراگ بالیان، به من ویدیویی را نشان داد که در آن او و دوستانش با یک یهودی اسرائیلی نقابدار که برای پایین آوردن پرچم اسقفی ارامنه با علامت صلیب، از دیوار بالا می‌رفت، درگیر شده بودند. او گفت که در نتیجه این اتفاق بعدا به دوستانش اسپری فلفل پاشیدند، آنها را تروریست خواندند و پلیس برای آنان مزاحمت ایجاد کرد. پلیس گفت که به دلیل گزارش‌ها درباره یک نزاع آمده بود و ادعا می‌کرد که ماموران پلیس را هل داده بودند. ستراگ بالیان اضافه می‌کند که «یا باید دنیای مسیحیت بیدار شود و از برادران مسیحی‌اش که برای دفاع از سرزمین‌هایی که عیسی در آنجا راه رفته و مکان تولد مسیحیت است اینجا هستند، دفاع کند یا ما تمام اینها را از دست خواهیم داد.» پلیس اسرائیل اغلب متهم می‌شود که با تاخیر واکنش نشان می‌دهد ولی در بیانیه‌ای به بی‌بی‌سی گفت آنها «با قلدری، خشونت و هر نوع خرابکاری به شدت برخورد می‌کنند و به تمام حادثه‌ها به سرعت و قاطعانه رسیدگی می‌شود.» در این بیانیه اضافه شده «نیروی پلیس اسرائیل برای حفظ امنیت، نظم و آزادیِ عبادت برای معتقدان تمام ادیان و مذاهب با جدیت کار می‌کند.» در امتداد کوچه‌های باریک «شهر قدیم» و نزدیک دروازه صهیون، مرکز میان فرهنگیِ بیت‌المقدس قرار دارد که یک سازمان غیرانتفاعی است و برای تغییر عقاید و رفتار مردم تلاش می‌کند. این مرکز برای حدود ده سال حملات به کشیش‌ها، دارایی‌ها، زائران مسیحی و نیز مسیحیان محلی را تحت نظر داشته. دانیل حسون، مدیر این مرکز می‌گوید: «در طول سه ماه گذشته ما ده‌ها مورد حمله را یادداشت کردیم و اکنون هدف ما این است که از این داده‌ها استفاده کنیم تا به سیاست‌گذاران نشان دهیم که این حملات استثنایی یا کم نیستند.» این مرکز از شاهدان و قربانیان بدرفتاری‌های فرقه‌ای می‌خواهد که خود را معرفی کنند و برای داوطلبان ترتیب شرکت در مراسم مسیحی را می‌دهد و با رهبران ادیان مختلف در «شهر قدیم» کار می‌کند. آقای حسون می‌گوید: «آنچه که اکنون نداریم اظهارات صریح رهبران سیاسی ما در باره اقدامات علیه خشونت است. اینجا مسئله بسیار بسیار مهم است. «شهر قدیم» برای تمام ادیان توحیدی که شامل نیمی از افراد بشر می‌شود، مهم است. به همین دلیل ما وظیفه داریم به خاطر همه، هویت ویژه آن را حفظ کنیم.» در مراسم هفته نیکوی کلیسای اورتدوکس در بیت‌المقدس، گروهی از افراد محلی به کلیسای مقبره مقدس می‌رسند- جایی که بر روی همان مکانی ساخته شده که معتقدند حضرت عیسی در آنجا مصلوب و دفن شد و دوباره زنده شد. در این عید پاک، مسیحیانِ بیت‌المقدس با این همه نگرانی درباره آینده‌شان می‌گویند به پیام عید پاک که امیدواری است توکل می‌کنند.    ###