تفسیر داعشی قرآن و صداوسیما؛
دکتر منصور پهلوان - استاد دانشگاه تهران

کارشناس محترم صدا و سیما بداند که تفسیر داعشى از قرآن و اسلام با تعالیم پیامبر  رحمت و ائمه ى هدى علیهم  السلام سازگار نیست و دشمنان اسلام مى کوشند اسلام را دینى خشونت آمیز و غیر انسانى و داعشى جلوه دهند.

پرسش: اخیرا یکى از کارشناسان امور دینى صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران توصیه کرده است که با دستگیر شدگان اغتشاشات اخیر با خشونت تمام رفتار شود و حتى گفته است که آنان نه تنها باید اعدام شوند بلکه بایستى آنان را زجرکش کرد! البته وجوداین قبیل عقاید و نظرات شخصى در جامعه امر شگفتى نیست اما اگر کسى به عنوان کارشناس مذهبى آن هم از رسانه ى ملى چنین تفسیرى را بیان کند واقعا خیانت کرده و گناه نابخشودنى مرتکب شده است. در ارتباط با مطالب کارشناس محترم چند نکته قابل ذکر است : ١- اولا جزاى محارب الزاما اعدام نیست و بر اساس همین آیه ى سوره ى مائده ( که کارشناس محترم در قرائت آن چهار غلط داشتند) اگر شورشیان مرتکب قتل نشده باشند و اموال مردم را سرقت نکرده و یا منهدم نکرده باشند و تنها با سلاح و شمشیر مردم را ارعاب و تهدید کرده باشند، بایستى تبعید شوند که همان نفى بلد است آنهم نه با کشتى قراضه به وسط دریا تا از گرسنگى آنجا بمیرند بلکه به شهرى دیگر مثل همان شهرى که در آن زندگى مى کردند چنان که در روایات ذیل همین آیه وارد شده است که على علیه السلام دو نفر از این افراد را  از کوفه به بصره تبعید و یا نفى بلد فرمودند. ٢-   زجر کش کردن براى کسانى که در محاربه حتى مرتکب قتل هم شده باشند جایز نیست .فعل (یقتّلوا )که در آیه براى این افراد بکار رفته از مصدر تقتیل است و آن نه به معناى زجرکش کردن بلکه به معناى اکثار در قتل است یعنى در مجازات کسانى که در روز روشن اسلحه کشیده و مرتکب قتل و غارت مى شوند، اکثر آنان را اعدام کنید.  در  کتاب هاى لغت آمده است :( قتّل القوم: قتل کثیرا منهم ) ٣- چگونه است که کارشناس مذهبى که بایستى قرآن را در پرتو تعالیم ائمه ى اطهار علیهم السلام معنا کند نمى داند که زجر کش کردن یک عمل غیر اسلامى و غیر انسانى است. على علیه السلام در آخرین سفارش هاى خود فرموده اند: بنگرید اگر من از این ضربت مُردم تنها قاتل مرا با یک ضربت مجازات کنید و مبادا او را مثله کنید که من از رسول خدا شنیدم که مى فرمود از مثله کردن بپرهیزید گرچه با سگ هار و گزنده باشد(نهج البلاغه نامه ى ٤٧) ٤-نکته ى دیگر آن که امام اختیار دارد یکى از مجازات هاى چهارگانه را که در آیه آمده است بر محاربین اعمال کند، چنان که در روایت از امام صادق علیه السلام آمده است: (ان شاء قطع و ان شاء نفى ..) راوى مى گوید به کجا تبعید کند ؟ و امام صادق فرمودند( ینفى من مصر الى آخر و قال : ان علیا نفى رجلین من الکوفة الى البصرة) الکافى ٢٤٥/٧ کارشناس محترم صدا و سیما بداند که تفسیر داعشى از قرآن و اسلام با تعالیم پیامبر  رحمت و ائمه ى هدى علیهم  السلام سازگار نیست و دشمنان اسلام مى کوشند اسلام را دینى خشونت آمیز و غیر انسانى و داعشى جلوه دهند.   ###