فاضل‌میبدی : انتخابات برای ورود هرکسی آزاد نیست

امیدوارم دست فرمان شورای نگهبان در انتخابات 1400 دقیق‌تر یا عوض شود و اجازه ورود به افراد صلاحیت‌دار بیشتری را که رویکرد دیگری دارند بدهد.

پرسش:محمدتقی فاضل‌میبدی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم نوشت: همه مردم طالب انتخابات آزاد هستند و هیچ‌کس مخالف کاندیداتوری نظامی‌ها در انتخابات نیست و سلب این حق، انسانی نیست ولی بحث این است که اگر فقط بخواهند نظامیان وارد گود انتخابات شوند و عرصه بر دیگران تنگ شود و اجازه ندهند، قصه زیر سوال می‌رود. چنانچه عرصه انتخابات برای همگان آزاد باشد و افراد با سابقه نظامی‌گری و اصلاح‌طلبی مجاز باشند و انتخابات به تمام معنا دموکراتیک و رقابتی برگزار شود، و مردم به هر کدام از کاندیداها، نظامی یا غیرنظامی که رای دهند و رئیس‌جمهور شود، مطلوب است؛ امری که به نظر می‌رسد با قوانینی که در مجلس قرار است تصویب شود، عرصه بر دیگران تنگ شود تا فقط گروه خاصی وارد شوند که همانا انحصارطلبی است. در دنیا، جمهوریت به معنای رای مردم به هرکس که لیاقت دارد، هستیم. اکنون مشکل این است که انتخابات برای ورود هرکسی آزاد نیست و با ایجاد یکسری فیلترها و برخی افراد باوجود پاره‌ای شایستگی‌ها حذف می‌شوند. آیا حذف آیت‌ا...هاشمی‌رفسنجانی از گردونه انتخابات ریاست‌جمهوری یا سیدحسن‌آقا ‌خمینی برای ورود به مجلس خبرگان و همه افرادی که تاکنون با فیلتر شورای نگهبان برای مجلس، خبرگان رهبری و تمام نهادهای انتخاباتی رد شده‌اند، به دلیل کلاهبرداری یا قتل بوده! که به نظر می‌رسد چنین توجیهی بیشتر یک نوع مغلطه‌کاری است. چند درصد حذف‌شدگان افراد ذی‌صلاحیتی بودند که افکارشان با فکر برخی اختلاف داشت؟ آیا واقعا فیلتری برای قاتل‌ها و کلاهبردارها بوده یا برای یکسری افرادی که به گونه دیگری می‌اندیشیدند؟ از طرفی اگر عرصه رقابت جدی باشد، مشارکت عمومی بیشتر خواهد شد اما اگر رقابت جدی نباشد، تک‌صدایی باشد و یک جهت را با یک رویکرد دنبال کنند، مشارکت همانند مجلس پیشین خواهد بود که مانع از ورود خیلی از افراد به عرصه انتخابات شدند. انتخابات 1400 را الان که نگاه کنیم، با توجه به دلسردی مردم از گرانی و تورم بهتر از مجلس نخواهد بود. هرچند دولت در این قسمت ضعف داشت ولی از طرفی تمام ضعف‌ها به حساب دولت نیست. جواد ظریف، وزیر خارجه است و سیاست خارجی در مسائل اقتصادی و داخلی نقش‌آفرین است. سوال این است که دست ظریف چقدر در سیاست خارجی باز بوده که بتواند مسائل منطقه و کشورهای دیگر را حل کند؟ آیا جز این است که تا حرکتی می‌کرده، قلم‌ها از مجلس یا نهادهای دیگر به‌گونه‌ای می‌چرخید که نقد نبود بلکه توهین‌آمیز و تهاجمی بود. طبیعی است موقعی که دنیا می‌بیند وزیر خارجه کشوری استقلال کامل ندارد، تمایلی به ایجاد رابطه جدی اقتصادی پیدا نمی‌کند. وقتی راه‌های مبادلات مالی با دنیا با عدم تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف بسته می‌شود و مبادله پول امکان‌پذیر نیست، اقتصاد ضربه می‌خورد و منجر به نارضایتی عمومی می‌شود. لذا نباید مشکلات تحریم‌ها و گرانی را صرفا به گردن دولت انداخت و بیشتر متوجه کسانی است که با دولت مخالفت می‌کنند. یا در بزنگاهی که قرار است نشست اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا برگزار شود، اقدامی صورت می‌گیرد که موضوع تحت‌الشعاع آن واقع می‌شود که دولت نقشی در آن ندارد. البته عمده عامل عدم مشارکت عمومی به رقابت‌های نه‌چندان جدی در انتخابات برمی‌گردد که برخی افراد حائزصلاحیت با سلیقه‌ها و رویکردهای مختلف اجازه اینکه خود را در معرض آرای مردم قرار دهند، نمی‌‌یابند. امیدوارم دست فرمان شورای نگهبان در انتخابات 1400 دقیق‌تر یا عوض شود و اجازه ورود به افراد صلاحیت‌دار بیشتری را که رویکرد دیگری دارند بدهد.     ###