تصویب مصوبه کاهش تنوع مدارس بدون نظر شورای عالی آموزش‌وپرورش

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مجلس شورای اسلامی به این شورا مرجعیت قانونی داده، با این حال چه طور بدون طرح موضوع کاهش تنوع مدارس در این نهاد تخصصی، چنین مصوبه ای را تصویب کرده است؟

پرسش: احمد عابدینی، درباره موضوع «چالش های اجرای قانون عدم تنوع مدارس» افزود: هر فردی که به مسائل اجتماعی توجه دارد، روی اصل موضوع برقراری عدالت آموزشی، بحثی ندارد و آن را می‌پسندد. از این جهت لازم است از دغدغه و نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قدردانی شود. وی اظهار داشت: مباحث بنده با رویکرد کارشناسی است و نه سمت اداری. نمایندگان مجلس ۱۸ تا ۲۲ نوع مدرسه را احصا کرده اند و تلاش آنها کاهش تنوع مدرسه و تقلیل آنها به دو نوع دولتی و غیردولتی است. معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تحقیق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ درباره تنوع مدارس و تقسیم بندی مدارس به چهار دسته از حیث توزیع آموزشی مطلوب، پوشش حداکثری، مخاطبان خاص و مشارکت مردم و میزان آمادگی آموزش و پرورش برای برچیده شدن این مدارس تا سال آینده، گفت: روی این مصوبه، مباحث بسیاری مطرح است. عابدینی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به مسائل تخصصی آموزش و پرورش همانند استخدام، نوع مدارس، محتوای آموزشی ورود می کند، اما آیا به همان اندازه مسئولیت آن را می پذیرد؟ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چرایی حضور نیافتن رئیس جمهوری در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: قول هایی برای حضور ایشان در جلسات آتی داده شده، با این‌ حال همه مصوبات شورا با امضای رئیس جمهوری ابلاغ می‌شود. وی با طرح این سوال که آیا این مصوبه دارای پشتوانه پژوهشی بوده است؟ تصریح کرد: آیا حذف تنوع مراکز در نهادهای دیگر چون آموزش عالی نیز اتفاق می افتد؟ برداشت غلطی از موضوع تنوع مدارس صورت پذیرفته است. عابدینی با تاکید بر اینکه خاستگاه مدارس متفاوت است، گفت: به عنوان مثال آموزش از راه دور، نوع مدرسه نیست، بلکه یک روش اداره مدرسه است. با حذف این مدرسه، چه خدمتی به عدالت می شود؟ جز اینکه حق تحصیل افراد داوطلب تحصیل در این مدارس سلب خواهد شد. هیات امنایی هم شیوه اداره است و نوع مدرسه نیست. مخاطب برخی مدارس مانند استثنایی، مخاطب خاص است و همان استدلال برای مستثنی شدن مدارس استثنایی در این قانون اخیر، چرا برای تیزهوشان مصداق پیدا نمی کند؟ عابدینی ادامه داد: مدارس هیات امنایی و نمونه دولتی بر مبنای مشارکت مردم شکل گرفته اند. نوع تقسیم بندی این مدارس صحیح نیست. با توجه به شرایط فعلی، ادغام مدارس امکان پذیر نیست. معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ریشه این تنوع گفت: هر کشوری امکانات خوب داشته مدارس استاندارد دایر کرده است. اگر مدارس از حداقل ها برخوردار شوند دیگر مشکل تنوع حل خواهد شد. این شورا با اصل جداسازی و آزمون ورودی مدارس موافق نیست، اما آیا اگر دانش آموز نمونه دولتی به غیردولتی برود عین عدالت است؟   مصوبه مجلس با اسناد بالادستی تعارض دارد فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان نیز گفت: اگر انرژی که در این دو سال صرف حذف سمپاد شد، برای تقویت مدارس عادی ابتدایی به کار گرفته می شد، شاهد اتفاقات بهتری بودیم. البته شکی نیست که مصوبه اخیر از سر دلسوزی تدوین شده است. وی افزود: کلمه عدالت دغدغه دوستان است و بسیار مبارک است. اما حضرت علی می‌فرماید "عدل، قرار دادن هر شیئی در جای خودش است" و وجود مدارس سمپاد به اندازه مدارس استثنایی، معنای عدالت است. رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه پایش سیاست ها بسیار مهم است و این مدارس یک شبه خلق نشده اند و گروه هدفی دارند، تصریح کرد: تدریج گرایی منطقی، مهم است و نمی توان به یک باره رفتار کرد. نمی توان نهالی ۵۰ ساله را یک باره از جا برکند. سابقه کاری برخی مدارس تیزهوشان مربوط به دهه ۴۰ است. مهاجرانی افزود: این مصوبه قانونی تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد که سند ملی راهبردی نخبگان از این جمله است. اگر روزی به سمت تلفیق کامل حرکت شود حتما نباید مدرسه مجزا  وجود داشته باشند و اگر آن روز برسد خرسند خواهیم بود. اما سیاست گذاری باید متناسب با شرایط روز باشد. وی با بیان اینکه دو درصد جامعه مخاطب ما هستند و  معاونت ابتدایی باید تعیین کند چه دانش آموزانی وارد مدارس سمپاد شوند، اظهار داشت: امسال آزمون ورودی، آزمون هوش بود. روز شنبه دو هفته گذشته اساسنامه سازمان سمپاد ابلاغ و روز یکشنبه مصوبه مجلس برای حذف تنوع تصویب شد. مهاجرانی در پاسخ به اینکه در صورت تصویب این مصوبه در شورای نگهبان چه اقدامی باید شود؟ گفت: مطیع قانون هستیم و باید آن وقت راهکاری برای نحوه مدیریت موضوع پیدا کرد. وی درباره شهریه مدارس سمپاد گفت: بخشی از مدارس سمپاد در مناطق محروم است و بسیاری از بچه ها هیچ گونه شهریه ای پرداخت نمی کنند. امسال در مدرسه شماره یک در ورودی پایه هفتم ۱۰ دانش آموز رایگان ثبت نام شدند. شهریه سمپاد یک دوم شهریه مصوب مدرسه غیردولتی است. وی تاکید کرد: رهبری حداقل در هر دیدار نام سمپاد را نه با کلمه نخبگان بلکه با کلمه «سمپاد»  آورده و ابراز نگرانی کرده اند. مدرسه سمپاد معنای مشخصی دارد و نباید تغییر کند. ####