شعار و لفاظی ضیاهاشمی و واقعیات ایرنا

به توانمندسازی نیروهای ایرنا و اعتماد و اعتنا به آنها و وارد چرخه مدیریتی کردن آنها همچنین تمرکز بر اصل و عصاره ماموریت ایرنا به عنوان یک رسانه خبری؛ یعنی انتشار خبر به صورت واقعی، جامع و سریع همت گمارید. هوش مصنوعی پیشکشتان !

پرسش:ضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا روز جمعه خبر داد:  ایرنا در مسیر ارتقا و تبدیل به سازمانی هوشمند قرار دارد. بگزارش ایرنا؛ مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با اشاره به ضرورت آینده نگری در امر خبر رسانی، به ویژه استفاده از امکانات رسانه های جدید، محصولات خبری چندرسانهای و هوش مصنوعی اعلام کرد که ایرنا در مسیر ارتقا و تبدیل شدن به سازمانی هوشمند قرار دارد. «سید ضیا هاشمی» که روز جمعه در ششمین کنگره جهانی خبرگزاریها سخن می گفت، افزود: در برنامه راهبردی ایرنا، مواردی همچون توسعه فناوریهای مرتبط با پردازش زبان طبیعی، پردازش گفتار، پردازش تصویر، پردازش ویدئو، پردازش داده، علم داده، پردازش متن، سامانه های توصیه گر، اطلاع رسانی موبایل و بات گفتگو در دستور کار قرار دارد. مدیرعامل ایرنا، مرحله نخست این راهبرد را برنامه ریزی برای ارزشیابی کیفی تولیدات خبری توصیف کرد و در این باره مثال زد که میزان نقل قول از اخبار خبرگزاری و فاصله زمانی میان رخداد و انتشار خبر ایرنا از طریق مقایسه داده ها با ۲۰ خبرگزاری و پایگاه اینترنتی اصلی، صورت می گیرد. وی اظهار داشت: این عملیات، همچنین جستجو در فضای وب برای یافتن مواردی که اخبار ایرنا بدون ذکر منبع مورداستفاده قرار میگیرد را شامل میشود. هاشمی دراین باره توضیح داد که سامانه توصیه گر ایرنا میتواند با استفاده از فناوریهای اطلاعات و همچنین مرور بازخورد بازدیدکنندگان، حوزه های مورد علاقه آنان را شناسایی کرده و موضوعات مرتبط را در هنگام جستجو به ایشان پیشنهاد کند. *** درست در روزی که ضیا هاشمی این سخنان را در صوفیه با هزاران کیلومتر فاصله از ایران، به زبان می راند و البته چند ساعت زودتر، در چند کیلومتری ساختمان ایرنا، در ارتفاعات شمیرانات پاراگلایدری سقوط کرد. ایرنا خب راین رویداد را یک روز بعد و حدود 24 ساعت بعد در ساعت 9 و 15 دقیقه  شنبه 25 خرداد منتشر کرد.     آقای مدیرعامل ایرنا هوش مصنوعی پیشکش واقعیات ایرنا درک کنید  فناوری هوش مصنوعی( که مدیرعامل ایرنا در این خبر به آن اشاره کرد) و یا استفاده از بالاترین توان تحلیلی - رایانه ای، نوعی فناوری « مشابهت سازی با انسان» قلمداد می شود که پدیده کاملاً جدید و تازه نیست که مدیرعامل ایرنا ذوق زده به عنوان ایده ای نو در برابر نمایندگان رسانه های کشورهای بزرگ صنعتی از آن یاد می کند. این فناوری با وجود حمل این عنوان پرطمطراق، هنوز تابع محاسبه و صناعت بشر قرار دارد و دامنه عمل آن محدود است. اما این فناوری هرچه باشد هرگز نمی تواند جای انسان به ما هو انسان را  به عنوان منبع لایزال توسعه جامعه و سازمان را بگیرد چرا که انسان خالق این مصنوع (هوش مصنوعی) است.  ضیا هاشمی به جای این سخنانِ تاریخ گذشته و نه چندان تازه برای مخاطب جهانی که مدتهاست بهتر از ما از این بحث ها در گذشته است، بر روی نیروی انسانی  ایرنا سرمایه گذاری کند که ( به عنوان یک نمونه این) خبر یک روز گذشته منتشر نشود و به جای این سفرهای پر هزینه و پردرآمد و البته با مسافران محدود، برای توسعه نیروی انسانی ارائه طریق کند. دست کم نیروی انسانی حتی کنونی ایرنا نشان داده که شایستگی و توان بالقوه ای دارد که به مراتب بالای مدیریتی این سازمان و توانمندی حرفه ای ارتقاء یابد و البته این مهم در صورتی است که ضیاهاشمی دایره تنگ مدیریتی  خود را بسط دهد و برخلاف وضعیت کنونی ایرنا، از نیروهای بدنه این سازمان استفاده مدیریتی کند و به جای اینکه خود مبادرت به این سفر کند این تجربه را به گروه سردبیران  ایرنا محول کند. البته ضیا هاشمی بسیار ناامیدکننده ظاهر شده و بعید است (اگرچه امید داریم) که به این توصیه های دلسوزارنه تن دهد و از روش مدیریتی که یادآور آلمان نازیست دست بردارد. آلمان نازی عمیقا بر این باور بود که جامعه آلمان ( و ایضاً بشری ) را می توان با استفاده از فناوری و انسان های ممتاز و معدود اداره کرد؛ روشی که متکی بر فناوری ( هوش مصنوعی) و نخبه گرایی- برگزیده گرایی معدود ( آریایی برتر و اصیل با استفاده از قواعد اصلاح نژاد).    شباهت جالب و رابطه معنادار بین تفکر احمدی نژادی و نوع مدیریت ضیاهاشمی نیز وجود دارد؛ به طوری که هنگامی که احمدی نژاد به سفر خارجی می رفت برای خود، گویی رسالت جهانی قائل بود و جوگیر می شد و سخنان عجیب و غریب به زبان می آورد کما اینکه ضیاهاشمی هم که به سفر خارجی می رود تلاش می کند که این چنین سخنان پرطمطراق ( استفاده از هوش مصنوعی و هوشمند سازی)  و به زعم خود نوآوری داشته باشد. علاوه بر این، روش مدیریتی ضیاهاشمی مشهور به روش مدیریت اتوبوسی نیز دقیقا یادآور مصداق بارز این نوع مدیریت در جمهوری اسلامی یعنی محمود احمدی نژاد است. ضیا هاشمی بایستی نخستین کاری که می کند در سفرهای خارجی هوشیار باشد و جوگیر نشود و یا نویسندگان نطق هایش را عوض کند. ناگفته نماند و حق بیان شود که ضیاهاشمی در این مدت کوتاه 5/ 1 ساله حضورش در ایرنا نشان داده است که استعداد خوبی در پروپاگاندا و انتشار خبرهای تحریفی و خلاف واقع دارد به طوری که در همین سفر به روسیه و بلغارستان از «دیدار» وی با نخست وزیر ارمنستان (برای اثبات روز پرکاربودن برای ضیاهاشمی)، نخست وزیر بلغارستان و شهردار صوفیه خبر داده شده است اما وقتی که به متن خبر مراجعه می شود آشکار می شود که این ها دیدار ( به معنای متعارف) نیست بلکه درحد همان خوش و بش و برخوردهای داخل راهرویی و حین تنفس و کوکتل خوری است. اما باین حال در تیتر خبرها از «دیدار» استفاده شده است. جالب اینکه پروپاگانداییست ها برخی مواقع به کاهدان زده و مثلا در عکسی که برای خبر دیدار مدیرعامل ایرنا و نخست وزیر بلغارستان انتخاب شده ( علاوه براینکه گویای این واقعیت است که این «دیدار» به معنای متعارف خود نبوده بلکه در قالب معرفی هیات های شرکت کننده در نشست صوفیه - که به گفته خبر ایرنا؛ بالغ بر 130 هیات و رییس هیات بوده- به نخست وزیر بلغارستان صورت گرفته) این مقام بلغاری حتی نه تنها به مدیرعامل ایرنا نگاه نمی کند بلکه اخم برچهره دارد به طوری که این تصور پیش می آید که به مدیرعامل ایرنا عمداً بی اعتنایی نشان می دهد.             آقای ضیاهاشمی ! ( که اگر مدیریتت تا یکسال دیگر ادامه یابد) بازهم به همان بحث ابتدا گفته شده، باز می گردیم و اینکه؛ به جای این سفرهای پرشمار و در انحصار خود ( که می توانستید همچون خبرگزاری آلمان و خبرگزاری کیودوی ژاپن مقامات درجه دو و سوم خود را روانه صوفیه کردند) که در مورد صوفیه حدود 10 روز است از سازمان دورتان کرده ، به توانمندسازی نیروهای ایرنا و اعتماد و اعتنا به آنها و وارد چرخه مدیریتی کردن آنها همچنین تمرکز بر اصل و عصاره ماموریت ایرنا به عنوان یک رسانه خبری؛ یعنی انتشار خبر به صورت واقعی، جامع و سریع همت گمارید. هوش مصنوعی پیشکشتان ! آیا وقتی فردی را که فاقد حتی یک روز کار در یک رسانه خبری بوده به دلیل روابط، به بالاترین مقام خبری ایرنا منصوب می کنید، آیا می توان انتظار عدم انتشار خبرهای با تاخیر یک روزه را داشت؟     ###