دود تنش در بازار قطعه سازان و خودروسازان به چشم مردم می رود

پرسش: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برخی تصمیمات دستگاه ها و اتهام ها در ماه های گذشته، صنایع خودرو و قطعه سازی را با التهاب مواجه کرده و این شرایط جز به زیان مردم و مشتریان نیست.

 «ولی ملکی» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بدسلیقگی بانک مرکزی در اعلام کاهش نرخ سپرده‌ها موجب شد عده‌ای پول خود را از بانک‌ها خارج و به بازار خودرو و مسکن تزریق کنند که التهاب بازار خودرو را به دنبال داشت. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی درخصوص تصمیم بورس کالا مبنی بر عرضه عمومی فولاد مورد نیاز خودروسازان در بورس کالا افزود: صنعت خودرو قدرت تحمل فشارهای زیاد را ندارد و این مساله ممکن است موجب افزایش قیمت‌ها شود، زیرا ممکن است تهیه فولاد خودروسازان با مشکل مواجه شده یا با واسطه به دستشان برسد.   ** اتهام دپوی خودرو وی درباره کسری قطعات، معوقه‌های تحویل خودروسازان و اتهام دپوی خودرو در خودروسازی‌ها گفت: اگر هر خودروساز روزانه ۲ هزار دستگاه تولید داشته باشد، این حق را دارد که تولیدات خود را برای انجام آزمایش‌های لازم تا ۲ هفته نگهداری کند. ملکی ادامه داد: اگر در این فرایند ۲۰ هزار خودرو کف کارخانه چیده شود توسط بعضی افراد به عنوان دپو یا انبار تلقی می‌شود؛ این فرآیند حتی در مورد خودروی کامل نیز صدق می‌کند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی که یک خودرو به دلیل کمبود قطعه ناقص باشد در کف کارخانه می‌ماند و این به معنای انبار کردن نیست، این کار همچنین به نفع خودروساز نیست زیرا متحمل هزینه‌های اضافی می‌شود. ###