احتمال کاهش درآمد استارت‌آ‌پ‌ها با اجرای رمز یکبار مصرف

نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران گفت: حذف رمزهای اینترنتی ثابت فعالیت استارت‌آپ‌ها را برای دو ماه دچار مشکل می کند و احتمال کاهش درآمد آنها وجود دارد. به گزارش روز شنبه ایرنا، بانک مرکزی اخیرا در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری اطلاع داده رمز دوم اینترنتی کارت‌های بانکی فقط تا پایان اردیبهشت اعتبار دارد. این رمز از ابتدای خرداد به صورت خودکار حذف می‌شود و مشتریان باید از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنند که فقط 60 ثانیه اعتبار دارد. پس از آن عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی‌اش تاکید کرد که «اجرای طرح برای تأمین امنیت حساب ها، نباید به کسب و کارهای نوپا لطمه بزند.» اما آیا اجرای این طرح می‌تواند به کسب‌و‌کارهای نوین که اساس فعالیت‌های بعضی از آنها فروش محصول و خدمات به صورت اینترنتی است، آسیب وارد کند؟ غلامحسین جمیلی، نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حذف رمز دوم ثابت کارت های بانکی در شرایطی که ثبات در بازار وجود ندارد، می‌تواند آشفتگی فعالیت‌های تجاری و به خصوص استارت‌آپ‌ها را بیشتر کند.  وی معتقد است حذف رمزهای اینترنتی ثابت فعالیت استارت‌آپ‌ها را برای دو ماه دچار مشکل خواهد کرد.  جمیلی با بیان اینکه بعضی کسب‌و‌کارهای نوین نمی‌توانند فورا خودشان را با تغییرات جدید به روز رسانی کنند، تصریح کرد: شبکه انتقال بانکی به عنوان پل ارتباطی و حلقه اتصال بین استارت آپ‌ها با مخاطبانشان عمل می‌کند که این کانال قرار است تغییرات جدی داشته باشد. بنابراین هم کسی که خدمات را ارائه می‌دهد و هم مصرف‌کننده باید آماده پذیرش شرایط باشند که در حال حاضر نیستند. نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران ادامه داد: مردم به این شکل از استفاده از این کسب و کارهای اینترنتی عادت کرده‌اند و نمی‌توانند به سرعت خودشان را تغییر دهند. قطعا با اجرای طرح جدید با کاهش درآمد و افت محسوس فعالیت کاری استارت‌آپ‌های اینترنتی مواجه خواهیم بود که البته ظرف دو ماه رفع می‌شود و مردم ناچارند خودشان را با این تغییرات منطبق کنند. این عضو اتاق ایران با انتقاد از اجرای یکباره طرح حذف رمزهای اینترنتی ثابت گفت: همیشه قبل از اینکه پیش زمینه های لازم برای پذیرش یک تغییر در جامعه فراهم شود، آن تصمیم را وارد مدار اجرایی می‌کنیم. درست است این موضوع از قبل اطلاع‌رسانی شد و بازه زمانی یک ماهه برای اجرای آن در نظر گرفتند، ولی همین دوره می توانست به صورت آزمایشی انجام و کارگاه‌های آموزشی متناسب برای ذینفعان آن برگزار شود.