اختلاف نظر چین و هنگ‌کنگ با ایران بر سر تعیین مقصر حادثه سانچی

پرسش:گزارش مقامات ایران از کمیته بین‌المللی بررسی علت تصادف نفتکش سانچی با کشتی باری کریستال نشان می‌دهد که این کمیته در تشخیص مقصر حادثه دچار اختلاف‌ است.

پرسش:گزارش مقامات ایران از کمیته بین‌المللی بررسی علت تصادف نفتکش سانچی با کشتی باری کریستال نشان می‌دهد که این کمیته در تشخیص مقصر حادثه دچار اختلاف‌ است.

نادر پسنده، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت در نشستی خبری عنوان کرد که کشورهای چین و هنگ‌کنگ کشتی سانچی را مقصر اصلی حادثه می‌دانند، اما بررسی گروه‌های ایرانی نشان می‌دهد که کشتی کریستال با تغییر مسیر خود که ۱۵ دقیقه قبل از وقوع حادثه رخ داده، باعث ایجاد موقعیت تصادف شده است.

نفتکش سانچی با پرچم پاناما که تحت اجاره ایران بود روز ۱۶ دی در دریای شرقی چین با کشتی کریستال که در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده است تصادف کرد و پس از یک هفته آتش‌سوزی در نهایت به طور کامل غرق شد و تمام خدمه آن شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی کشته شدند.

نادر پسنده می‌گوید کمیته بین‌المللی بررسی این حادثه شامل نمایندگانی از کشورهای چین، هنگ‌کنگ، پاناما، ایران و بنگلادش بوده که در جلسات متعددی تمام اسناد و مدارک و جعبه‌های سیاه دو کشتی را بررسی کرده‌اند.

این مقام ایرانی عنوان کرده که همه کشورهای درگیر در این کمیته روی این موضوع توافق داشتند که «هر دو کشتی کریستال و سانچی در دیده‌بانی قصور داشتند و نتوانستند که خطر تصادف را در زمان مناسب تشخیص دهند»، با این حال هیات ایرانی معتقد است که اگر کشتی کریستال به آن شکل مسیر خود را تغییر نمی‌داد هیچ تصادفی رخ نمی‌داد.

نادر پسنده اظهار داشت: «کریستال حتی تا لحظات قبل از برخورد هم متوجه نزدیک شدن به سانچی نبود و علی رغم هشدار سانچی با پرتاب نور افکن اما باز هم متاسفانه متوجه خطر نشده بود. در صورتی که اگر کریستال در پنج دقیقه آخر اقدامی می‌کرد شاهد این حادثه به این شدت نبودیم».

وی افزود: «متاسفانه سانچی در لحظه گرفتار شده بود و امکان نجاتی وجود نداشت و در ساعت ۱۹:۵۰ به وقت محلی با کشتی کریستال برخورد کرد».

این مقام سازمان بنادر و دریانوردی ایران اما در اظهارات خود اشاره نکرد که گام بعدی چه خواهد بود و چگونه می‌توان اختلافات بر سر تعیین مقصر اصلی حادثه را برطرف کرد یا مسئله بیمه آن چه می‌شود.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی عنوان کرده بود که در مجموع ۱۱۰ میلیون دلار (کشتی ۵۰ میلیون دلار و محموله ۶۰ میلیون دلار) خسارت فیزیکی در کنار از دست دادن ۳۲ خدمه در این سانحه برای کشتی سانچی رخ داد که با استفاده از ترکیب بیمه بدنه و بیمه حمایت و غرامت می‌توان خسارت مالی را دریافت کرد.

نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به سوی کره جنوبی در حرکت بود که در نزدیکی شانگهای چین دچار این حادثه شد.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.