برای نخستین بار؛
اسرائیل به صراحت به عملیات در خاک ایران اذعان کرد

نوشته نفتالی بنت نخستین تأیید شفاف یک مقام اسرائیلی درباره اقدامات این کشور در داخل خاک ایران است.

پرسش: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، در یک مقاله در روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، تأیید کرد که کشورش در سال ۲۰۲۲ حملاتی در داخل خاک ایران انجام داد.

در سال ۲۰۲۲۲ ائتلاف سیاسی میان او و یائیر لاپید رهبری دولت اسرائیل را در دست داشت.

نوشته نفتالی بنت نخستین تأیید شفاف یک مقام اسرائیلی درباره اقدامات این کشور در داخل خاک ایران است.

بنت در این مقاله که بامداد جمعه هشتم دی منتشر شد، نوشته که در عملیات اسرائیل در داخل خاک ایران، یک پایگاه پهپادی ایران منهدم شد، چرا که به نوشته او جمهوری اسلامی دو بار درصدد حمله پهپادی به اسرائیل برآمده بود.

اشاره نفتالی بنت به حمله به مقر پهپادی ایران، ظاهراً حمله انجام شده در پادگان سپاه ماهی‌دشت در استان کرمانشاه در فوریه ۲۰۲۲ بود.

روزنامه هاآرتص نیز مارس ۲۰۲۲ از حمله منتسب به اسرائیل به یک مجتمع پهپادی سپاه پاسداران در اصفهان خبر داده بود.

بنت همچنین نوشته که «در ماه مارس سال ۲۰۲۲،  ایران در صدد کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه بود و ناکام ماند، و زمانی کوتاه پس از آن، فرمانده آن یگان در مرکز تهران کشته شد».

نفتالی بنت افزوده آن اقدامات پس از آن عملی شد که من به نیروهای امنیتی اسرائیل فرمان دادم کاری کنند که ایران «بهای تصمیمات خود در حمایت از تروریسم را بپردازد» و «مصونیت از مجازات بس است».

در هفته‌های پیش از دو حمله یادشده در کرمانشاه و اصفهان، ارتش اسرائیل از تلاش جمهوری اسلامی برای فرستادن پهپادهایی به آسمان اسرائیل خبر داده و تأکید کرده بود که آن‌ها را منهدم کرد.

آن پهپادها ظاهراً از مقر فعالیت نیروهای جمهوری اسلامی از سوریه به سوی آسمان اسرائیل گسیل شده بود. در خصوص یکی از پهپادها ارزیابی شده بود که حامل مواد انفجاری نیز بوده است.

در پی حمله منتسب به اسرائیل علیه پادگان سپاه در ماهی‌دشت کرمانشاه، نشریات غربی از انهدام صدها پهپاد و احتمال همکاری سازمان‌های اطلاعاتی غربی با اسرائیل در آن عملیات، خبر داده بودند.

در برخی از گزارش‌ها گفته شده بود که پهپادهای منتسب به اسرائیل با حمل مواد منفجره قوی، عامل حمله به پادگان سپاه بودند. در حمله به کارگاه وزارت دفاع در اصفهان نیز از حمله ریزپرنده‌ها سخن رفت.

جمهوری اسلامی پس از آن اتفاقات، با موشک به مراکزی در اربیل در اقلیم کردستان عراق حمله کرد و آن را مقر فعالیت نیروهای موساد اسرائیل نامید.

بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد تهران ارزیابی کرده بود که پهپادهای عامل حمله به مراکز پهپادی ایران از اقلیم عراق راهی شده بودند.

ایران همچنین بهار ۲۰۲۲ شهادت حسن صیاد خدایی در تهران را در حمله مسلحانه‌ای که توسط موتورسواران انجام شد، تأیید کرد.

نوشته نفتالی بنت اولین تأیید روشن برخی از اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران و در خاک ایران است که تا پیش از این عمدتاً در رسانه‌های غربی و یا به نقل از منابع ناشناس غربی به اسرائیل نسبت داده می‌شد.

نفتالی بنت در حالی در مقاله جدید از حملات منتسب به کشورش در ایران در زمان رهبری او و متحد سیاسی‌اش، یائیر لاپید، پرده برداشته که رسانه‌های اسرائیلی احتمال می‌دهند او با تشکیل یک حزب جدید بخواهد به صحنه سیاست کشورش بازگردد.

آخرین نظرسنجی صورت گرفته که روز هفتم دی از شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل پخش شد، نشان می‌دهد تشکیل یک حزب تازه به رهبری نفتالی بنت ممکن است با اقبالی نسبی از سوی رأی‌دهندگان اسرائیلی در یک انتخابات پیش رو مواجه شود.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.