بایدن می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله حماس به اسرائیل وجود ندارد

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه به نقل از چندین منبع امنیتی اطلاعاتی گزارش داده بود که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند مقامات ارشد حکومت ایران از حملات حماس غافلگیر شده‌اند.

پرسش: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه تصریح کرد که «هیچ مدرک مشخصی» دال بر این که ایران پشت حملات اخیر به اسرائیل بوده است، وجود ندارد.

او در مصاحبه‌ای با برنامه تلویزیونی «۶۰ دقیقه» گفت: «من قصد ندارم که اطلاعات محرمانه را فاش کنم. اما خیلی صریح به شما می‌گویم که هیچ مدرکی دراین‌باره وجود ندارد.»

مصاحبه‌کننده بار دیگر از بایدن پرسید که آیا ایران هیچ کمکی به این حمله نکرده است و وی در پاسخ تکرار کرد که «تا این لحظه» هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران به طراحی حمله کمکی کرده باشد.

رئیس جمهوری ایالات همچنین در پاسخ به این سئوال که پیامش به ایران و حزب‌الله لبنان چیست، گفت که از مرزها عبور نکنید و به جنگ دامن نزنید.

مقامات ایالات متحده پیش از این گفته بودند که نهادهای اطلاعاتی این کشور تاکنون نشانه‌ای مبنی بر همکاری ایران با حماس در طراحی حمله هفته گذشته به اسرائیل پیدا نکرده‌اند، اما اطلاعات خود را مدام مورد ارزیابی مجدد قرار خواهند داد.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هفته گذشته اظهار داشت: «ارزیابی الان ما این است، دوباره می‌گویم که تاکنون هیچ نشانه‌ای، مدرک خاصی، ندیده‌ایم که گویای نقش مستقیم ایران در این حملات خاص باشد.»

وی اضافه کرد: «این پرونده هنوز مختومه نشده است. ما به بررسی آن ادامه خواهیم داد، اما فعلا این ارزیابی ماست.»

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه به نقل از چندین منبع امنیتی اطلاعاتی گزارش داده بود که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند مقامات ارشد حکومت ایران از حملات حماس غافلگیر شده‌اند.

یکی از این منابع گفته است حماس اگرچه استقلال عملیاتی خود را از ایران حفظ می‌کند و همین امر هم این را باورپدیر می‌کند که حکومت ایران احتمالا پیشاپیش از این حمله خبر نداشته‌، اما بدون کمک‌های مالی طولانی مدت ایران و آموزش‌های آن به شبه‌نظامیان حماس، این گروه تاکنون دوام نمی‌توانست بیاورد.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.