فرصت ۴۵ روزه وزیر ارتباطات به اپراتورها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها ۴۵ روز فرصت داد تا کیفیت خدمات خود را ارتقا بدهند، پس از آن آمار شاخص کیفیت خدماتشان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

پرسش: مراسم رونمایی و معرفی از سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران اپراتورها در عمارت کلاه فرنگی وزارت ارتباطات برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی در خصوص این سامانه گفت: از روزی که قرار شد فلاح جوشقانی به ریاست سازمان تنظیم مقررات منصوب شد، به او اعلام کردیم که در دوره معاونت آن‌ها به یک خروجی نیاز داریم.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: خروجی مورد نظر ما این بود تا داشبوردی تولید کنند که هر شهروندی بتواند با استفاده از آن ببیند چه سرویسی، با چه کیفیتی و چه قیمتی در دسترس اوست و بتواند در مقایسه آن‌ها با یکدیگر سرویس مورد نظرش را انتخاب کند.

وی توضیح داد: مفهوم داشبورد این است دیتا از نقاط مختلف شبکه جمع‌آوری شود و نظارت‌های دوره‌ای سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها، به یک نظام فنی اطلاعات تبدیل شود.

آذری جهرمی افزود: یکی از قدم‌های اول این است که اطلاعات به صورت مشخص جمع‌آوری و تحلیل شود و  دوم این که خروجی داده‌ها بتواند الگوریتم عیب‌یابی را شناسایی و مشخص کند گلوگاه‌های ایجادکننده مشکلات کجا هستند.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید گلوگاه‌های ما یکپارچه نیستند؛ بخشی از گلوگاه‌ها در زیرساخت، بخشی در شرکت مخابرات ایران، برخی در اپراتورهای درون‌شهری و نهایت تعدادی در لست مایل که مشترک نهایی به آن متصل است، قرار دارند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: شش هزار سنسور در شبکه متصل شده که کار آنها جمع‌آوری اطلاعات است، تاکنون بخش اعظم این کار در حوزه‌های مختلف انجام شده است. اپلیکیشنی با عنوان «سلام» طراحی شده که موبایل‌محور است، روی گوشی‌های تلفن همراه وصل می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد که در لحظات مختلف کیفیت خود را گزارش کند و به موازات آن بتواند گزارش‌ها و وضعیت شبکه را مطالعه کند.

وی با اشاره به اینکه چهار پنج ماه است این سامانه آماده‌سازی و استخراج شده اما هنوز نتوانسته تاثیر ویژه‌ای بر بهبود کیفیت خدمات اپراتورها بگذارد، ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات سامانه‌ای را طراحی کرده، کیفیت را پایش می‌کند، به برخی از اپراتورها تذکرهایی را به صورت ماهیانه می‌دهد. من نیز روزانه این گزارش‌ها را می‌خوانم اما اینها هنوز باعث تغییر فزاینده نشده است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: هنگامی که همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات، مشکل را انعکاس دادند از آنها خواستم این سامانه را به صورت آزاد در اختیار عموم مردم قرار دهند، البته مخالفت‌هایی از مجموعه سازمان تنظیم و بدنه اپراتورها نسبت به این تصمیم وجود داشته و دارد.

وی تصریح کرد: شاید مقداری برای شما دشوار باشد که در نقطه‌ای در کشور سرویس ADSL و کیفیت نسل سوم و چهارم اینترنت ۵ شرکت با یکدیگر مقایسه شود و این آمار به لحظه توسط مردم قابل رویت باشد، به این شکل همه پرده‌ها درباره آن چه در شبکه ما در حال وقوع است، کنار می‌رود.

آذری جهرمی یادآور شد:‌همین مسئله را در شرکت زیرساخت هم داشتم، آن زمان که شاخص‌های هسته شبکه ملی اطلاعات را در شرکت زیرساخت رونمایی کردیم، جدولی پر از رنگ قرمز و زرد داشتیم و رنگ سبز که نشانی از بهبود داشت، بسیار کم به چشم می‌خورد، همکاران ما با انتشار آن جداول مخالفت می‌کردند اما این اتفاق رخ داد و بعد از مدتی این روند تبدیل به یک حسنه شد و ساختار شرکت زیرساخت به گونه‌ای شکل گرفت که همواره به دنبال کیفیت برود.

وی بیان داشت: زمانی که بحث مقایسه بین اپراتورها پیش می‌آید، مخالفت با ارائه آمار افزایش می‌یابد، چهار ماه است که ما مشغول این موضوع بودیم و اگر انتشار عمومی پیدا کند تبدیل به ابزاری می‌شود که عموم بتوانند مشکلاتشان را پیگیری کنند، با تمام این‌ها مدتی صبر کردیم ببینیم، نحوه ارسال تذکرها و ارائه گزارش‌ها تغییری در فرآیندهای ارتقای کیفیت شبکه ایجاد می‌کند یا نه. کیفیت شبکه امروز جزو حقوق شهروندی کاربران است و در جامعه‌ای که ۷۰ میلیون مشترک در آن خدمات می‌گیرند نمی‌توان نسبت به کیفیت بی‌اهمیت بود.

وزیر ارتباطات درباره حقی که ممکن است از تولیدکنندگان محتوا ضایع شود، گفت: زمانی که مجموعه‌ای محتوا تولید می‌کند و در رساندن آن به دست مصرف‌کننده نهایی با مشکل روبه‌رو می‌شود، بازار مشتریانش را از دست می‌دهد، و اکنون بر اساس تمام این دلایلی که گفتم، این تصمیم مهم را گرفتیم که این سامانه را عمومی کنیم. 

وی یادآور شد: البته سازمان تنظیم مقررات یک فرصت سه ماهه خواست تا اپراتورها بتوانند در این مدت آماده‌تر وارد میدان رقابت شوند که با ۴۵ روز آن موافقت کردم، شرکت‌ها از امروز تا ۴۵ روز دیگر هر چقدر که می‌توانند باید برای بهبود شرایط‌شان تلاش کنند تا بازار رقابتی‌شان به هم نریزد و به قول خودشان بدنام نشوند.

به گفته آذری جهرمی، پس از اتمام این مدت ۴۵ روزه، سامانه به شکل عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اپراتورها از امروز با یوزر و پسوردی که در اختیارشان قرار گرفته می‌توانند وضعیت شبکه و کارنامه کاری خود و دیگر رقبایشان را رصد کنند و بهترین تصمیم‌ها را بگیرند.

او در پایان به فازهای بعدی برای توسعه سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: ما در فازهای بعدی این سامانه، امکان انعکاس نظرات مردم را اضافه خواهیم کرد و به نوعی سامانه ۱۹۵ با آن ادغام خواهد شد.

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.