تحریم، تنها عامل کاهش خرید فرش ایرانی در بازار خارجی نیست

عضو انجمن ملی فرش ایران گفت: علاوه بر تحریم‌های سیاسی، سنتی و تکراری بودن فرش‌های ایرانی و گریز از طرح‌های مدرن و همچنین تعداد کم کارگاه‌های متمرکز قالیبافی از دیگر دلایل کاهش رغبت جهانی به فرش دستباف است.

«الهه ایمانی» روز یکشنبه در نشست راهکارهای رونق تولید فرش دستباف ایرانی در دوران تحریم اظهار کرد: در سال 2017 ایران 28 درصد بازار جهانی فرش و هند 25 درصد بازار را در اختیار داشت اما در شرایط تحریم کشورهایی مثل هند که رقیب اصلی فرش ایران است، می‌توانند بازار جهانی را فرش ایران را تهدید کنند.

وی درباره تهدیدهای دیگر تحریم فرش بیان کرد: حذف فرش ایران از مجلات طراحی داخلی و خارجی و جایگزینی آن با فرش دیگر کشورها می‌تواند به تغییر سلیقه خریداران منجر شود.

ایمانی تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان را نسبت به از دست دادن بازار جهانی به مراتب خطرناک‌تر عنوان کرد، و گفتن: ممکن است از دست رفتن بازار موقتی باشد و بتوان آن را در سال‌های بعد جبران کرد اما تغییر سلیقه مصرف‌کننده بحرانی جدی به شمار می آید.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز ادامه داد: در شرایط تحریم، فروشندگان خارجی فرش ایرانی برای کسب درآمد ناچار به تبلیغ فرش غیرایرانی می‌شوند که این امر هم به تغییر ذائقه جهانی می‌انجامد.

وی ایجاد بازار غیر رسمی از طریق صادرات فرش‌های ایرانی از طریق سایر کشورها را معضل دیگری دانست که به از دست رفتن نام فرش ایرانی منجر می‌شود.

عضو انجمن ملی فرش ایران با اشاره به حضور کم فرش دستباف در نمایشگاه‌های بین‌المللی تصریح کرد: هند سال 2012 در نمایشگاه دموتکس 200 غرفه‌ داشت، در حالیکه ایران تنها 11 غرفه را به خود اختصاص داده بود. ایران در نمایشگاه سال 2017 نیز از نظر تعداد غرفه و متراژ، در رتبه 6 از بین 159 کشور جای گرفت که اصلا متناسب با ظرفیت‌های این کشور نیست.

به گفته ایمانی تنها 15 درصد فرش‌های دستباف تولیدی در بازار داخلی ایران مصرف می‌شود.




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.