نگرانی از پیوستن ایتالیا به برنامه جاده ابریشم چین

پرسش:ایتالیا به اولین کشور توسعه یافته جهان بدل شده که به برنامه سرمایه گذاری جهانی چین می پیوندد؛ موضوعی که باعث نگرانی متحدان ایتالیا در غرب شده است.

پرسش:ایتالیا به اولین کشور توسعه یافته جهان بدل شده که به برنامه سرمایه گذاری جهانی چین می پیوندد؛ موضوعی که باعث نگرانی متحدان ایتالیا در غرب شده است.

در جریان سفر شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، به رم در مجموع ۲۹ قرارداد به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۸ میلیارد دلار) امضا شد.

این پروژه ها بخشی از یک "جاده ابریشم" مدرن تلقی می شود که مانند جاده ابریشم باستانی قصد اتصال چین به اروپا را دارد.

بعضی از اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به نفوذ فزاینده چین ابراز نگرانی کرده اند.

برنامه "جاده ابریشم" مدرن چین - موسوم به "بی آر آی" - شامل موجی از سرمایه گذاری های چینی در پروژه های عمده زیربنایی در اطراف جهان با هدف تسریع صادرات کالاهای چینی است. منتقدان این برنامه را همچنین نمایانگر تلاشی علنی از سوی پکن برای افزایش نفوذ ژئوپولیتیکی و استراتژیک خود می دانند.

در این برنامه که با سرمایه گذاری های هنگفت برای ایجاد شبکه های راه آهن، جاده ها و بنادر همراه است، شرکت های عمرانی چین قراردادهای پرسودی برای اتصال بنادر و شهرها - با وام بانک های چینی - دریافت کرده اند.

میزان بدهی کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا به چین باعث افزایش نگرانی در غرب و در میان شهروندان این کشورها شده است - اما جاده ها و خطوط آهنی ایجاد شده که در صورت فقدان این سرمایه گذاری وجود نمی داشت.

لوئیجی دی مایو معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر حزب پوپولیستی پنج ستاره این موافقتنامه (تفاهم نامه نیت) را امضا کرد و به این ترتیب ایتالیا بخشی از جاده ابریشم اقتصادی مدرن شد.

وزرا سپس موافقتنامه هایی در زمینه انرژی، تامین مالی و تولیدات کشاورزی امضا کردند.

ایتالیا اولین عضو گروه جی۷ شامل اقتصادهای توسعه یافته جهان است که این نوع سرمایه گذاری از طرف چین را می پذیرد.

آقای دی مایو در کنفرانسی خبری به نگاه انتقادی سایر کشورهای اروپایی به ورود ایتالیا به "جاده ابریشم" اشاره کرد گفت: "ما نمی خواهیم شرکای اروپایی خود را دور بزنیم. ما جای پای محکم خود در ائتلاف اروپا و آمریکا را حفظ می کنیم و در ناتو متحد آمریکا باقی خواهیم ماند."

پیتر فرانکوپان استاد "تاریخ جهان" در دانشگاه آکسفورد و نویسنده کتاب "جاده های ابریشم" به بی بی سی گفت که حرکت ایتالیا "عمدتا نمادین" است.

اما او می گوید: "این حرکت ظاهرا بی خطر زمانی انجام می شود که دوره ای حساس برای اروپا و اتحادیه اروپا است، زمانی که ناگهان دلهره زیادی نه فقط در مورد چین بلکه در مورد این موضوع وجود دارد که اروپا یا اتحادیه اروپا چگونه باید خود را با شرایط درحال تغییر جهان تطبیق یا به آن واکنش نشان دهند."

او افزود: "اما مساله فقط این نیست. اگر سرمایه گذاری لازم برای ساختن بنادر، پالایشگاه ها، خطوط آهن و غیره از چین نیاید چگونه تامین خواهد شد؟"

کمیسیون اروپایی حدود یک هفته قبل از امضای این موافقتنامه ها بیانیه مشترکی در مورد "قدرت فزاینده اقتصادی و نفوذ فزاینده سیاسی چین" منتشر کرد و خواستار "بازبینی" روابط شد.

درحالی که  شی مشغول بازدید از رم بود، رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل مشغول بررسی رویکرد خود نسبت به روابط با چین بودند.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا گفت: "هدف ماه تمرکز بر دست یافتن به یک رابطه متوازن است که رقابت منصفانه و دسترسی برابر به بازار را تضمین می کند."

پیشتر هم گرت مارکوئیز سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اشاره کرده بود که ایتالیا دارای اقتصادی بزرگ است و نیازی ندارد "به پروژه های عبث عمرانی چین مشروعیت بدهد."

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.