راستی آزمایی ادعای مدیرعامل ایرنا در مورد افزایش تعداد مخاطبان این رسانه

پرسش: ضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در اظهاراتی بحث برانگیز و محل تردید ادعا کرده که طی 10 ماه تعداد مخاطبان این رسانه سه برابر شده است.

پرسش: ضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در اظهاراتی بحث برانگیز و محل تردید، ادعا کرده که طی 10 ماه تعداد مخاطبان این رسانه سه برابر شده است.

ضیاء هاشمی روز یکشنبه هفته گذشته در «ششمین کنفرانس ملی گفت و گو در توسعه مدیران رسانه: تحلیلی بر تجربه ایرنا» گفت در طول کمتر از ده ماه مخاطبان ایرنا سه برابر شده است.

این اظهارات مدیرعامل ایرنا ناظر به دوره ایست که خود او مسئولیت این رسانه را برعهده گرفته و در واقع خواسته است از یک همایش، برای ارائه بیلان عملکرد خود بهره جوید.

بررسی ها و شواهد اما نمی تواند صحت این ادعای مدیرعامل ایرنا را نه تنها اثبات کند بلکه برخلاف آن یعنی پسرفت ایرنا را در دوره مدیرعاملی وی نیز نشان می دهد.

بررسی که «پرسش» انجام داده است به روش مقایسه ایست. مقایسه رتبه ملی و جهانی تعداد (مخاطبان) مراجعات به سایت ها یا هر تریبون مجازی در شرایط برابر یلحاظ متغیرهای دخیل (مثلا در یک روز معین) است. به عبارتی؛ هر سایت یا تریبون مجازی می تواند ادعای رشد مخاطب خود را داشته باشد اما وقتی در یک دوره زمانی معین و در شرایطی که تمام متغیرها (غیر از تعداد مخاطیان و رتبه متاثر از آن) تحت کنترل است، نتیجه بررسی کاملا قابل اعتماد و علمی خواهد بود و می توان ادعای لفزایش تعداد مخاطبان آن را آزمود و سنجید.

بطور مشخص ایرنا با وضعیت معینی از لحاظ اطلاع رسانی و تعداد مخاطبان در دوره مدیرعامل قبلی به دوره کنونی تحت مدیرعاملی آقای ضیا هاشمی منتقل شده است. پس اگر وی (ضیا هاشمی) ادعا می کند که تعداد مخاطبان آن سه برابر شده است بایستی در رتبه ترافیک مخاطب - اینترنتی این رسانه  نسبت به دوره قبل، تغییر مثبتی ایجاد شده باشد و در این شاخص ایرنا بهبود وضعیت خود را نشان بدهد.  

متاسفانه اما طبق مستنداتی که «پرسش» اینک ارائه می کند این اظهارات و ادعای مدیرعامل کنونی ایرانا نقض می شود و در حد اظهاراتی خلاف باقی می ماند مگر آنکه وی در قبال این اسناد «پرسش»، اسناد و آمار اثبات کننده ادعایش را منتشر کند.

یکی از ساده ترین و قابل اعتمادترین روش ها برای بررسی تعداد مخاطبان و وضعیت ترافیک(مراجعات) یک رسانه در فضای مجازی، مراجعه به سایت آلکسا است که این سایت براساس تعداد مخاطبان و میزان مراجعه به هر سایت، جایگاه و رتبه مقایسه ای آن رسانه را در فضای مجازی در مقایسه با سایر رسانه ها هم در حوزه ملی مربوطه و وهم در جهان ارائه می کند.

اگر در این ادعای مدیرعامل ایرنا آمار مراجعات به فرآورده های خبری ایرنا منتشر شده در پلتفرم های اجتماعی(پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مثل تلگرام ، توییتر و...)  هم نهفته باشد باید گفت هنوز هیچ روشی ابداع نشده است که تعداد مراجعات یا تعداد مخاطبان یک رسانه در فضای مجازی را با تعداد مخاطبان رسانه های اجتماعی فرآورده های آن رسانه را ترکیب کند و به یک عدد و شاخص واحد برساند که بتوان براساس این عدد نهایی، به مقایسه وضعیت و رتبه آن رسانه در میان دیگر رسانه ها دست یافت و  شاخص دستی یافت برای اینکه بین رسانه های داخل یک سرزمین( مثلاً ایران و یا جهان) بتوان مقایسه ای انجام داد و از این طریق میزان رشد یا پسرفت رسانه ها مورد بررسی را ملاحظه کرد.   

سئوال مشخص اینست که چگونه وقتی (سایت) ایرنا در رتبه(رنکینگ) تعداد مراجعات دچار تنزل شده است و از 73 به 83 رسیده به زعم مدیرعامل آن با سه برابر شدن تعداد مخاطبان روبرو شده است ؟!!

 

چون مدیرعامل کنونی ایرنا به تعداد مخاطبان این رسانه بطور کلی اشاره کرده است (فارغ از اینکه چه تعداد این افزایش مورد ادعا در وبسایت ایرنا صورت گرفته و چه تعداد در سایر پلتفرم های آن) بنابراین این سخن که « ... ایرنا به جز رشد نسبی مخاطبان وبسایت،در ماه‌های اخیر به رکورد بیش از ۴٠ میلیون بازدید برسد» هم نمی تواند قابل قبول باشد زیرا بقیه رسانه ها هم می توانند چنین ادعای افزایش میلیونی را داشته باشند زیرا هنوز شاخص جهانی و معتبر و قابل اعتماد علمی و جهانی برای سنجش و مقایسه تعداد مراجعات به فرآورده های یک رسانه در پلتفرم های اجتماعی( در مقایسه با دیگر رسانه ها) هنوز ابداع نشده بنابراین این ادعای میلیونی یکی از دیگر از مسئولان ایرنا ردشدنی است و قابل پذیرش نیست. از این رو آنچه مهم است امکان مقایسه رسانه های داخل ایران با یکدیگر است که مثلا توسط آلکسا صورت می گیرد و برای مقایسه تعداد مخاطبان رسانه ها در پیام رسان ها و شبکه های اچتماعی چنین امکان مقایسه ای فراهم نیست ضمن آینکه همانطور که گفته شده سایر رسانه های ایران هم در مورد پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی هم می توانند چنین ادعایی که ایرنا کرده، داشته باشند.    

البته آقای هاشمی مدیرعامل ایرنا سخن دیگری هم در این همایش گفته؛«این نکته (رسیدن به سه برابری تعداد مخاطبان) جز در بستر یک اعتماد و تعامل سازنده درون سازمانی ایجاد نشده است.» که با اینکه این سخن هم بحث برانگیز است و درحد ادعا باقی می ماند( زیرا اعتماد و تعامل مورد ادعای وی بیشتر درون گروهی و درون اتوبوسی همراه خود بوده تا درون بدنه ایرنا)، اما با این حال پرداختن به آن مجال دیگری را می طلبد. 

 

از این ها همه گذشته آمار مراجعات و تعداد مخاطبان یک سایت هیچگاه به معنای دریافت اطلاعات موثر از این رسانه است. کاری که این روزها از رسانه ها توقع است. ایرنا که این جسارت را ندارد که بخش دوم یک مناظره سیاسی پرطرفدار و پرطنین را منتشر کند و شهامت خبری  خود را در پشت در قسمت اول این مناظره جا می گذارد، چگونه می تواند مدعی افزایش چند برابری مخاطبان خود ظرف مدت کوتاهی باشد؟!  

حال مستندات رد ادعای یادشده مدیرعامل ایرنا از این قرار است. مستندات این ردیه، یافتن رتبه ایرنا در حوزه جغرافیایی ایران در یک روز مشخص و مقایسه آن با همین رتبه برای دیگر رسانه ها ( خبرگزاری ها و سایت ها) درهمین حوزه جغرافیایی در همین روز است، مگر آنکه خلاف آن بطور مستند و آمار معتبر توسط این ایرنا ثابت شود و به اطلاع عموم برسد.

 

ایرنا حدود دو سال پیش و قبل از آنکه به مدیرعاملی ضیا هاشمی در بیاید، یعنی در دوره مدیرعاملی محمد خدادی، رتبه ملی 73 ( سند زیر ) را در میان کل رسانه های مجازی در حوزه قلمرویی ملی ایران را داشت. البته حضور ایرنا در میان پیام رسان ها و رسانه های اجتماعی مثل تلگرام و توییتر در دوره مدیرعاملی خدادی رقم خورد نه ضیا هاشمی:  

 

 

 

 

اما متاسفانه رتبه ملی ایرنا در میان رسانه های مجازی در دوره آقای ضیا هاشمی نسبت به دروه قبلی ( دو سال پیش) دچار افت شده و به جایگاه 83 سقوط کرده است(سند زیر مربوط به دوشنبه 8 بهمن).

 

رتبه ایرنا 83 در میان همه سایت ها و رسانه های مجازی داخل سرزمین ایران:

 

 

 

 

الف- رتبه خبرگزاری های داخلی ایران در تاریخ مورد ادعای مدیرعامل ایرنا:

*ایسنا؛ دارای رتبه 27 

 

 

 

*خبرگزاری تسنیم؛ دارای رتبه  36

 

 

 

 

* خبرگزاری فارس؛ دارای رتبه 23

 

 

 

 

*خبرگزاری مهر، دارای رتبه 40

 

 

 

ب- رتبه سایت های خبری داخل ایران در تاریخ مورد ادعای مدیرعامل ایرنا:

 

* تابناک؛ دارای رتبه 44

 

 

 

*سایت خبر آنلاین؛ دارای رتبه 55

 

 

*سایت فرارو ؛ دارای رتبه 66

 

 

 

 

* سایت عصر ایران؛ دارای رتبه 21

 

 

 

حال خوانندگان خود قضاوت کنند که آیا ادعای مدیرعامل ایرنا پذیرفتنی است و واقعیت دارد؟ بخصوص که همین سایت عصر ایران( که سند آخر مربوط به آن است) دارای هزینه سالانه کمتر از یکصدم بودجه سالانه بیش از 80 میلیاردتومانی ایرناست. بنابراین ایرنا در شرایطی دارای رتبه پایین تری نسبت به خبرگزاری ها و سایت های مورد اشاره است که بودجه سالانه آن به مراتب  از همه آنها(تقریبا)، بیشتر است.   

 

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.