کابل و تاشکند از گوهرشاد بیگم تجلیل می‌کنند

پرسش:اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستاناعلام کرده که کابل و تاشکند نشست بزرگی را برای گرامی داشت از گوهرشاد بیگم در تاشکند برگزار خواهند کرد. او اما توضیحی درباره نحوه و زمان برگزاری آن ارایه نکرده است.

پرسش:اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستاناعلام کرده که کابل و تاشکند "نشست بزرگی" را برای گرامی داشت از "گوهرشاد بیگم" در تاشکند برگزار خواهند کرد. او اما توضیحی درباره نحوه و زمان برگزاری آن ارایه نکرده است.

غنی که امروز (سه شنبه ۱۶میزان/مهر) در نشستی که برای گرامی‌داشت از "خواجه عبدالله انصاری و ملکه گوهرشاد بیگم" در کابل، پایتخت افغانستان برگزار شده بود گفت که افغانستان باید به یک دیدگاه فرهنگی در سبک معماری خود برسد "زیرا گذشته راه آینده است".

 

Getty Images Image caption منارهای گوهرشاد هرات در افغانستان از شهرت زیادی برخوردار است 

گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ میرزا تیموری (پسر امیر تیمور، از شاهان دوره تیموری) یکی از زنان مطرح تاریخ منطقه است. نظر به متون تاریخی، او در طول حیاتش خدمات زیادی در عرصه علم و دانش، فرهنگ و هنر انجام داده است. منارهای گوهرشاد در هرات افغانستان و مسجد گوهرشاد در نزدیک مضجعه مبارکه امام رضا (ع) در مشهد، از بزرگترین یادگارهای اوست.

در سمرقند ازبکستان نیز از زمان او بناهای زیادی به‌جا مانده است.

 

Tasnim Image caption مسجد گوهرشاد در جوار مضجعه مبارک امام رضا(ع) است                 

آرامگاه خواجه عبدالله انصاری، عارف و دانشمند قرن چهارم و پنجم نیز در هرات واقع است. مناجات‌نامه و الهی‌نامه از جمله آثار اوست.

غنی گفت که افغانستان "نباید از مدرن‌سازی تاریخ خود غافل شود" زیرا به گفته او با ایجاد ثبات در افغانستان درآمد شهرهای تاریخی مثل هرات می‌تواند از توریسم تامین شود.

در این مراسم غنی گفت ۸۵۰ اثر تاریخی در هرات ثبت نشده‌اند، اگر این آثار ثبت و حفاظت نشوند به گفته او "یک فاجعه" رخ می‌دهد.

رئیس جمهورغنی افغانستان همچنین گفت تمام رساله‌هایی را که درباره شخصیت خواجه عبدالله انصاری از طرف محققان هرات و دیگر پژوهشگران تهیه شده با هزینه دولت چاپ خواهد شد.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.