دستگیری 'کمکخلبانی' که از ایمنی هواپیماها در ایران انتقاد کرد
پرسش:در شبکههای مجازی ویدئویی منتشر شده که لحظه دستگیری کمک خلبان یک شرکت هوایی در ایران را نشان میدهد.
پرسش:در شبکههای مجازی ویدئویی منتشر شده که لحظه دستگیری کمک خلبان یک شرکت هوایی در ایران را نشان میدهد.
در این ویدئو امین امیرصادقی، کمک خلبان شرکت هواپیمایی سپهران، در داخل خودروی خود میگوید که کلانتری هفتچنار تهران دارد او را "بخاطر جان مردم بازداشت میکند."
مامور نیروی انتظامی که در ویدئو دیده نمیشود از امیرصادقی میخواهد که موبایلش را تحویل دهد و پخش زنده در اینستاگرام را قطع کند.
دستگیری امیرصادقی پنج روز بعد از حضور در برنامه تلویزیونی "حالا خورشید" صورت گرفت که از شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران پخش میشود.
در این برنامه "کاپیتان امین امیرصادقی" خود را "کمک خلبان بوئینگ ٧٣٧" معرفی کرد که تخلفات شرکت هوایی را که در آن "مشغول کار" است مستند کرده و برای سازمان هواپیمایی کشوری فرستاده است.
او گفت به دادستانی تهران نیز ازاین شرکت هوایی شکایت کرده و دادستان تهران جعفری دولت آبادی دستور بررسی این تخلفات را در عرض یک هفته داده است.
روابط عمومی شرکت هواپیمایی سپهران در بیانیهای که در همان برنامه خوانده شد امیرصادقی را خلبان "تحت آموزش اخراجی" خواند که به دلیل "بغض و کینه" در فضای مجازی اقدام به "نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی" کرده است. در این بیانیه آمده بود که شرکت سپهران از امیرصادقی شکایت رسمی کرده و او "بزودی به دادسرا احضار خواهد شد."
امیر صادقی این شرکت را متهم کرد که با "ترفندهایی" خلبانها را "مجبور" میکند در حالی که ایمنی هواپیما در حد استاندارد نیست پرواز کنند و از جمله به سه هفته پرواز بوئینگ ٧٣٧ شرکت سپهران در حالی که ترمز سوم آن غیرفعال بوده اشاره کرد. آقای امیرصادقی علت این نقص را نبود "قطعه" عنوان کرد.
رضا رشیدپور، مجری برنامه، از قول خلبانها به سه حادثه دیگر بعد از سقوط پرواز تهران یاسوج رخ داده اشاره کرد که در پروازهای "همان شرکت" داده است. پرواز تهران یاسوج شرکت هوایی آسمان بهمنماه سال گذشته سقوط کرد و ٦٦ سرنشین آن کشته شدند.
امیرصادقی همچنین به یک خلبان دیگر اشاره کرد که به دلیل خودداری از پرواز به دلیل ایمن نبودن هواپیما "شش ماه است خانهنشین شده" و برای او و خودش "اتفاقات خاصی" افتاده است.
در این برنامه همچنین به مشکلاتی که تحریمها برای صنعت هواپیمایی ایران به وجود آورده اشاره شد و اینکه برخی دستاندرکاران با اشاره به این موانع از خلبانان میخواهند زیاد آرمانگرایی نکنند.
با این حال آقای امیرصادقی گفت که این مسئله شامل تمام شرکت هوایی ایران نمیشود و برخی شرکتها ایمنی هواپیما را جدی میگیرند.
سازمان هواپیمایی کشوری در بیانیهای به "طرح مسائل غیرواقعی" در این برنامه واکنش نشان داد و تاکید کرد که شرکت هواپیمایی سپهران "تحت نظارت و بازرسی های معمول و مستمر" قرار داشته و این سازمان "هر گونه گزارش تخلف از دستورالعملهای ایمنی" را بسیار جدی میگیرد و مطابق مقررات با آن برخورد میکند.
این سازمان همچنین سوابق حرفهای امیرصادقی را زیر سوال برده و نوشته برنامه آموزشی او به پایان نرسیده و "معلم خلبان مهمان برنامه که اتفاقا یک خلبان خارجی بوده، ایشان را دارای صلاحیت ارتقاء از سطح آموزشی به کمک خلبانی ندانسته است."
سازمان هواپیمایی کشور همچنین گفته که گزارشهایی که امیرصادقی به آن اشاره میکند "بعد از خاتمه همکاری ایشان با شرکت مربوطه ارسال شده که بنا بر اعلام شرکت چنین ادعاهایی ناشی از عدم موفقیت در اتمام مراحل آموزشی بیان شده و نه واقعیات."
در پایان این سازمان" آمریکاییها و مخالفان این سرزمین" را به دنبال بهانه دانسته تا "در تضاد با منافع ملی" صنعت هواپیمایی ایران را "ناامن" جلوه دهند.
شرکت هواپیمایی سپهران "در سال ۱۳۹۰" به ثبت رسیده و "در سال ۱۳۹۵ با اخذ استانداردهای لازم موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی" در حمل و نقل بازرگانی شامل مسافر شده است.
حضور مدیر سابق شرکت هواپیمایی کشوری و یکی از مشاوران وزیر نفت در هیات مدیره سابق این شرکت باعث شد که امیرصادقی در آن برنامه سوال کند که چرا اجازه داده میشود مدیران سابق صنایع هوایی شرکتهای خصوصی هوایی تاسیس کنند.
در حال حاضر اعضای یک خانواده فعال در صنایع ایران هیئت مدیره این شرکت را تشکیل میدهند.
###