لوکسترین شاسیبلند آئودی معرفی شد
پرسش:آئودی پس از سالها بررسی و معرفی دو کانسپت، بالاخره شاسیبلند کاملا جدیدش، Q8 را در همایشی در شهر شنزن چین رونمایی کرد. Q8 لوکسترین شاسیبلند آئودی است و با شاسیبلندهای کوپه بامو X6 و مرسدس-بنز GLE رقابت میکند.
پرسش:آئودی پس از سالها بررسی و معرفی دو کانسپت، بالاخره شاسیبلند کاملا جدیدش، Q8 را در همایشی در شهر شنزن چین رونمایی کرد. Q8 لوکسترین شاسیبلند آئودی است و با شاسیبلندهای کوپه بامو X6 و مرسدس-بنز GLE رقابت میکند.
ترکیب یک شاسیبلند و یک ماشین کوپه اسپرت منتقدان زیادی دارد. آنها میگویند محصول نهایی نه چابکی یک کوپه را دارد و نه به اندازه یک شاسیبلند کاربردی است. اما سود این ماشینها بسیار بیشتر از شاسیبلندهای معمولی است و آنقدر مشتری دارند که خودروسازان را به تولیدشان مجاب کنند.
آئودی با آگاهی از این انتقادها، Q8 را طراحی کرده است. اگر چه ظاهر ماشین بسیار اسپرتتر از شاسیبلندهای دیگر آئودی است، اما برخلاف رقیبانش در بنز و بامو شیب سقف زیاد نیست و به همین دلیل جای سرنشینان بیشتر است. مهمترین بخش ماشین جلوپنجره و چراغهای جدیدش است. به گفته آئودی، این چهره جدید در آینده در مدلهای دیگر شاسیبلند این کارخانه تکرار خواهد شد.
داخل خودرو شبیه به آئودی A8، لوکسترین سدان کارخانه است و علاوه بر نمایشگر پشت فرمان، دو نمایشگر ده اینچی برای کنترل بخشهای ماشین قرار داده شده است.
Q8 از نظر فنی با شاسیبلند هفتنفره Q7 آئودی مشترک است، اما از آن کمی پهنتر و کوتاهتر است و تنها برای پنج سرنشین جا دارد. همه مدلها به صورت استاندارد دو دیفرانسیل است و میتوان ماشین را با سیستم فرمانگیری هر چهار چرخ سفارش داد. در این سیستم با گرداندن فرمان، چرخهای عقب در سرعتهای پایین برخلاف جهت چرخهای جلو و در سرعتهای بالا همسو با چرخهای جلو فرمان میگیرد. به این ترتیب در سرعتهای پایین چابکی و در سرعتهای بالا ایستایی ماشین بیشتر میشود.
آئودی مدل جدیدش را به حدود چهل فنآوری کمک به راننده مجهز کرده است. آئودی میگوید با کمک این سیستمها تقریبا نیازی به رانندگی در ترافیک نیست و ماشین با ۲۳ حسگر میتواند خطوط جاده، علائم راهنمایی و رانندگی و محیط اطراف را ببیند و با حفظ فاصله از خودروی جلو، سرعت را تنظیم کند، فرمان را کنترل کرده یا ترمز کند.
قرار است از ابتدای سال آینده Q8 به سیستم مدیریت گاراژ مجهز شود. در این سیستم ماشین بدون حضور راننده خود را پارک میکند یا از پارک بیرون میآید. این سیستم از طریق اپ تلفن همراه فعال میشود.
مدل جدید آئودی Q8 از پاییز به بازار عرضه میشود. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده است اما پیشبینی میشود قیمت پایه آن حدود هشتاد هزار دلار باشد.
نسل جدید بامو X5 معرفی شد
X5 یکی از پرفروشترین ماشینها در بازار شاسیبلندهای لوکس است. بامو از سال ۲۰۰۰ ، که نسل اول این ماشین ساخته شد، تا کنون دو میلیون و دویست هزار دستگاه از این ماشین تولید کرده است. اما در دو سال گذشته X5 در برابر مدلهای جدیدتر ولوو XC90 و آئودی Q7 محبوبیت خود را از دست داده بود.
برای تغییر این روند، بامو نسل جدیدی از X5 را از پاییز به بازار عرضه خواهد کرد. نسل چهارم بامو X5 از مدل پیشین بزرگتر است. ظاهر ماشین تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد و تنها شکل تازه چراغها و جلوپنجره بزرگتر آن را از مدل قبلی متمایز میکند. چراغهای جدید بامو با فنآوری لیزر ساخته شده که میتواند تا ۵۰۰ متر جلوی ماشین را روشن کند.
طراحی محافظهکارانه در داخل خودرو هم تکرار شده است. داشبورد و کنسول وسط خلوتتر شده و اطلاعات ماشین از طریق سیستم کنترل جدید بامو که ترکیبی از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با وضوح بالا است، در اختیار راننده قرار میگیرد.
X5 ابتدا با دو موتور بنزینی و دو موتور دیزل تولید خواهد شد. قویترین موتور هشت سیلندر بنزینی با قدرت ۴۶۲ اسب بخار است. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این مدل ۴.۷ ثانیه است و حداکثر سرعتش به صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده اما رسانههای آلمانی گزارش دادهاند قیمت پایه ارزانترین کمی بیشتر از ۸۰ هزار دلار است و گرانترین مدل این ماشین حدود ۱۲۰ هزار دلار فروخته خواهد شد.
شاسیبلند جدید هیوندای برای آمریکا
هیوندای در نمایشگاه خودروی بوسان در کره جنوبی از کانسپت یک شاسیبلند بزرگ به نام گرند مستر رونمایی کرد. این کانسپت مبنای ساخت بزرگترین مدل شاسیبلند این کارخانه خواهد شد که با نگاه به بازار آمریکا طراحی شده است.
هیوندای که در بازار پررونق شاسیبلندها از رقیبانش عقب افتاده است، با عرضه نسل جدید سانتافه، معرفی شاسیبلند جدید کونا و به روز کردن مدل توسان در تلاش است تا سهم خود را در بازار افزایش دهد. آخرین قطعه پازل یک شاسی بلند بزرگ باب میل مشتریان آمریکایی است که براساس کانسپت گرند مستر ساخته خواهد شد.
نام گرند مستر یا استاد بزرگ، از بازی شطرنج گرفته شده است و اشارهای به رویکرد تازه هیوندای به طراحی خودرو است. در این استراتژی جدید مدلهای مختلف مانند مهرههای شطرنج دیده میشود که اگرچه به هم متفاوتند اما تیمی هماهنگ را تشکیل میدهند.
گفته میشود نام ماشینی که براساس کانسپت گرندمستر ساخته میشود پلیسید (Palisade) است و تا پایان سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد.
قمار ولوو روی ماشینهای خودران
ولوو پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، سهم ماشینهای خودران از کل فروش کارخانه به یک سوم برسد.
این شرکت هفته گذشته اهداف تجاری تازه خود را اعلام کرد که براساس آن فروش ولوو تا سال ۲۰۲۵ دو برابر شده و از ششصدهزار دستگاه کنونی به یک میلیون و دویست هزار دستگاه خواهد رسید. به گفته ولوو نیمی از این ماشینها الکتریکی خواهد بود.
سهم فروش اشتراکی ماشین هم تا سال ۲۰۲۵ به پنجاه درصد خواهد رسید. در این روش که ولوو آن را به تازگی آغاز کرده، شرکت با دریافت مبلغی ماهانه، علاوه بر ماشین، هزینه بیمه و تعمیر را هم بر عهده میگیرد و مشتری هر وقت بخواهد میتواند اشتراک خود را لغو کند یا مدل ماشینش را عوض کند.
تحقق پیشبینی بلندپروازانه ولوو درباره ماشینها خودران به موفقیت شرکتهای تاکسیرانی بستگی دارد که میخواهند هر چه زودتر از این ماشینها در آمریکا، اروپا و چین استفاده کنند. شرکت تاکسیرانی اوبر سال گذشته با ولوو برای خرید ۲۴ هزار دستگاه ماشین خودران قرارداد بست و شرکت ویمو در حال اجرای پروژهای مشابه با همکاری کرایسلر است. ویمو بخشی از شرکت آلفابت است که مالک موتور جستجوی گوگل است.
با اینکه این شرکتها و خودروسازان برای ساخت و به کارگیری ماشینهای خودران به شدت مشغول رقابتند، اما هنوز جادهها و شهرها برای پذیرفتن این ماشینها آماده نیست. تصادف اخیر یک ماشین خودران اوبر که به مرگ یک عابر پیاده منجر شد دقت و ایمنی این فنآوری را با تردیدهایی روبرو کرده است.
###