آیا«دیرین دیرین» در دام رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گرفتار شده و جهت گیری سیاسی می کند؟
رسانه دولت: علیه روحانی است- تهیه کننده : با مردمیم
پرسش:با نزدیک شدن به روزهای انتخابات، بحث درباره تبلیغات در رسانهها بالا گرفته است. روزنامه ایران رسانه دولت، در این شرایط انگشت اتهام را به سمت یک برنامه طنز گرفته و با پاسخ آنها مواجه شده است.
پرسش:با نزدیک شدن به روزهای انتخابات، بحث درباره تبلیغات در رسانهها بالا گرفته است. روزنامه ایران رسانه دولت، در این شرایط انگشت اتهام را به سمت یک برنامه طنز گرفته و با پاسخ آنها مواجه شده است.
نخست متن روزنامه ایران را بخوانید:
«در هفته های اخیر و با ورود به فضای انتخاباتی، انیمیشن معروف "دیرین دیرن" که بیشتر در حوزه فرهنگ سازی مشغول به کار بود، به یکباره تمام تولیدات خود را معطوف به حمله به دولت کرده است. این تغییر رویه یکباره پرسش های زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرد، به نحوی که بسیاری از مردم از این تغییر رویه ابراز شگفتی کردند! ایران آنلاین /
- حتی در شبکه های اجتماعی هم این موضوع بازتاب زیادی پیدا کرد. به نحوی که این باور غالب به وجود آمد که این انیمیشن توسط ستاد تبلیغاتی یکی از کاندیداهای مخالف دولت خریداری شده است. حتی ارقامی نیز به عنوان پرداختی این ستاد به انیمیشن دیرین دیرین نیز به زبان آمد. از 200 میلیون تومان تا 800 میلیون تومان!
- جالب است بدانید شرکت "نسل اندیشه سبز" که تهیه انیمیشن های موسوم به دیرین دیرین را بر عهده دارد اخیر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت دانش بنیان شناسایی و مجوز خود را اخذ کرد.اگر به سایت رویداد ایده که توسط این شرکت مدیریت و اداره میشود هم سری بزنید میبینید که تمام حامیان آن ارگان های دولتی و مراکز دانشگاهی هستند که با هدف ترویج فرهنگ سازی در مسائل مختلف ملی سفارشات خود را به این شرکت ارائه می کردند!
- حتی در قسمت حامیان اصلی آن هم نام چند مرکز و ارگان آمده است که همگی زیر مجموعه های وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری محسوب می شوند! از نظر دور نماند که در دولت یازدهم برای تولیدات دانش بنیان و شرکت های مربوطه (در حیطه های مختلف نانو، تکنولوژی، فرهنگ سازی و..) مبالغ و تسهیلات زیادی برای حمایت پرداخت شده است. از جمله تسهیلات بلاعوض 300 میلیون تومانی و حتی وام های کم بهره چند میلیاردی!
- حال این سوال پیش می آید که انیمیشن دیرین دیرین که مردم خاطره های خوبی از تولیدات فرهنگ ساز آن دارند چگونه حاضر شده است در دام جریان های سیاسی و مطامع زودگذر انتخاباتی بیفتد؟ آیا روا نبود مدیران محترم این شرکت که در دو سال اخیر مبالغ زیادی را در قالب سفارشات ارگان ها و سازمان های دولتی و همچنین تسهیلات معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کرده اند، کمی جانب انصاف را رعایت کرده و در چارچوب منافع ملی حرکت کنند؟
- و سوال مهمتر اینکه چه مبالغ هنگفتی صرف خرید و اجاره برندهای ملی، تولیدات چند رسانه ای محبوب و کانال ها و سایت های پربازدید شده است؟ این مبالغ از طرف چه کسانی و چه منابعی تامین شده است؟؟
- پاسخ را به مردم واگذار میکنیم که خود بهترین قضاوت ها را داشته و مطمئنا می دانند در بزنگاه های مهم چه تصمیمی اتخاذ کنند.»
پاسخ دیرین دیرین را به نقل از سینماپرس بخوانید:
«از چهارسال پیش که دیرین_دیرین را طراحی میکردیم، بر این باور بودیم که دیرین دیرین باید رسانهی مردم ایران باشد. پس در همان ابتدای کار، آن را به بهای جلب اعتماد_مردم به مردم_ایران فروختیم و هیچ وقت به این اعتماد، خیانت نکردیم.
به گزارش سینماپرس، متاسفانه دیشب کانال روزنامه ایران، با ابراز نارضایتی از انیمیشنهای اخیر #دیرین_دیرین ، تیتر عجیبی زده بود:
"دیرین دیرین" ها به چه بهایی خریده شدند!
صرفا جهت استحضار مخاطبان خوب #دیرین_دیرین به چند نکته اشاره می کنم.
دیرین دیرین یک رسانه مردمی است که حرف دل #مردم_ایران را در قالب انیمیشنهای کوتاه یک دقیقهای طنز بیان می کند.
این مجموعه توسط شرکت دانش بنیان "نسلاندیشهسبز" ساخته می شود و بهرغم تعاملات و همکاریهای بسیار خوب با معاونت علمیفناوری ریاستجمهوری، تاکنون یکریال کمک بلاعوض یا یک ریال وامکمبهره، از این معاونت دریافت نکرده است!
با توجه به مشکل بزرگ بیکاری جوانان ، "نسل اندیشه سبز" حسب وظیفه، در این مدت همکاری بسیار خوبی با وزارت ارتباطات و فناوریاطلاعات و وزارت تعاون، کار، رفاهاجتماعی و مرکز فناوریاطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی برای کارآفرینی و ایجاد کسبوکارهای پایدار بر مبنای تولید محتوای دیجیتال، داشته است.
از چهارسال پیش که #دیرین_دیرین را طراحی میکردیم، بر این باور بودیم که دیرین دیرین باید رسانهی مردم ایران باشد. پس در همان ابتدای کار، آن را به بهای جلب #اعتماد_مردم به #مردم_ایران فروختیم و هیچ وقت به این اعتماد، خیانت نکردیم.
اکنون دیرین دیرین رسانه بزرگی است که با ضریب نفوذ بیش از ۷۰% در کشور ، هر آیتم آن توسط بیش از هفت میلیون نفر، در فضای مجازی دیده میشود.
همانگونه که در ابتدای سال وعده دادیم، امسال مجموعه انیمیشنهای دیرین دیرین با موضوع #انتخابات را میسازیم.
در این انیمیشن ها به صورت مطلق لَه یا عَلیه یک نامزد حرف نمیزنیم بلکه به نقد رفتار اشتباه میپردازیم، فارغ از اینکه این رفتار از چه فردی سر زدهباشد.
در پایان هر انیمیشن انتقادی نیز، نظرسنجی عمومی قرار دارد و میزان رضایت بالای ۹۰% مخاطبان، نشانگر آن است که در بیان حرف دل مردم در قالب انیمیشن های دیرین دیرین، موفق بودهایم.
هر چند به تناسب موضوع، یک گروه سیاسی اعم از اصولگرا یا اصلاحطلب، از ما آزرده خاطر شده باشد!
در پاسخ روزنامه ایران که حرف دلمردم را برنتابیده است، می گوییم:
دیرین دیرین فروشی نیست چون قبلا فروخته شده ... به مردم ایران !»
###