بانک مرکزی تورم اسفند ۱۳۹۶ را ۹.۶ درصد اعلام کرد

پرسش:در حالی که مرکز آمار ایران نرخ تورم اسفند ماه ۹۶ راهشت و دو دهم درصد اعلام کرده، بانک مرکزی نرخ تورم در این ماه را ۹ و شش دهم درصد اعلام کرد.

پرسش:در حالی که مرکز آمار ایران نرخ تورم اسفند ماه ۹۶ راهشت و دو دهم درصد اعلام کرده، بانک مرکزی نرخ تورم در این ماه را ۹ و شش دهم درصد اعلام کرد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در اسفندماه ۹۶ به هشت و دو دهم درصد رسید که نسبت به بهمن ماه یک دهم درصد کاهش یافته است.

با این حال به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی نرخ تورم در اسفند ماه ۹۶ را ۹ و شش دهم درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل سه دهم درصد کاهش یافته است.

پیش از این نیز آمار‌های منتشر شده از سوی مرکزآمار و بانک مرکزی درباره تورم با یکدیگر اختلاف داشته اند.

بخشی از این اختلاف به ترکیب سبد کالا و خدمات انتخابی دو نهاد آمارگیری برای محاسبه نرخ تورم و همچنین به انتخاب سال پایه بر می گردد.

بانک مرکزی سال پایه برای محاسبه تورم را سال ۹۵ قرارداده در حالی که مرکز آمار سال ۹۰ را مبنای محاسبات خود برای تعیین نرخ تورم انتخاب کرده است.

با این حال براساس گزارش هر دو مرکز،نرخ تورم یک رقمی درپایان سال ۹۶ حفظ شده است.

در چهار سال اول دولت حسن روحانی تورم از بیش از ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد در اسفند ۹۵ رسید.

هر چند تک رقمی شدن تورم پس از ۲۶ سال یکی از موفقیت‌های مهم دولت حسن روحانی ارزیابی می‌شود اما برخی از کارشناسان از احتمال بازگشت تورم به بالای ۱۰ درصد درسال ۹۷ سخن گفته اند.

درهمین حال خبرگزاری ایلنا، روز دوشنبه،۱۳ فروردین، درگزارشی از رشد بدهی دولت و بانک‌ها ،افزایش نقدینگی و افزایش سپرده‌های کوتاه مدت به عنوان نشانه هایی نام برده که باعث شده «کارشناسان نسبت به ادامه روند تورم پایین در سال۹۷ بدبین باشند».

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه‌ پیش بینی کرده که نرخ تورم در سال آینده به ۹ درصد برسد.

با این حال صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در سال ۹۷ را ۹ و ۹ دهم درصد پیش بینی کرده است.

مقامات دولت حسن روحانی پیش از این گزارش‌ها درباره کاهش تورم در ایران را «بسیار امیدبخش» توصیف کرده و کاهش تورم را نشانه «مسیر درست» کشور دانسته بود.

با این حال برخی از نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی می‌گویند این آمارها تنها روی کاغذ است و بیانگر وضعیت واقعی در زندگی مردم نیست.

شماری از منتقدان دولت نیز یکی از عوامل کاهش نرخ تورم را ناشی از تعمیق رکود و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

در همین حال بر اساس گفته‌های کارشناسان، تورم در ایران با وجود تک رقمی شدن باز هم نسبت به کشورهای مشابه بالا است.

 

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.