از عرض اندام هیوندای در بازار خودروهای لوکس تا آغاز حمله چین به بازار خودروی اروپا

پرسش:جنسیس، مارک لوکس هیوندای، کانسپت اسنشیا را در نیویوک نمایش داد. این کانسپت زیر نظر لوک دانکرولک، مدیر طراحی پیشین آئودی، بنتلی و لامبورگینی طراحی شده است و به گفته این شرکت،‌ نمایی از مدل‌های آینده این مارک را به تصویر می‌کشد.

پرسش:جنسیس، مارک لوکس هیوندای، کانسپت اسنشیا را در نیویوک نمایش داد. این کانسپت زیر نظر لوک دانکرولک، مدیر طراحی پیشین آئودی، بنتلی و لامبورگینی طراحی شده است و به گفته این شرکت،‌ نمایی از مدل‌های آینده این مارک را به تصویر می‌کشد.

هیوندای برای رقابت با خودروسازان لوکس مثل مرسدس-بنز و لکسوس، مارک جنسیس را سه سال پیش در آمریکا تاسیس کرد. همان طور که تویوتا توانست با مارک لکسوس، خودروسازان لوکس آلمانی و آمریکایی را به چالش بکشد، هیوندای هم می‌خواهد با جنسیس راه خود را به بازار ماشین‌‌های لوکس باز کند.

جنسیس اطلاعات فنی این کانسپت را منتشر نکرده است، اما می‌گوید که این ماشین قوای محرکه الکتریکی دارد و در سه ثانیه می‌تواند سرعتش را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. بدنه و شاسی‌ اسنشیا از فیبرکربن ساخته شده و باتری‌هایش در کنسول وسط خودرو قرار دارد.

فراتر از توانایی‌های فنی، هدف اصلی جنسیس از نمایش این کانسپت هشدار به رقیبانش است که منتظر مدل‌های جدی‌تری از این خودروساز نوظهور باشند. اسنشیا، با درهایی که با شناسایی اثر انگشت راننده رو به بالا باز می‌شود، کاپوت شفاف و نمایشگری که سرتاسر داشبورد را پوشانده، در جلب توجه بازدیدکنندگان موفق بود.

جنسیس در حال حاضر سه مدل سدان در بازار دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ سه مدل دیگر هم به محصولاتش اضافه کند. دو مدل از این مدل‌های جدید، شاسی بلند است و لوک دانکرولک می‌گوید به شرط تایید مدیران، ششمین مدل یک ماشین اسپرت براساس کانسپت اسنشیا خواهد بود.

کادیلاک XT4 با قیمت پایه ۳۶ هزار دلار با ماشین‌هایی نظیر ب‌ام‌و X3 و لکسوس NX رقابت می‌کندحق نشر عکس CADILLAC
Image caption کادیلاک XT4 با قیمت پایه ۳۶ هزار دلار با ماشین‌هایی نظیر ب‌ام‌و X3 و لکسوس NX رقابت می‌کند

کادیلاک به دنبال 'نسل جدید مشتریان'

فروش ماشین‌های شاسی‌بلند در آمریکا از سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر شده است. سود این ماشین‌ها بیشتر از مدل‌های دیگر است و همین باعث شده که خودروسازان با شتاب زیادی مدل‌های جدید شاسی‌بلند به محصولات خود اضافه کنند. براساس برخی پیش‌بینی‌ها تعداد شاسی‌بلندهای موجود در بازار آمریکا تا سال ۲۰۲۳ از ۶۵ مدل کنونی به ۹۰ مدل افزایش خواهد یافت و به این ترتیب سود فروش این خودروها کمتر می‌شود.

یوهان دنیسان، مدیر کادیلاک در نمایشگاه نیویورک گفت که با اینکه به نظر می‌رسد تقاضا برای ماشین‌های شاسی‌بلند تمامی ندارد، اما آمدن مدل‌های بیشتر به این معنی است که به زودی رقابت در این بازار تعدادی برنده و تعدادی بازنده خواهد داشت و کادیلاک می‌خواهد در گروه برندگان باشد.

ماشینی که قرار است کادیلاک را در این رقابت سخت پیروز کند، مدل جدید XT4 است؛ یک شاسی‌بلند کوچک با قیمت پایه ۳۶ هزار دلار که با ماشین‌هایی نظیر ب ام و X3، لکسوس NX و مرسدس-بنز GLC رقابت می‌کند.

کادیلاک می‌گوید با XT4 می‌خواهد توجه نسل جدیدی از مشتریان را به این شرکت جلب کند. تعداد زیادی از مشتریان چینی خواهند بود. چین اکنون بزرگترین بازار کادیلاک است و این شرکت در سال ۲۰۱۷ بیش از نیمی از ۳۵۶ هزار دستگاه تولیدش را در این کشور فروخت.

 

لینکلن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ فروش خود را به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال برساند
Image caption لینکلن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ فروش خود را به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال برساند

واکنش آمریکایی به شاسی‌بلندهای لوکس اروپایی

لینکلن، مارک لوکس فورد هم با نیم نگاهی به بازار چین کانسپتی از جدیدترین شاسی‌بلند خود را در نیویورک رونمایی کرد. لینکلن اویتور (Aviator) چهارمین مدل شاسی‌بلند لینکلن خواهد بود و این شرکت امیدوار است با آن بتواند با شاسی‌بلندهای لوکس اروپایی رقابت کند.

اویتور یک شاسی‌بلند در اندازه متوسط است و با سه ردیف صندلی برای هفت سرنشین جا دارد. این ماشین از نظر فنی با فورد اکسپلورر (Explorer) مشترک است، اما طراحی آن کاملا متفاوت است و به لوکس‌ترین امکانات فورد مجهز شده است. از جمله برای اولین بار به راننده امکان داده شده تا از تلفن همراهش به جای سوئیچ استفاده کند.

طراحان لینکلن می‌گویند برخلاف رقیبان که بر اسپرت بودن ظاهر ماشین تاکید دارند، آنها بیشتر به شیک‌ بودن ماشین و راحت بودن سرنشینان توجه کرده‌اند. اویتور با ماشین‌هایی نظیر آئودی Q7 و ولوو XC90 رقابت می‌کند.

علاوه بر موتور شش سیلندر توربو، لینکلن برای اولین بار این ماشین را با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی هم عرضه می‌کند. با اینکه ماشینی که در نیویورک نمایش داده شد یک کانسپت است، اما لینکلن می‌گوید محصول نهایی که در سال ۲۰۱۹ به بازار می‌آید نسبت به این کانسپت تغییر زیادی نخواهد کرد.

فورد با تمرکز بر بازار چین، برای احیای مارک لینکلن سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. این شرکت می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ فروش سالانه لینکلن را از ۱۸۸ هزار دستگاه کنونی به سیصد هزار دستگاه در سال افزایش دهد.

تویوتا RAV4 در سال ۲۰۱۷ پرفروش‌ترین محصول تویوتا در بازار آمریکا بودحق نشر عکس TOYOTA
Image caption تویوتا RAV4 در سال ۲۰۱۷ پرفروش‌ترین محصول تویوتا در بازار آمریکا بود

نسل جدید ستاره پرفروش تویوتا

برخلاف بسیاری از خودروسازان که بازار شاسی‌بلندهای کوچک برایشان تازه است، تویوتا با مدل RAV4 از قدیمی‌ترین خودروسازان در این بخش از بازار است. RAV4 از سال ۱۹۹۵ تا کنون از موفق‌ترین مدل‌های تویوتا در آمریکای شمالی بوده است. نسل چهارم این ماشین که شش سال است به بازار عرضه شده همچنان پرفروش است و سال گذشته پرفروش‌ترین محصول تویوتا در آمریکا بود.

تویوتا هفته پیش در نمایشگاه نیویورک، نسل جدید RAV4 را رونمایی کرد. نسل پنجم RAV4 از نظر ظاهری خشن‌تر شده و به ماشین‌های بیابانی شبیه‌تر است.

نسل جدید بر روی پلتفرم مشترک جدید تویوتا ساخته می‌شود که از مدل‌های کوچک شرکت نظیر پریوس تا مدل‌های بزرگ نظیر کمری از آن استفاده می‌کنند. با این که طول ماشین با نسل قبلی برابر است، اما فضای داخلی بیشتر شده و برای اولین بار می‌توان ماشین را با چرخ‌های بزرگ ۱۹ اینچی سفارش داد. داخل خودرو هم به امکانات روز نظیر نمایشگر بزرگتر مجهز است.

با کنار گذاشتن موتورهای دیزل، تویوتا مدل جدید RAV4 را با یک موتور چهار سیلندر دولیتری بنزینی و قوای محرکه هیبرید-الکتریکی به بازار عرضه می‌کند. هنگامی که نیازی به انتقال نیرو به هر چهار چرخ نباشد، سیستم دو دیفرانسیل RAV4 برای صرفه‌جویی در سوخت، نیروی موتور را تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

مدل‌هایی که برای بازار آمریکا ساخته می‌شود به یک آینه دیجیتال مجهز است که تصاویر دوربینی که در پشت خودرو قرار داده شده را به راننده نشان می‌دهد. سیستم تشخیص عابران پیاده، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل مجهز به رادار و سیستم تشخیص علائم راهنمایی از جمله امکانات ایمنی خودرو است.

برخلاف آمریکا، RAV4 در برابر رقیبانش در اروپا چندان موفق نیست. این ماشین سال گذشته با حدود ۷۱ هزار دستگاه فروش، دهمین مدل پرفروش در بازار اروپا بود و از رقیبان ژاپنی و کره‌ای عقب افتاد. سال گذشته مدل کوچکتر CH-R پرفروش‌ترین شاسی‌بلند تویوتا در اروپا بود.

لینک‌اند‌کو فروش محصولاتش در بازار اروپا را از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌کندحق نشر عکس LYNK & CO
Image caption لینک‌اند‌کو فروش محصولاتش در بازار اروپا را از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌کند

آغاز حمله چین به بازار خودروی اروپا

در حالی که همه خودروسازان جهان برای گرفتن سهم بیشتر از بازار چین تلاش می‌کنند، لینک‌اند‌کو (LYNK & CO)، خودروساز لوکس چینی خود را برای ورود به بازار اروپا و آمریکا آماده می‌کند.

این شرکت دو سال است که تاسیس شده و بخشی از گروه خودروسازی جیلی است. ولوو هم که عضوی از این گروه خودروسازی چینی است در لینک‌اند‌کو سهام دارد. مدیر این شرکت آلن فیسر است که سابقه مدیریت در فورد، جنرال موتورز اروپا و ولوو را دارد.

لینک‌اند‌کو هفته پیش از محصول جدید خود که یک شاسی‌بلند کوچک به نام ۰۲ است رونمایی کرد. این دومین محصول شرکت چینی است و قرار است در کارخانه ولوو در شهر خنت بلژیک در کنار ولوو XC40 تولید شود. این ماشین توسط طراحان سوئدی طراحی شده و از نظر فنی هم با ولوو XC40 اشتراک زیادی دارد.

محصولات لینک‌اند‌کو قرار است از سال ۲۰۲۰ به بازار اروپا عرضه شود و هم‌زمان این شرکت ساخت یک کارخانه در آمریکا را بررسی می‌کند.

لینک‌اند‌کو می‌خواهد به جای نمایندگی‌های فروش، محصولاتش را از طریق اینترنت یا در فروشگاه‌هایی در مراکز خرید به مشتریان عرضه کند. علاوه بر فروش نقدی و قسطی، لینک‌اند‌کو محصولاتش را به صورت اشتراک سالانه هم به خریداران عرضه می‌کند.

برنامه لینک‌اند‌کو این است که تا سال ۲۰۲۱ پانصد هزار دستگاه خودرو تولید کند که نیمی از آن در چین و نیمی دیگر در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی فروخته خواهد شد.

 

 

###

  •  




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.