'اولین ماشین پرنده تولید انبوه جهان' برای پرواز آماده میشود
پرسش:شرکت هلندی پال-وی (PAL-V) در نمایشگاه ژنو از ماشینی رونمایی کرد که در کمتر از ده دقیقه میتواند به یک هلیکوپتر تبدیل شود.
پرسش:شرکت هلندی پال-وی (PAL-V) در نمایشگاه ژنو از ماشینی رونمایی کرد که در کمتر از ده دقیقه میتواند به یک هلیکوپتر تبدیل شود.
این شرکت میگوید پال-وی لیبرتی (Liberty) اولین ماشین پرنده تولید انبوه در جهان است و از سازمان هواپیمایی ملی آمریکا و آژانس ایمنی پرواز اروپا مجوز پرواز گرفته است.
این ماشین برای دو نفر جا دارد. با موتور هیبرید ۲۰۰ اسب بخاری، حداکثر سرعتش روی جاده ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و هنگام پرواز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.
پال-وی میگوید بعد از نمایشگاه ژنو گواهینامهها و مجوزهای باقیمانده برای عرضه این ماشین را دریافت خواهد کرد و از سال آینده میتوان از آن در زمین و آسمان استفاده کرد. علاقهمندان از همین حالا میتوانند ماشین پرنده خود را پیشخرید کنند. ۹۰ دستگاه اول با قیمت ۴۹۹ هزار یورو (بیش از ۶۰۰ هزار دلار) فروخته میشود. بعد از آن یک مدل ارزانتر با قیمت ۲۹۹ هزار یورو (۳۶۷ هزار دلار) هم به بازار خواهد آمد.
با توجه به اینکه هزینه نگهداری و خرید این ماشین پرنده از هیلکوپتر و هواپیماهای کوچک بسیار کمتر است، پال-وی به موفقیت ماشین پرندهاش خوشبین است. البته این شرکت تنها نیست. شرکت هلیکوپترسازی بل به تازگی از برنامهاش برای ساخت تاکسی هوایی خودران برای شرکت اوبر خبر داده و ماه گذشته شرکت هواپیماسازی ایرباس برای اولین بار پهپاد مسافربر خود را با موفقیت آزمایش کرد. این شرکت با همکاری آئودی و استودیوی طراحی ایتال دیزاین کانسپت یک تاکسی پرنده را در ژنو نمایش داد.
تاکسیهای آینده به روایت رنو
رنو با راه حلی برای حمل و نقل شهری در آینده به نمایشگاه ژنو آمد. ائیزی-گو (EZ-Go) یک ماشین خودران الکتریکی با گنجایش شش نفر است که بخشهای معمول یک ماشین نظیر فرمان یا داشبورد به طور کلی از آن حذف شده است و تنها یک نیمکت بیضی شکل در آن قرار دارد. به جای درهای معمولی در دو طرف خودرو، بخش جلوی ماشین و سقف شیشهای آن بالا میرود و به این ترتیب سرنشینان میتوانند بدون خم شدن پیاده و سوار شوند.
لورن وان دن آکر، مدیر طراحی رنو میگوید این تاکسی با الهام از تاکسیهای لندن و نیویورک طراحی شده است، اما ایده تاکسیها را جلوتر برده و تعریف تازهتری ارائه داده است. از جمله اینکه پلتفرم آن انعطافپذیر است و میتوان با نیاز شهرهای مختلف ابعاد آن را تغییر داد. ماشین از نظر فنی براساس پلتفرم مشترک گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی ساخته میشود.
این تاکسی واکنشی به پروژههای مشابه در فولکسواگن و تویوتا است و رنو میگوید آن را برای آینده نه چندان دور طراحی کرده است. تیری بولور، مدیر رنو میگوید تحقیقات این شرکت نشان داده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از هفتاد درصد مردم جهان در شهرهای بزرگ زندگی میکنند و بازار حمل و نقل شهری تا سال ۲۰۴۰ میلادی بیش از دویست میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.
رنجرووری برای رقابت با رولزرویس
حدود پنجاه سال از ساخت اولین رنجروور میگذرد. در نیم قرن گذشته رنجروور توانست موقعیت خود را به عنوان سازنده شاسیبلندهای لوکس حفظ کند اما آمدن شاسیبلندهای جدید بنتلی، لامبورگینی و به زودی رولزرویس و آستون مارتین رقابت را سختتر کرده است. لندروور با ساخت رنجروور اسوی کوپه خود را برای این رقابت جدید آماده میکند.
رنجروور کوپه لوکسترین مدل رنجروور است. ماشین با اشارهای به اولین مدل رنجروور تنها دو در دارد. موتور پنج لیتری هشت سیلندر این ماشین ۶۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. رنجروور میگوید این خودرو با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۶۶ کیلومتر در ساعت، سریعترین رنجرووری است که تاکنون ساخته شده است.
تنها ۹۹۹ دستگاه از این مدل ساخته میشود. قیمت پایه ماشین ۲۴۰ هزار پوند (۳۳۵ هزار دلار) است اما خریداران میتوانند تا صد هزار پوند (۱۴۰ هزار دلار) امکانات اضافی سفارش دهند.
سوپراسپرتی با شتاب خیرهکننده
امسال در ژنو تقریبا همه سازندگان بزرگ خودروهای اسپرت با مدلهایی جدید در نمایشگاه حاضر بودند. اما ماشینی که بیشتر از همه نظرها را به خود جلب کرد، ساخت کارخانه کوچکی در کرواسی به نام ریماک بود.
ریماک "کانسپت ۲" یک سوپرکار الکتریکی است که چهار موتور الکتریکی دارد که روی چرخها سوار شده است. مجموع این موتورها ۱۹۱۴ اسب بخار نیرو تولید میکند، شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش زیر دو ثانیه و حداکثر سرعتش ۴۱۲ کیلومتر در ساعت است. ریماک میگوید این ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۶۵۰ کیلومتر حرکت کند.
ریماک میگوید ماشین را برای بالاترین سطح از فنآوری خودران آماده کرده است. تحویل خودرو به مشتریان از سال ۲۰۲۰ آغاز میشود. تنها ۱۵۰ دستگاه از "کانسپت ۲" ساخته خواهد شد. قیمت این ماشین یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو (دو میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) باشد.
با همهگیر شدن قوای محرکه الکتریکی، خودروسازان کوچکی مانند ریماک حالا قادر به ساخت ماشینهایی هستند که میتواند محصولات شرکتهای بسیار بزرگتر را به راحتی به چالش بکشد.
سانگیانگ برای نسل جدید کوراندو آماده میشود
سانگیانگ ائی-اسآیوی (Ssangyong e-SIV) از جمله کانسپتهای ژنو بود که زمینه را برای مدلی جدید آماده میکنند. این کانسپت الکتریکی کم و بیش ظاهر نسل جدید سانگیانگ کوراندو را نمایش میدهد که قرار است در سال ۲۰۱۹ به بازار بیاید.
ائی-اسآیوی زیباترین کانسپتی است که سانگیانگ در چند سال گذشته نمایش داده است. اگرچه برخی منتقدان از شباهت آن به ولوو اکسسی۴۰ و پژو ۳۰۰۸ انتقاد کردند.
کارخانه کرهای که اکنون تحت مالکیت شرکت هندی "ماهیندرا و ماهیندرا" است، خود را برای ساخت خودروهای الکتریکی آماده میکند و احتمالا اولین مدلش را برای فروش در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد کرد. به گفته کارخانه این کانسپت میتواند با هر بار شارژ تا ۴۵۰ کیلومتر حرکت کند باتریهایش قابلیت شارژ سریع دارد، به طوری که در پنجاه دقیقه میتوان باتریها را تا هشتاد درصد شارژ کرد. حداکثر سرعت ماشین ۱۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
###