توصیه رئیس بانک مرکزی: دلار نخرید؛ ارزان می‌شود

پرسش:در پی جهش قیمت ارز در بازار، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی توصیه کرده از خرید ارز خودداری کنند چون قیمت ارز در روزهای آینده کاهش خواهد یافت.

پرسش:در پی جهش قیمت ارز در بازار، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی توصیه کرده از خرید ارز خودداری کنند چون "قیمت ارز در روزهای آینده کاهش خواهد یافت."

این توصیه یک روز پس از آن است که قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۴۷۰۰ تومان رسید و رکورد جدیدی را در ایران ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،سیف امروز دوشنبه (دوم بهمن) گفته است: "سرمایه‌گذاری در ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد."

 

 

قیمت ارزهای مختلف در روز دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۶

 
دلار آمریکا ۴۶۰۰ تومان
یورو ۵۸۳۵ تومان
پوند ۶۳۵۰ تومان
لیر ترکیه ۱۲۴۳ تومان
درهم امارات ۱۲۶۰ تومان
منبع: ایسنا

 

رئیس کل بانک مرکزی به شهروندان توصیه کرده "ریسک و خطر موجود در بازار ارز را نپذیرند" و به سمت سرمایه‌گذاری امن حرکت کنند.

سیف همچنین گفته: "در حدود چهار تا پنج سال گذشته کسی که سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده کرده و حتی اگر نرخ سود بالای ۲۵ درصد هم دریافت نکرده و ۱۵ درصد گرفته است، حداقل تاکنون منابع او ۸۰ درصد رشد داشته، در حالی که اگر در همین مدت سرمایه‌ گذاری در ارز انجام شده بود و نرخ دلار را در آن زمان در رنج ۳۰۰۰ تومان در نظر بگیریم حداکثر سود نزدیک به ۵۰ درصد می‌شود."


در سال ۱۳۹۲ قیمت دلار در بازار آزاد ایران بین ۲۹۵۰ تومان تا ۳۵۸۰ تومان در نوسان بوده است.


بر اساس تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی در آبان ماه ۱۳۹۶ یعنی دو ماه بعد از کاهش سود سپرده‌ها منتشر کرد، برای بسیاری از شهروندان سپرده‌گذاری همچنان جذاب است و سپرده‌گذاران همچنان سود بدون خطر بانک‌ها را به گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر ترجیح می‌دهند.

البته هنوز گزارش جدیدی با توجه با اتفاقات اخیر در ایران و در بازار ارز در این زمینه در دست نیست چون بانک مرکزی معمولا آمارها را با تاخیر اعلام می‌کند.

توصیه رئیس بانک مرکزی در حالی است که بعضی خبرگزاری‌های ایران از کاهش جزئی قیمت دلار و افزایش سایر ارزها نسبت به دیروز خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا قیمت معامله دلار در بازار آزاد امروز (دوشنبه ۲ بهمن) را ۴۶۰۰ تومان اعلام کرده است که نسبت به دیروز کاهش داشته.

به گزارش ایسنا اما سایر ارزها نظیر پوند انگلیس، یورو، درهم امارات و لیر ترکیه افزایش داشته‌اند.

 

نوسان شدید قیمت ارز در روزهای اخیر باعث شده بعضی صرافی‌ها از فروش ارز خودداری کنندحق نشر عکسTASNIM
Image captionنوسان شدید قیمت ارز در روزهای اخیر باعث شده بعضی صرافی‌ها از فروش ارز خودداری کنند

 

در حالی که تحلیلهای متفاوتی درباره علت افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر ارائه شده، هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفته است ارز به عنوان منبعی برای جبران کسری بودجه سال آینده محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، قوامی گفته است: "نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال ۹۶، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله‌ای و ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است، ‌بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند."

در بازار ایران افزایش قیمت سکه امروز (دوشنبه ۲ بهمن) هم ادامه یافت و هر تمام سکه طرح جدید با حدود ۵۰۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به دیروز به یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان رسید.

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته است: "از هفته گذشته قیمت جهانی طلا رو به کاهش بود و انتظار می‌رفت قیمت طلا و سکه در بازار داخلی افت داشته باشد اما از اواخر هفته گذشته به دلیل جهش بیش از حد نرخ ارز، قیمت طلا افزایش چشمگیری داشته است."

 

قیمت ارز

 

بی‌اعتمادی یا کم‌اعتمادی شهروندان به بانک‌ها باعث شده حجم زیادی از سرمایه‌ها به طلا و ارز سوق داده شوند.

افزایش تقاصا در بازار و ناآرامی‌های اخیر خیابانی در ایران یکی دیگر از دلایلی است که تعداد زیادی از شهروندان ایرانی با تبدیل تومان به ارز (عمدتا دلار و یورو) و طلا به دنبال حفظ ارزش دارایی خود باشند.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در تذکری شفاهی به وزیر اقتصاد در پایان جلسه علنی دیروز مجلس (یکشنبه اول بهمن) با انتقاد از افزایش قیمت دلار گفته بود: "قیمت دلار به صورت تدریجی از ۳۵۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته است. برنامه این است که این نرخ را به ۵۰۰۰ تومان رسانده تا آن را تک نرخی کنند؛ اما نباید بیش از این فشار به مردم وارد شود."

بعضی فعالان بازار ارز می‌گویند که علت افزایش قیمت دلار این است که بانک مرکزی ارز کمتری به صرافی‌های خود در بازار تزریق کرده و یا با قیمت بالاتر ارز می‌فروشد.

قیمت دلار در نیمه شهریور ماه امسال از مرز چهار هزار تومان گذشت.

فاصله گرفتن نرخ آزاد ارز از نرخ دولتی آن، شرایط را برای تحقق وعده یکسان‌سازی ارز سخت‌تر می‌کند.

در ماه‌های گذشته کاهش نرخ سود بانکی و به تبع آن هدایت سرمایه‌های نقدی به سمت بازار ارز و سکه، به عنوان یکی از دلایل این رشد قیمت عنوان شد.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.