رشوه‌گیری دردسر ساز سناتور معروف آمریکایی؛
باب منندز، سناتور ارشد دموکرات، رسما به دریافت رشوه و فساد مالی متهم و دادگاهی خواهد شد

پرونده رشوه گیری این سناتور آمریکایی می‌تواند تلاش دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت شکننده خود در انتخابات مجلس سنای ایالات متحده در سال آینده را پیچیده و سخت کند.

پرسش: وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کیفرخواستی علیه باب منندز، سناتور شناخته‌شده دموکرات، و همسرش به اتهام دریافت صدها هزار دلار رشوه صادر شده است. گفته شده که بر مبنای شواهد و مدارک، باب منندز و همسرش شمش‌های متعدد طلا و پول نقد از بازرگانان مصری پذیرفته‌اند.

 

باب منندز و همسرش

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

در شکواییه وزارت دادگستری آمریکا آمده که سناتور منندز و همسرش بخشی از این پول‌ها را مخفیانه به دولت مصر داده‌اند

 

باب منندز، سناتور ارشد ایالت نیوجرسی آمریکا و از چهره‌های سرشناس دموکرات‌ها در کنگره از سوی وزارت دادگستری آمریکا رسما به دریافت صدها هزار دلار رشوه متهم شده و به زودی باید در دادگاه حاضر شود.

دادستان‌های می‌گویند آقای منندز و همسرش شمش طلا و پاکت‌های پر از پول نقد از سه بازرگان دریافت کرده‌اند.

در شکواییه وزارت دادگستری آمریکا آمده که سناتور منندز و همسرش بخشی از این پول‌ها را مخفیانه به دولت مصر داده‌اند.

آقای منندز و همسرش همه این اتهام‌ها را قویا رد کرده و گفته‌اند که از خود دفاع خواهند کرد.

با این حال او ساعتی بعد از انتشار این اتهام‌ها از سمت خود به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا به طور موقت کناره‌گیری کرد.

او باید ۲۷ سپتامبر (چهار روز دیگر) در دادگاه فدرال نیویورک برابر قاضی بایستد تا تشریفات رسمی تفهیم اتهام انجام شود.

این نخستین بار نیست که باب منندز به اتهام فساد به دادگاه می‌رود. او چند سال قبل هم یک بار رسما متهم به فساد مالی شد اما در دادگاه اعضای هیات منصفه نتوانستند بر سر گناهکار یا بی‌گناهی او به اجماع برسند و دادگاه بی‌نتیجه ماند.

تصویری از شمش طلا ضمیمه پرونده باب منندز

منبع تصویر،SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

 

سناتور منندز و همسرش به سه فقره جرم متهم‌اند؛ نقشه‌چینی و برنامه‌ریزی برای دریافت رشوه؛ ارتشاء در مقام رسمی و قبول رشوه در برابر انجام دادن مطالبات رشوه دهنده.

این سه اتهام همه از جرایم فدرال جدی هستند که در صورت اثبات ممکن است علاوه بر برکناری آقای منندز از کرسی سناتوری ایالت نیوجرسی، برای او سال‌ها زندان به همراه داشته باشد.

دادستان‌ها روز جمعه - ۲۲ سپتامبر - و پس از حدود یک سال تحقیق و تفحص، شکواییه رسمی وزارت دادگستری علیه این سناتور ارشد دموکرات را علنی کردند.

بازرسان باب (رابرت) منندز و همسرش نادین را به دریافت رشوه در قالب پول نقد، طلا، خودرو لوکس و پرداخت قسط وام مسکن آنها متهم‌اند.

سه بازرگانی متهم به پرداخت رشوه هم ویل هانا، خوزه یوراب و فرد دایبس اهل نیوجرسی هستند که باید به همگی به همراه سناتور ممندز و همسرش در دادگاه فدرال نیویورک حاضر شوند.

آقای منندز که نام او به علت یکی از معدود سناتورهای دموکرات مخالف برجام برای ایرانیان آشناست، متهم است که علاوه بر کمک مالی به دولت مصر، بابت دریافت رشوه از سه بازرگان نامبرده هم حمایت کرده است.

باب منندز، ۶۹ ساله، رئیس کمیته روابط خارجی سنا است که یکی از مهمترین کمیته‌های کنگره محسوب می‌شود.

او در جریان انتخابات سال ۲۰۱۸ برای سومین بار بر کرسی سناتور ارشد ایالت نیوجرسی نشست.

در متن شکواییه ۳۹ صفحه‌ای دادگستری آمریکا علیه آقای منندز آمده او «از وجهه و مقام خود در قالب سناتور ارشد و سپس رئیس کمیته روابط خارجی سنا برای نفوذ و تاثیر بر این جریانات» سود برده است.

باب منندز و همسرش نادین

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

انتظار می‌رود اتهامات باب منندز و همسرس نادین دستمایه انتقادات گسترده از حزب دموکرات و جو بایدن در راس آن شود

روز جمعه و دقایقی بعد از علنی شدن شکواییه رسمی، باب منندز و همسرش در بیانیه‌های جداگانه همه اتهامات را تکذیب کردند و وعده دادند که بی‌گناهی خود را در دادگاه اثبات کنند.

منندز در بیانیه‌ای مفصل اتهامات را حاصل تلاش «منابعی ناشناس» در یک سال گذشته دانسته و به مردم ایالت نیوجرسی وعده داده که در نهایت حقایق را برای آنها برملا خواهد کرد.

او گفته: «یقین دارم که با عیان شدن حقایق و ادله‌ای که ارایه خواهد شد این مساله با موفقیت حل خواهد شود و مردم نیوجرسی خواهند دید که اصل ماجرا چه بوده است».

خانه این سناتور دموکرات که انتظار می‌رود اتهامات او دستمایه انتقادات گسترده از حزب دموکرات و جو بایدن در راس آن شود، در تابستان سال ۲۰۲۲ (سال گذشته) رسما از سوی ماموران اف‌بی‌آی بازرسی شد و کارآگاهان در‌آن زمان گفتند که شواهد و مدارکی مبنی بر توافقنامه‌های رشوه و ارتشاء به همراه ۴۸۰ هزار پول نقد که «اکثرا در پاکت‌های نامه و لابه‌لای البسه و گاوصندوق جای داده شده بود»، پیدا کرده‌اند.

در‌آن زمان ماموران همچنین مدعی شدند که یک دستگاه مرسدس بنز لوکس که از سوی آقای یوراب به او هدیه شده است را در پارکینگ خانه آقای منندز پیدا کرده‌اند و همچنین شمش‌های طلا به ارزش ۱۰۰ هزار دلار. عکس‌هایی از این اقلام که ضمیمه پرونده شده است امروز در جریان علنی شدن شکواییه توسط دادستان‌ها به خبرنگاران نشان داده شد.

پرونده رشوه گیری این سناتور آمریکایی می‌تواند تلاش دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت شکننده خود در انتخابات مجلس سنای ایالات متحده در سال آینده را پیچیده و سخت کند.

منندز همچنین متحد مهمی برای «جو بایدن»، رئیس جمهور دموکرات بود، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا تلاش دارد تا نفوذ ایالات متحده را در صحنه جهانی بازگرداند، حمایت کنگره را از کمک‌های کنگره به اوکراین جلب کند و علیه چین در حال رشد اقداماتی انجام دهد.

«فیل مورفی»، فرماندار دموکرات نیوجرسی و همچنین چند تن دیگر از مقامات ایالتی دموکرات و اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده از منندز خواستند تا به طور کامل از سنا استعفا دهد. مورفی - که در صورت استعفای منندز جانشین موقت منندز را منصوب می‌کند - در بیانیه‌ای گفت: «واقعیت های ادعا شده در این پرونده به قدری جدی است که صلاحیت سناتور منندز برای نمایندگی مردم ایالت ما را به خطر می‌اندازد.»

دادستان‌ها به دنبال توقیف دارایی‌های منندز از جمله خانه‌اش در نیوجرسی، مرسدس بنز ۲۰۱۹ کانورتیبل و حدود ۵۶۶۰۰۰ دلار پول نقد، شمش‌های طلا و وجوه از یک حساب بانکی هستند.

قوانین دموکراتیک سنا هر عضوی را که به جنایت متهم می‌شود ملزم می‌کند که از سمت خود کناره گیری کند، اگرچه در صورت بی گناهی می‌تواند دوباره به مقام خود بازگردد. انتظار می‌رود سناتور بن کاردین دوباره به عنوان رئیس روابط خارجی سنا وارد شود، همانطور که او یکبار دیگر در سال ۲۰۱۵ نیز پس از متهم شدن منندز سکان کمیته روابط خارجی را بدست گرفته بود.

 

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.