گزارش کامل؛
معامله قطعی ایران و آمریکا برای آزادی آمریکایی ها و آزاد شدن 6 میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع که هویتش فاش نشده نوشته است این افراد اکنون به بیرون از زندان اوین منتقل شده و پس از آزادی شش میلیارد دلار توقیف‌شده در کره جنوبی آزاد و به آمریکا فرستاده خواهند شد.

پرسش: کاخ سفید و خانواده نمازی از انتقال چند شهروند ایرانی-آمریکایی از زندان اوین به بیرون زندان برای آزادی نهایی خبر داده‌اند.

آنها می‌گویند سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو شهروند دیگر آمریکا که هویتشان اعلام نشده، از زندان اوین به حبس خانگی رفته‌اند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم تایید کرده است که طبق توافق با آمریکا امکان آزادی این افراد وجود دارد.

لیز دوست، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی در امور بین‌الملل، می‌گوید یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفته این پنج نفر تنها در صورتی اجازه خروج از ایران را خواهند یافت که شش میلیارد دلار دارایی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به بانک مرکزی قطر منتقل شود.

کاخ‌سفید می‌گوید دو نفر از زندانیان تبعه این کشور خواسته‌اند که هویت آنها فعلا علنی نشود.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع که هویتش فاش نشده نوشته است این افراد پس از آزادی شش میلیارد دلار توقیف‌شده در کره جنوبی آزاد خواهند شد.

بر این مبنا چندین شهروند ایرانی زندانی در آمریکا هم مطابق توافق تهران و واشنگتن آزاد خواهند شد.

مقام‌ها در ایران هم ضمن تایید این خبر گفته‌اند در ازای آزادی شهروندان آمریکایی چند شهروند ایرانی زندانی‌شده در آمریکا هم آزاد خواهند شد و همزمان ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی هم به شبکه بانکی قطر انتقال خواهد یافت.

 

وزارت امورخارجه ایران آزادی آمریکایی‌ها را تایید کرد

عصر پنجشنبه و ساعاتی بعد از انتشار این خبر از طرف منابع آمریکایی، وزارت خارجه ایران هم در بیانیه‌ای ضمن تایید انتقال این شهروندان آمریکایی به خارج از زندان، از آزادی پول‌های این کشور در کره جنوبی و همچنین تبادل زندانیان آمریکایی در برابر چند ایرانی زندانی در آمریکا خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران، که عصر پنجشنبه در خبرگزاری‌های رسمی این کشور منتشر شده، آمده: «علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، ... آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد... یادآوری می‌نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.»

در این بیانیه همچنین به نحوه دسترسی ایران به پول‌های آزاد‌شده از سوی کره جنوبی اشاره شده و آمده: «نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف‌شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.»

این در حالی است که بنابر گزارش‌های قبلی درباره جزییات مذاکرات با ایران برای آزادی این منابع مالی آمده بود که آمریکا با رهاسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران تنها در صورتی موافقت خواهد کرد که از آن برای پرداخت بدهی‌های بین‌المللی تهران یا واردات اقلام یا کالاهایی که مورد تحریم نیست استفاده شود.

بر اساس همین گزارش‌ها گفته شده بود انتقال پول‌های آزاد‌شده ایران به بانکی در قطر و نه مستقیما به تهران انجام خواهد شد.

ایران می‌گوید تبادل زندانیان به علت اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به تاخیر افتاده بود

کاخ سفید می‌گوید روز گذشته خانواده پنج شهروند آمریکایی را از تصمیم مقام‌های ایران برای انتقالشان به حبس خانگی مطلع کرده بود. سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ضمن تایید انتقال آنها به حبس خانگی گفته «مذاکرات برای آزادی آنها در جریان و امری ظریف است.»

آدرین واتسون گفته بر همین اساس امکان ارائه جزئیات بیشتر درباره شرایط بازداشت خانگی یا تلاش‌ها برای آزادی این افراد در حال حاضر ممکن نیست.

در همین حال، رویترز می‌گوید منبع آگاهش گفته «مشکلات فنی جزئی پیرامون انتقال دارایی‌ها به یک کشور خلیج فارس مورد مذاکره طرف‌ها قرار دارد.»

روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، هم مذاکرات چندماهه با میانجیگری عمان را تایید کرده بود.

مقام‌های ایران البته می‌گویند فرآیند این تبادل زندانی و آزادسازی منابع مالی ایران قرار بوده پارسال نهایی شود اما به علت اعتراضات، تعلیق شد.

خبرگزاری مهر به نقل از «یک مقام آگاه» نوشته بود « این توافق قرار بود سال قبل انجام شود اما اغتشاشات و توهمات متعاقب آن موجب تعلل آمریکایی‌ها شد.»

اظهارات آنتونی بلینکن

وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت که آزادی پنج آمریکایی از زندان در ایران «گامی مثبت» است و آغار فرآیندی است که او انتظار دارد به بازگشت آن‌ها به آمریکا منجر شود.

آنتونی بلینکن در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت که وزارت خارجه روز پنجشنبه با این پنج آمریکایی صحبت کرده و او از وجود هیچ آمریکایی دیگری که در ایران زندانی باشد آگاه نیست.

او همچنین گفت: «ایران به‌هیچ‌وجه و در هیچ شرایطی از تخفیف در تحریم‌ها برخوردار نخواهد شد و در مواردی که ما درگیر این نوع تلاش‌ها برای به خانه آوردن آمریکایی‌ها از ایران می‌شویم، از منابع متعلق به ایران استفاده خواهد شد و این منابع به حساب‌های محدود منتقل خواهد شد به طوری که از این پول فقط بتوان برای مقاصد انسان‌دوستانه استفاده کرد، که همانطور که می‌دانید تحت تحریم‌ها مجاز است. در مورد اقدامات انسان‌دوستانه معافیتی (در تحریم‌ها) وجود دارد، که از اول هم وجود داشته است.»

 

زندانیان ایرانی-آمریکایی کیستند؟

مراد طاهباز تاجر و فعال محیط زیست ۶۷ ساله ایرانی‌تبار است که شهروندی آمریکا و بریتانیا را هم دارد.

آقای طاهباز در زمستان۱۳۹۶ به همراه هشت فرد دیگر از همکاران مؤسسهٔ حیات وحش میراث پارسیان دستگیر شد.

با وجود آن که وزارت اطلاعات ایران صراحتا اتهام جاسوسی درباره آقای طاهباز و دیگر فعالان محیط زیست را رد کرده بود، او برای «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به ده سال حبس محکوم شد.

سیامک نمازی، بازرگان ایرانی-آمریکایی بود که در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان یکی از چهره‌های جوان مجمع جهانی اقتصاد از طرف«بنیاد نخبگان» به ایران دعوت شد.

آقای نمازی در سال ۱۳۹۴ بازداشت و به ده سال حبس محکوم شد.

پدر او، باقر نمازی در سال ۱۳۹۵ برای دیدن پسرش به ایران رفت و او هم بازداشت شد.باقر نمازی پیش از انقلاب ایران استاندار خوزستان و معاون وزیر کشور بود و بعدها به عنوان نماینده یونیسف در کشورهایی چون سومالی، کنیا و مصر خدمت کرد. باقر نمازی پس از دو سال به مرخصی درمانی رفت، اما ممنوع الخروج بود. او در سال ۱۴۰۱ با وساطت عمان از ایران خارج شد.

عماد شرقی تاجر ۵۸ ساله ایرانی-آمریکایی است که در ایران به جاسوسی متهم شده است.

شرقی در سال ۱۳۹۷ بازداشت و پس از مدتی آزاد، اما گذرنامه‌اش توقیف شد. او دوباره در سال ۱۳۹۹ بازداشت شد.

عماد شرقی متولد ایران است اما از کودکی در آمریکا بزرگ شده و از دانشگاه مریلند لیسانس اقتصاد و از دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی، مدرک فوق لیسانس دارد.

شرقی پیش از سفر به ایران سال‌ها در امارات متحده عربی و در دوبی در یک شرکت فروش هواپیماهای جت خصوصی کار و همکاری می‌کرده است.

به جز نمازی، شرقی و طاهباز، که دولت آمریکا خواهان آزادی‌شان بوده، روزنامه شرق، چاپ تهران، فردی به نام شهاب دلیلی را به عنوان عضو دیگر فهرست زندانیان در تبادل احتمالی گزارش کرد.

سه روز پیش هم روزنامه خراسان از بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی خبر داد و گفت مقام‌های آمریکایی خواهان آزادی او شده‌اند.

جزئیات توافق ایران و آمریکا/ پول‌های بلوکه چگونه آزاد می‌شود؟

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا توافق مبادله زندانیان میان ایران و واشنگتن را «گامی مثبت» ارزیابی کرد اما گفت که از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری می‌کند.

جزئیات توافق ایران و آمریکا/ پول‌های بلوکه چگونه آزاد می‌شود؟

بلینکن گفت: «وارد هیچ یک از جزئیات اقداماتی که انجام می‌دهیم یا درگیر آن هستیم» نمی‌شوم «چون نمی‌خواهم تکمیل این روند را دچار مخاطره کنم.»

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزیر خارجه آمریکا درباره آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نوشت: ایران به هیچ عنوان هیچ گونه کاهش تحریمی دریافت نخواهد کرد.

وی افزود: «دارایی‌های ایران در حساب‌های محدودشده منتقل و استفاده می‌شود.» به گفته بلینکن، این دارایی‌ها «صرفا برای مقاصد بشردوستانه» استفاده خواهد شد. وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت آمریکا با خانواده‌های زندانیانی که قرار است آزاد شوند، در ارتباط است، درباره این زندانیان گفت: آنها از اینکه از زندان خارج شوند، بسیار خوشحال هستند. اما ما می‌خواهیم که نسبت به تکمیل این روند مطمئن شده و آنها را به خانه و خانواده‌هایشان بازگردانیم.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را در گفتگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

خبر مهم درباره آزادی زندانیان آمریکایی در ایران

معاون سیاسی رئیس جمهور در توییتی با اشاره به روند آزادشدن اموال بلوکه شدن ایران نوشت که تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.

خبر مهم درباره آزادی زندانیان آمریکایی در ایران

متن توییت محمد جمشیدی به شرح زیر است:

بعد از آزاد شدن پول های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.

 

گزارش ویژه شبکه فاکس آمریکا/ جزئیات دقیق مقام ارشد کاخ سفید از آزادی زندانیان آمریکایی از زندان اوین+فیلم

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا جزئیاتی جدید از آزادی زندانیان آمریکا از زندان اوین ارائه کرد و گفت: از طریق نماینده سوئیس از انتقال آنها اطمینان حاصل کردیم. مذاکرات برای بازگرداندن زندانیان به خانه ادامه دارد. هنوز زمانی برای بازگشت این زندانیان تعیین نشده است.

گزارش ویژه شبکه فاکس آمریکا/ جزئیات دقیق مقام ارشد کاخ سفید از آزادی زندانیان آمریکایی از زندان اوین+فیلم

 هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا جزئیاتی جدید از آزادی زندانیان آمریکا از زندان اوین ارائه کرد.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.