نخستین سفر گردشگری فضایی با موفقیت انجام شد
به گفته ویرجین گلکتیک حدود هشتصد نفر برای سفر فضایی ثبت نام کردند که اکثر آنها بلیت خود را از حدود یک دهه پیش با پرداخت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار خریدند. این شرکت از دو سال قبل پیشفروش بلیتهای جدید را به قیمت ۴۵۰ هزار دلار آغاز کرد.
پرسش: شرکت «ویرجین گلکتیک» نخستین سفر گردشگری فضایی خود را پنجشنبه دهم اوت با موفقیت انجام داد.
این دومین پرواز تجاری فضاپیمای «ویاساس یونیتی» به مدار زمین، و نخستین پروازی است که با حضور توریستهایی انجام شد که با هزینه شخصی بلیت خریده بودند.
کیشا شهاف و دخترش آناستاتیا مایرز، نخستین مسافران فضایی از آنتیگوا که در جریان قرعهکشی خیریه برای جمعآوری کمکهای مالی برای یک سازمان غیرانتفاعی صندلیهای خود را بدست آوردند، و همچنین جون گودوین، قهرمان پیشین المپیک که به بیماری پارکینسون مبتلا است، مسافران پرواز بودند.
این سفر که از یک فرودگاه فضایی در ایالت نیومکزیکو انجام شد، موفقیت بزرگی برای ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی محسوب میشود که سالهاست در این زمینه فعالیت میکند.
فضاپیمای این شرکت توسط یک هواپیمای بزرگ دیگر از فرودگاه به آسمان حمل، و در ارتفاع مشخصی، حدود ۱۲ هزار متری زمین رها شد تا با سرعت به مدار زمین برود.
فضاپیما پس از پرواز مسافران خود در ارتفاع هشتاد کیلومتری زمین، حدی که آمریکا آن را مرز فضایی میداند، به فرودگاه بازگشت.
تصاویر این سفر بصورت زنده از شبکههای اجتماعی پخش شد و هزاران نفر شاهد این عملیات هیجانانگیز بودند.
دو خلبان این فضاپیما را هدایت میکردند و یک ناظر شرکت ویرجین گلکتیک نیز در کابین همراه مسافران بود و بر اجرای عملیات نظارت داشت.
ویرجین گلکتیک قصد دارد تا پروازهای گردشگری فضایی خود را در فاز نخست ماهی یک بار، و با توسعه ناوگان فضایی خود تا سال ۲۰۲۶ هفتهای یک بار انجام دهد.
این شرکت از یک سیستم دو مرحله ای به نام «پرتاب هوایی» برای پرواز مسافران خود در یک پرواز فضایی زیر مداری استفاده می کند.
با توجه به اینکه فضاپیما توسط یک هواپیما به آسمان حمل میشود، پرواز کوتاهتر و آسانتر انجام میشود و نسبت به پروازهای شرکت فضایی «اسپیساکس» هزینه کمتری دارد.
نخستین پرواز تجاری ویاساس یونیتی ماه ژوئن گذشته با خدمهای انجام شد که عضو نیروی هوایی ایتالیا بودند.
به گفته ویرجین گلکتیک حدود هشتصد نفر برای سفر فضایی ثبت نام کردند که اکثر آنها بلیت خود را از حدود یک دهه پیش با پرداخت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار خریدند. این شرکت از دو سال قبل پیشفروش بلیتهای جدید را به قیمت ۴۵۰ هزار دلار آغاز کرد.
شرکتهای اسپیساکس متعلق ایلان ماسک، و بلو اوریجین که صاحب آن جف بزوس است، رقبای ریچارد برانسون در عرصه گردشگری فضایی هستند که گفته میشود آینده درخشانی خواهد داشت.
###