رئیسی: بساط کشف حجاب هم جمع خواهد شد

سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات ۲۴ سال پیش گفته بود: «هرچه با آزادی مقابل شده است لطمه دیده است، حتی فضیلت‌های انسانی! دین اگر در مقابل آزادی قرار گرفته است، دین لطمه خورده است»

پرسش: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در اظهاراتی که بازتاب وسیعی داشته گفته است «بساط کشف حجاب جمع خواهد شد».

رئیسی در مراسم «بزرگداشت شهدای مدافع حرم» گفته «خون شهیدان تضمین‌کننده این نظام و خیمه‌ای است که به نام نظام اسلامی برپا شده است» و سپس خطاب به حاضران گفته است «بساط کشف حجاب هم جمع خواهد شد، هیچ نگران نباشید.»

اظهارات رئیس جمهور ایران درباره حجاب اجباری، کمتر از یک ماه به سالگرد کشته شدن مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ایران در بازداشت گشت ارشاد ایراد شده. خانم امینی شهریور پارسال در زمان بازداشت بدست ماموران گشت ارشاد در تهران دچار اغما شد و در بیمارستان درگذشت.

در هفته های اخیر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی پس از هشدار درباره ضرورت اعمال اجباری، از تشدید حضور ماموران خود در خیابان ها گفته و شهروندانی را که حجاب اجباری رعایت نمی کنند، به تعقیب قضایی تهدید کرده است.

رسانه‌ها می گویند شهرداری تهران هم با اعزام ماموران خود موسوم به «حجاب بان» از جمله در ایستگاه های مترو، درصدد اعمال حجاب اجباری است اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفته که اقدام این افراد بدون همراهی نیروی انتظامی، چندان موثر نخواهد بود.

حضور این نیروها در موارد متعددی باعث درگیری آنها و شهروندان شده و سطح تنش اجتماعی را افزایش داده است.

در حال حاضر مجلس مشغول بررسی لایحه ای است که در صورت تصویب، مجازات رعایت نکردن حجاب اجباری را تشدید می کند. بررسی این قانون از صحن علنی مجلس با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی خارج و به گروهی از نمایندگان سپرده شده است.

مصطفی تاجزاده گفته است که این عمل به معنی آن است که مردم «در جریان مباحث مهمی که به زندگی آحاد شهروندان وابسته است، محرم» دانسته نمی‌شوند.

نمایندگان در صدد هستند تا در مصوبه نهایی خود اجازه دهند جریمه‌های مربوط به رعایت نکردن حجاب اجباری مستقیما از حساب بانکی شهروندان کسر شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که پیشتر فرمانده نیروی انتظامی بوده، از این سیاست حمایت کرده است.

سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات ۲۴ سال پیش گفته بود: «هرچه با آزادی مقابل شده است لطمه دیده است، حتی فضیلت‌های انسانی! دین اگر در مقابل آزادی قرار گرفته است، دین لطمه خورده است»

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.