بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی «به اتهام جاسوسی»

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه، در هفته های اخیر مذاکرات غیرمستقیمی با برت مک‌گرک، معاون هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه، به میزبانی عمان داشته است.

پرسش: روزنامه خراسان از بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی خبر داده و گفته مقام‌های آمریکایی در مذاکرات جاری برای تبادل زندانی بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی وی هستند و به نوشته این روزنامه این درخواست موجب توقف توافق تبادل شده است.

این روزنامه به هویت زن ایرانی-آمریکایی بازداشت اشاره نکرده اما گفته که او سابقه حضور در سازمان‌های غیردولتی افغانستان را داشته و آمریکا اجرای تبادل زندانی با ایران را تا «زمان آزادی او، متوقف کرده‌» است.

روزنامه خراسان می‌گوید این زن بازداشت شده پنجمین زندانی ایالات متحده در ایران است.

مراد طاهباز، سیامک نمازی، عماد شرقی، زندانیان ایرانی-آمریکایی هستند که مقام های کشور رسما بازداشت آنها را تایید کرده اند. در هفته های اخیر روزنامه شرق خبر داده بود که نفر چهارمی هم بین زندانیان ایرانی-آمریکایی به نام «شهاب دلیلی» است که ایالات متحده خواهان قرار گرفتن او در فهرست تبادل زندانیان شده است.

روزنامه خراسان می گوید مقام های آمریکایی گفته بودند که ایران قرار است ۴ زندانی آمریکایی را با ۴ شهروند ایرانی در زندان های آمریکا مبادله کند و در مراحل آخر مذاکرات، خواستار آزادی دلیلی هم شده بودند اما به نوشته این روزنامه اکنون زندانیانی که در دستور کار مذاکرات قرار دارد، در ایران به ۵ نفر رسیده است.

روزنامه خراسان اتهام زن ایرانی-آمریکایی بازداشت شده را «جاسوسی» و زمان بازداشت وی را «هفته های اخیر» گزارش کرده است.

پیشتر روزنامه شرق زمان بازداشت شهاب دلیلی توسط وزارت اطلاعات را فروردین سال ۱۳۹۵ و حین بازگشت به آمریکا، عنوان کرده و گفته بود که او به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

مقام های رسمی تاکنون درباره دلیلی و زن ایرانی-آمریکایی بازداشت شده اظهارنظری نکرده‌اند.

روزنامه خراسان در گزارش خود گفته است که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه، در هفته های اخیر مذاکرات غیرمستقیمی با برت مک‌گرک، معاون هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه، به میزبانی عمان داشته است.

هیثم بن طارق، سلطان عمان، در بهار گذشته سفری رسمی به ایران داشت. برخی از رسانه ها گزارش دادنده بودند که در این سفر در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم مذاکراتی انجام شده است.

آخرین تبادل زندانی بین ایران و آمریکا تاکنون، مربوط به دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

ایران و آمریکا پیش از آن، هم زمان با اجرای توافق اتمی برجام، دست به تبادل شماری از زندانیان خود زدند. ایرانیان زندانی در آمریکا، آن زمان اعلام کردند که در ایالات متحده می مانند و فقط برای بازدید اعضای خانواده شان به ایران سفر می کنند.

محمود علوی وزیر وقت اطلاعات گفته بود که ماموران این وزارت در مذاکرات با آمریکا حضور داشتند و توانستد در جریان این تبادل زندانی میلیون ها دلار از دارایی های ایران را آزاد کنند.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.