پدیده صورتی سال شاخص تفاوت ارزش های غرب و شرق می شود؛
«باربی» در کره جنوبی شکست خورد!

اکران فیلم سینمایی «باربی» در کره جنوبی با شکست مواجه شده است و برخی از منتقدان دلیل آن را بی‌میلی برای پذیرش یک فیلم خارجی با مضمون فمینیستی می‌دانند. پیش از این هم چنین وضعیت بد فروشی برای باربی در چین و پاکستان و چند کشور دیگر آسیایی رقم خورده بود.

پرسش: اکران همزمان دو فیلم «باربی» ساخته گرتا گرویگ و «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان باعث شده گیشۀ تابستانی سینماها در سراسر جهان داغ و جذاب شود.

رقابت این دو فیلم در گیشه‌ها و تبلیغات گسترده‌شان باعث شده شوخی‌های اینترنتی متعددی هم در مورد این دو فیلم آغاز شود و واژۀ ترکیبی «باربنهایمر» هم ساخته شود.

سبک فانتزی و شاد «باربی» در کنار فضای سنگین و ملتهب «اوپنهایمر» تضادی را در میان مخاطبان سینما به‌خصوص کاربران سینمایی ایجاد کرده که در عمل به سود دو فیلم تمام شده و هر دو توانسته‌اند تماشاگران بسیاری را به سینماها بکشانند.

نکتۀ جالب استفاده از فناوری پر سر و صدای این روزها یعنی «هوش مصنوعی» در این باره بود و ساخت آنونس ترکیبی دو فیلم با نام «باربنهایمر».

تحلیلگران بازار سینما انتظار فروشی بین ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون دلار را برای افتتاحیۀ «باربی» داشتند،‌ اما این فیلم با توجه به تبلیغات بسیار گسترده‌اش در کشورهای گوناگون بسیار فراتر از انتظار عمل کرد و با فروش ۱۵ میلیون دلاری در آمریکا و مجموع فروش ۳۳۷ میلیون دلاری در سراسر جهان در افتتاحیه باعث ثبت رکودی پس از همه‌گیری کرونا شد.

نکتۀ جالب توجه این‌که چنین استقبالی معمولاً مختص فیلم‌های ابرقهرمانی، اکشن و فضاهای خشن و مردانه است و «باربی» با فضای زنانه، ظریف و رنگارنگش یک استثنا محسوب می‌شود.

این فیلم تا پایان روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد) توانسته فروشش را در سراسر جهان به بیش از ۴۷۰ میلیون دلار برساند و اصلاً بعید نیست که لقب پرفروش‌ترین فیلم سال را هم به خود اختصاص دهد.

باربی عروسکی ا‌ست که در سال ۱۹۵۹ توسط شرکت مَتِل ساخته و روانۀ بازار شد. روث هندلر این عروسک را با الهام از عروسکی آلمانی به نام بیلد لیلی به وجود آورد.

نام این عروسک در اواخر دهۀ ۸۰ میلادی ثبت تجاری شد و پس از آن از سال ۲۰۰۱ به بعد مجموعه انیمیشن‌های باربی نیز‌ تولید و پخش شد.

از سال ۲۰۰۹ زمزمه‌های تولید فیلمی سینمایی براساس این عروسک محبوب آغاز شد تا این‌که سرانجام فیلم «باربی» در سال ۲۰۲۲ جلوی دوربین رفت.

براساس برخی گزارش‌ها، حدود ۱۴۵ میلیون دلار هزینۀ تولید فیلم و کمی بیشتر از آن، یعنی ۱۵۰ میلیون دلار، صرف بازاریابی و تبلیغات فیلم «باربی» شده است.

 

«باربی» در کره جنوبی شکست خورد!
اکران فیلم سینمایی «باربی» در کره جنوبی با شکست مواجه شده است و برخی از منتقدان دلیل آن را بی‌میلی برای پذیرش یک فیلم خارجی با مضمون فمینیستی می‌دانند. پیش از این هم چنین وضعیت بد فروشی برای باربی در چین و پاکستان و چند کشور دیگر آسیایی رقم خورده بود.

بنابر اعلام شورای فیلم کره، فیلم سینمایی «باربی» از زمان آغاز اکران در  ۱۹ جولای تنها ۴۶۰ هزار بلیت فروخته و اکران افتتاحیه این فیلم تنها ۸ درصد از کل درآمد گیشه را به خود اختصاص داده و این سهم در هفته دوم به ۳.۹ درصد نیز کاهش یافته است. 

گاردین گزارش داد، در مقایسه، فیلم «ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ قسمت اول» بیش از ۳.۶ میلیون بلیت از زمان انتشار در ۱۲ جولای فروخته و انیمیشن «اِلمنتال»محصول استودیو پیکسار بیش از ۵.۸ میلیون فروخته و موفق‌ترین فیلم خارجی سال در کره جنوبی بوده است. 

«هاین شیم» فعال حقوق زنان کره جنوبی، معتقد است که مضامین فیلم ممکن است تماشاگران سینما را ناامید کند. او در این باره می‌گوید: «فکر می‌کنم باربی بدون شک این واقعیت را برجسته می‌کند که یک فیلم زن محور با طنز فمینیستی هنوز به عنوان یک موضوع تابو در کره جنوبی در نظر گرفته می‌شود. زنان ممکن است برای تماشای فیلم مردد باشند چرا که ترس از برچسب زدن به عنوان فمینیست در کره جنوبی واقعی است». 

او همچنین عنوان کرد: «واژه فمینیسم برای بسیاری از افراد در کره به واژه‌ای کثیف تبدیل شده است و مردم از رویارویی با مردسالاری عمیقاً ریشه‌داری که برای مدت طولانی در جامعه وجود داشته، احساس خوبی ندارند». 

کره جنوبی عمیقاً مردسالار است و امتیازات ضعیفی برای برابری جنسیتی در میان کشورهای پیشرفته کسب کرده است. این کشور بدترین شکاف دستمزد جنسیتی را در میان کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دارد و همواره در رتبه آخر در شاخص سقف شیشه‌ای اکونومیست (موانع نامرئی بر سر راه پیشرفت زنان و اقلیت‌ها) قرار دارد که نشان می‌دهد زنان کمترین شانس را برای رفتار برابر در محل کار دارند.

این گزارش همچنین مدعی شده که زنان اغلب با فشارهای شدید اجتماعی برای دست کشیدن از شغل خود پس از زایمان در کره جنوبی مواجه می شوند و جرایم جنسی علیه زنان در سیستم عدالت کیفری که اغلب به نظر می رسد مجازات های خفیفی برای مجرمان صادر می کند، بیداد می‌کند.

«یون سونگ یون» منتقد سینما می‌گوید: «کره جنوبی ممکن است با اصل برابری جنسیتی موافق باشد، اما جناح‌هایی در جامعه محافظه کار وجود دارند که به شدت با آنچه به عنوان فمینیسم افراطی تصور می‌کنند مخالف هستند.  آموزش برابری جنسیتی «گرتا گرویگ» در فیلم «باربی» چندان جذاب نیست. از آنجایی که این فیلم قرار است یک اثر سرگرم کننده باشد، ارائه چنین مضامین حساس و به طور برجسته ممکن است طنین انداز خوبی نداشته باشد». 

کره جنوبی در فهرست جهانی شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۲ از میان ۱۴۶ کشور در رتبه ۹۹ قرار گرفت.

«باربی» ساخته «گرتا گرویگ» با نقش‌آفرینی «مارگو رابی» و «رایان گاسلینگ» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های گیشه سینما در مقطع کنونی است و در ۱۰ روز نخست اکران نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. 

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.