زهرا شجاعی:درس امام حسین آزادگی و مبارزه با ظلم است

درس امام حسین برای بشریت فرا زمانی و فرا مکانی است که انسانیت و سعادت را فراتر از مادیات و زندگی دنیوی ترسیم کردند که در آن حریت، آزادگی و مبارزه با ظلم هدف است و این فرازمانی، فرامکانی و حتی فرا دینی است

پرسش:١٣٧٩ سال پیش حادثه ای در گوشه ای از جهان کم رسانه آن روز جهان رخ داد که وسعتی بی نظیر و روزافزون یافته است.

یازدهم محرم ۱۴۴۰

زهرا شجاعی در آخرین شب نشست های عاشورا و امروز ما:

١٣٧٩ سال پیش حادثه ای در گوشه ای از جهان کم رسانه آن روز جهان رخ داد که وسعتی بی نظیر و روزافزون یافته است.

۱۷ بار مزار مطهر اباعبداله توسط دشمنان تخریب و به آب بسته شده و هزاران بار مورد تخریب تبلیغی قرار گرفته است و جاهلان متنسک و عالمان متهتک نیز ابزار آنها قرار گرفته اند
اما پرسش اینجاست که پس از عاشورا چه شد که اینگونه زنده مانده است؟

شروع ماجرای عاشورا، به تعبیر حضرت زینب از سقیفه است و طی ٥٠ سال این انحراف به جایی رسید که دیگر امام قادر به سکوت و تحمل و مدارا نبود و پس از ده سال صبر در دوران معاویه، با به خلافت رسیدن یزید و نقض معاهده صلح با امام حسن نهضت آغاز شد.

کاروان امام حسین، از مدینه ٢٢٨ نفر بودند و از مکه ١٢٤ نفر بودند که ٤٤ نفرشان زن بودند، چهل منزل را طی کردند ، ٢٥٠ شتر این کاروان راحمل می کردند که ١٢ شتر آن حامل اشیای قیمتی بود.

از هجرت ازمدینه تا ورود به کربلا حدود شش ماه طول می کشد.

عاشورا، نیم روزی به وسعت تاریخ بود که همه رذائل در برابر همه فضایل انسانی قرار گرفت، بعد از عاشورا، لشگر کوفه جنازه ٢٥٠٠کشته خود را به خاک سپردند اما جنازه یاران امام روی زمین بود، ٧ سر روز عاشورا و ٧٢ سر روز یازدهم از تن جدا شد و به دستور عمر سعد بین قبایل لشگر سرهای شهدا توزیع شد.

زینب سلام الله علیها، در کنار پیکرها خطبه سوزناکی می خواند که حتی دشمن به گریه می افتد، ورود اسرا به کوفه در شب ١٢ محرم است و صبح روز ١٢ محرم پس از چرخاندن کاروان در کوفه، وارد دارالعماره می شوند.

حضرت زینب در دروازه کوفه سخنرانی عجیبی دارد که در آن اهل کوفه را نفرین می کند و در حالیکه مردم کوفه گریه می کردند، آنها را مستحق عذاب الهی می خواند.

کاری که حضرت زینب کرد، ماندگار کردن عاشورا، خنثی کردن تبلیغات حکومت اموی و رسوا کردن آنان تنها با زبانی درد کشیده بود.

بعد از زینب، دختر امام حسین، ام کلثوم و امام سجاد خطبه می خوانند و سپس اسرا وارد کاخ ابن زیاد می شوند، زینب در برابر طعنه و دشنام ابن زیاد که دیدی چگونه خدا شما را رسوا و ذلیل کرد، می فرماید: به خدا قسم جز زیبایی ندیدم.

پنج روز اسرا در کوفه زندانی می شوند و زمانی که خبر عاشورا به مدینه می رسد، زنان مدینه و اهل بیت پیامبر و ام البنین عزاداری و اعتراض به پا می کنند
تاثیر اسرا در کوفه ، اعتراضات افرادی نظیر عبداله عفیف است که به شهادت می رسد

کاروان اسرا به سمت شام حدود هزار نفر بوده که حدود بیست نفر از اهل بیت باقی مانده بودند، در چهل منزل این سفر هم شاهد اعتراضات مردم و روشنگری های اسرا هستیم

وقتی وارد شام می شوند، یزید جشن گرفته و به امام سجاد طعنه می زند و امام جواب او را می دهد و چندین تن از اصحاب که در جلسه حضور داشتند، اعتراض می کنند و حتی از زنان خاندان یزید هم اعتراض بر می خیزد.

حتی سفیر روم هم به کشتن فرزند پیامبر اعتراض می کند، مسلمان می شود و توسط یزید کشته می شود.

جمله یابن الطلقا از سوی حضرت نشان دهنده جایگاه تاریخی طرفین است
اهل بیت مجددا در شام زندانی می شوند تا اینکه وضعیت اعتراضات مردم به گونه ای می شود که یزید ناگزیر اهل بیت را تکریم می کند و گناه عاشورا را به گردن ابن زیاد می اندازد.

در کاروان ١٥٠ نفره اهل بیت به مدینه ١٤ نفر از خاندان امام و محافظین و افراد وجود داشته است
عاشورا ماندگار شد با نقش پیدا و پنهان زنان و در راس آن زینب کبری.

درس امام حسین برای بشریت فرا زمانی و فرا مکانی است که انسانیت و سعادت را فراتر از مادیات و زندگی دنیوی ترسیم کردند که در آن حریت، آزادگی و مبارزه با ظلم هدف است و این فرازمانی، فرامکانی و حتی فرا دینی است

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.