طلب خسرو شکیبایی از روحانیت بابت چه بود؟

من و خسرو رفتیم نزد آقای طبسی و گفتیم که می خواهیم چند دقیقه در صحن فیلمبرداری کنیم که ایشان موافقت نکرد و گفت اگر این اجازه داده شود از این به بعد برای هر عروسی زوج ها می آیند به صحن . اصرار کردیم اما جواب منفی بود . موقع برخاستن برای بیرون آمدن از اتاق آقای طبسی. خسرو گفت آقای طبیسی من از روحاینت یک طلبی دارم که آقای طبسی گفت چه طلبی؟

پرسش: همزمان با سالگرد درگذشت خسروی سینمای ایران؛ خسرو شکیبایی، هارون یشایایی تهیه کنندل فیلم کیمیا ساختۀ احمدرضا درویش و با درخشش خسرو شکیبایی از یک ماجرای شنیدنی در مورد گرفتن صحننه ای از این فیلم در حرم امام رضا(ع) و طلب شکیبایی از روحانیت پرده برداشت.

 

 

در ویدوویی که از اظهارات هارون یشایایی تهیه کنندۀ یهودی تبار فیلم کیمیا منتشر شده او می گوید برای گرفتن صحنه ای فیلم کیمیا قرار بود و اصرار احمدرضا درویش بود که از در صحن امام رضا (ع) فیلبرداری صورت بگیرد اما این کار شندنی نبود زیرا تنها فیلمبرداران مجاز به این کشور فیلمبردان آستانقدس و صداوسیما بودن.

وی افزود اصرارها و پیگیری ها جواب نداد و آستانقدس مخالفت می کرد . به ما گفتند که تها کسی که می تواند این اجازه را بدهد آقای طبسی است که آن موقع تولیت آستانقدس را داشت.

از ایشان وقت گرفته شد و من و خسرو رفتیم نزد آقای طبسی و گفتیم که می خواهیم چند دقیقه در صحن فیلمبرداری کنیم که ایشان موافقت نکرد و گفت اگر این اجازه داده شود از این به بعد برای هر عروسی زوج ها می آیند به صحن . اصرار کردیم اما جواب منفی بود . موقع برخاستن برای بیرون آمدن از اتاق آقای طبسی. خسرو گفت آقای طبیسی من از روحاینت یک طلبی دارم که آقای طبسی گفت چه طلبی؟ خسرو گفت من همان کسی هستم که نقش مدرس را بازی کردم. آقای طبسی وقتی این را شنید تعجب کرد و گفت من فکر می کردم که یک فرد روحانی این نقش را بازی کرده . خسرو گفت خیر من این نقش را بازی کردم و شروع کردن به خواندن مونولوگ معروف نقش مدرس. وقتی تمام شد آقای طبسی اجازه فیلمبرداری را در صحن داد.

 

 

همین ماجرا از زبان احمدرضا درویش که ماه پیش در مشهد ابراز کرده بود آن زمان دوربین و بازیگر باید در صحن می‌آمدند اما بیان می‌شد که این کار کفر است. از حضور دوربین در صحن آن هم با بازیگر صحبت نکنید. ما هر کاری کردیم، گفتند امکان ندارد اما خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد. آن زمان گوشی تلفن همراه نبود. شکیبایی به لابی رفت با فردی تماس گرفت و گفت «مساله حل شد فردا با آقای طبسی جلسه داریم».

این کارگردان سینما ادامه داد: خسرو شکیبایی گفت «به زیارت رفته بودم؛ فردی من را در حرم دید و گفت آقای شکیبایی شما هستید؟ آن فرد رئیس دفتر آقای طبسی بود». او تلفنی به شکیبایی می‌دهد و بیان می‌کند «هر کاری بود، ما در خدمتیم». خسرو شکیبایی هم با وی تماس می‌گیرد و بیان می‌کند که «ما می‌خواهیم حاج‌آقا را ببینیم»؛ آن فرد نیز برای روز بعد قرار ملاقاتی تنظیم می‌کند. فردای آن روز به تالار آیینه رفتیم؛ ۶۰ الی ۷۰ روحانی دور نشسته بودند؛ با خودم می‌اندیشیدم مگر می‌توان در حضور آن‌ها چنین موضوعی را مطرح کرد.

درویش اضافه کرد: موضوع را توضیح دادم؛ مرحوم آیت‌الله طبسی گفت «نه؛ این بدعت می‌شود؛ خدا قبول می‌کند؛ در مکان دیگری فیلمبرداری کنید». خسرو شکیبایی ایستاد؛ از یکی از معممان نیز خواست بایستد. عبای او را روی دوش خود انداخت؛ صندلی را وسط تالار برد؛ روی صندلی رفت و پلان طولانی مدرس را اجرا کرد. در بازی خود با همه کار داشت و مخاطبش تنها حاج‌آقا نبود. همه را به بازی گرفت. حاج‌آقا در انتها گفت «بشود» و انجام شد.

وی عنوان کرد: روش یشایایی، تهیه‌کننده فیلم، در سینما باعث شده اعتماد به نفس به هنرمند تزریق شود. سواد، عقلانیت و فهم هنری بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین مساله در فعالیت فرهنگی علاوه بر مدیریت منابع و ارتباطات، مدیریت ارواح عمومی است.

 

###

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.