آیا نشانۀ تحولاتی در کشور است- واکنش زیدآبادی؛
مناظره و اظهارات جنجالی و بی سابقه شهاب الدین حائری شیرازی در نقد رهبری

شوکه از این جهت که تاکنون هیچکس چنین و بدینگونه نقدی را متوجه آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب آن هم از طریق یک تریبون رسانه ای نداشته که بعداً دچار مشکل نشود و دیگر اینکه تحلیلگران سیاسی اجتماعی این اتفاق را مهم خوانده به طوری که احمد زیدآبادی تحلیلگر اصلاح طلب آن را سرآغاز تحولی آهسته در کشور خوانده است.

پرسش: یک مناظره بی سابقه در کشور شهاب الدین حائری شیرازی فرزند آیت الله حائری شیرازی نماینده سابق و درگذشتۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز در اظهاراتی همراه با نقد عملکرد 35 ساله رهبر انقلاب، فضای سیاسی و رسانه ای این روزهای ایران را شوکه کرده است.

شوکه از این جهت که تاکنون هیچکس چنین و بدینگونه نقدی را متوجه آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب آن هم از طریق یک تریبون رسانه ای نداشته که بعداً دچار مشکل نشود و دیگر اینکه تحلیلگران سیاسی اجتماعی این اتفاق را مهم خوانده به طوری که احمد زیدآبادی تحلیلگر اصلاح طلب آن را سرآغاز تحولی آهسته در کشور خوانده است.

این مناظره با میزبانی کانال «طرح نو» که به اصولگرایان نزدیک است، بین شهاب الدین حائری شیرازی و علی ذوعلم درباره کارنامه سی و پنج ساله رهبری آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد که گزیده سخنان حائری شیرازی در زیر آمده و سپس متن یادداشت امروز زیدآبادی در بارۀ آورده می شود:

شهاب الدین شیرازی:

آیت‌الله خامنه‌ای در سفر استانی به شیراز تیم آشپزی و ابزار آشپزی را آورده بودند.

یک روز نهار سبزی پلو با ماهی بود. به استاندار گفتم تا حالا غذا به این خوشمزه‌گی خورده بودید؟ ایشان 10 روز فارس بودند. هر روز به حدود 1000 نفز غذا داده می شد آن هم منظم و خوشمزه. می خواهم بگویم که این رهبری که تمام این امور را زیر نظر داشت، رهبری قاهر و مسلط است. بنابراین آیت الله خامنه ای با این قهاریت اگر می خواست ما در این وضعیت که هستیم، نباشیم، می توانست که نباشیم.  

ما الان جای خوبی قرار نداریم.

من الان روحانی هستم. من اگر لباس بپوشم مردم به من فحش میدند.

من اینکه نمیتوانم لباس روحانیت بپوشم در خیابانهای تهران و شیراز محصول رهبری آیت‌الله خامنه‌ای میدانم.

ایشان نخواست توسعه اقتصادی را در اولویت قرار بده. ایشان خواست نابودی اسرائیل را اولویت قرار بده.

ایشان علیرغم اینکه مدیر توانا و مقتدری هست ایده‌های خوبی ندارد. ایده‌های ایشان واقع بینانه نیست.

ایشان شرح صدر کافی ندارد و نمیتواند با کسانی که به ایشان انتقاد دارند نمیتواند کار کند. باید فرد مطیع محض ایشان باشد تا با او کار کند.

ایشان با علی لاریجانی و هاشمی رفسنجانی هم نمیتواند کار کند.

رهبری در سال ۶۸ با رهبری در سال ۱۴۰۲ تفاوت دارد.

رهبر ۱۴۰۲ هرکاری بخواهد میتواند بکند.

عملکرد رهبری نتیجه‌اش میشود آقای رئیسی، آقای رئیسی نتیجه‌اش میشود دولت فشل، دولت فشل نتیجه‌اش میشود که عمامه من میرود در بقچه.

ایشان سیاست هایش چپ میرود، مطالباتش راست میرود.

ذوعلم: شما باید به سراغ ارتقای فرهنگ قوه‌قضائیه، قوه مقننه، قوه مجریه و خود سپاه.  شما میخواهید همه بار را بر دوش رهبری بگذارید. مبنای نگاه شما به اسلام دچار اشکال است.  

حائری شیرازی: شما باهمین حرف‌ها راه انتقاد به رهبری را میبندید  

 

 

 

مناظرهٔ بی‌سابقه

*احمد زیدآبادی

برگزاری مناظره در بارهٔ کارنامهٔ رهبری آن هم به میزبانی جمعی از "نیروهای ارزشی" و انتشار آن بدون هرگونه سانسور، اتفاقی است که در 45 سال پس از انقلاب مطلقاً سابقه نداشته است. 
اینکه آقای حائری شیرازی به عنوان یک حوزوی برخاسته از خانواده‌ای اصولگرا، انتقادهای خود از نگاه و سیاست رهبری را بدون لکنت و به صراحت مطرح کرده و آقای ذوعلم هم در مقام یک روحانی "ولایتمدار" در مجموع از خود تحمل نشان داده و به تکفیر و تفسیق و تهدید متوسل نشده است، هر دو علائمی از پدید آمدن فضای تازه‌ای از امکان بحث و گفتگو در جامعهٔ ماست.
اگر این نوع بحث‌ها بدون ایجاد مشکل برای طرفِ منتقد ادامه یابد و طرف‌های مباحثه هم لحن خود را از چارچوب حکمت مناظره خارج نکنند و وسوسهٔ مخرب وارد کردن چاشنی اهانت به بحث را از خود دور سازند، به فرهنگ‌سازی در جامعه کمک بسیاری خواهد کرد.
مدارای دستگاه‌های حاکم با این قبیل مناظرات و مباحثات به شرط استمرار آن هم طبعاً می‌تواند نشانهٔ اعتماد به نفس حکومت برای "دفاع استدلالی" از راه و روش و عملکرد خود در برابر منتقدان و معترضان و مخالفان تلقی شود و از دامنهٔ نزاع‌های سیاسی و بگیر و ببندهای معمولِ ناشی از احساس ضعف و درماندگی در مقابل نظر و حرف و نقد ناقدان بکاهد و راهی نو در برابر کشور بگشاید.

 

###

 

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.