تصمیم غلطی که شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی به آن رسمیت داد؛
جامعه سینمایی ایران دربرابر تصمیم واگذاری نظارت برشبکه های خانگی به صداوسیما یکپارچه مخالفت شد

در پی اعلام واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و اظهارات رئیس صدا و سیما و وزیر ارشاد، برخی هنرمندان مانند محمدحسین مهدویان، ایمان صفا، مهراب قاسم خانی و محسن کیایی و علی شادمان با یک استوری مشترک اعتراض خود را مطرح کردند.مردم ایران مدتیست با تحرک شبکه نمایش خانگی، از دست صداوسیما و سریال های درپیتی و قالبی و بی معنایش نجات پیدا کرده و با گریز از شبکه های خارجی پای تماشای محصولات شبکه های خانگی نشسته اند که این تصمیم که دقیقا به نفع شبکه های خارجی ضد فرهنگ ایرانی، اتخاذ شد.

پرسش: از دیروز که خبر واگذاری نظارت بر تولید محصولات شبکه های خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما جدی و رسمی و منشر شد، موجی از مخالفت با آن از بازیگران و هنرمندان تا خانه سینما را دربر گرفته و جامعه سینمایی ایران در برابر این تصمیم غلط که ریشه در تسلط افکار پایداری چی ها بر صداوسیما شده، یکپارچه مخالفت شده است.

مردم ایران مدتیست با تحرک شبکه نمایش خانگی، از دست صداوسیما و سریال های درپیتی و قالبی و بی معنایش نجات پیدا کرده و با گریز از شبکه های خارجی پای تماشای محصولات شبکه های خانگی نشسته اند که این تصمیم که دقیقا به نفع شبکه های خارجی ضد فرهنگ ایرانی، اتخاذ شد.

خانه سینما درباره پیامدهای واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما هشدار داد

خانه سینما روز جمعه، دوم تیرماه، در بیانیه‌ای درباره پیامدهای «فرهنگی» و «اقتصادی» مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما هشدار داد.
در متن این بیانیه که روابط عمومی خانه سینما منتشر کرد، مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی «مأیوس‌کننده» و «مخالف پیشرفت اقتصاد هنر صنعت سینما» عنوان شده است. خانه سینما همچنین خواستار «کنار گذاشتن بنیان‌های دیرین و منسوخ» از سوی مقامات و نهادهای مسئول شده است.

بر اساس مصوبه‌ای که روز ۳۰ خرداد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی تأیید شد،‌ نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی جنبه قانونی به خود گرفت.
دریافت مجوز برای تولید و نمایش در شبکه نمایش خانگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما از سال ۱۳۹۹ با قید بندی در لایحه بودجه، نظارت بر این شبکه به صداوسیما واگذار شد.
این سازمان از آن زمان از طریق «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» با نام اختصاری «ساترا» سانسور بر محصولات نمایش خانگی را اعمال می‌کرد، هرچند سینماگران و تهیه‌کنندگان و پلتفرم‌های این شبکه معتقد بودند که فعالیت ساترا و نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی مبنای حقوقی و قانون جامع ندارد.
به‌ دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واگذاری رسمی نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، پیمان جبلی، رئیس این سازمان، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد از تدوین «آیین‌نامه تخلفات» برای بازیگران و پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی خبر داد.
در ادامه بیانیه خانه سینما ضمن هشدار درباره اعمال «سانسورهای بیشتر آثار نمایش خانگی و سینمایی» که منجر به «افزایش فشار روانی و اقتصادی به هنرمندان» می‌شود، آمده است که این موضوع «بحران‌های حوزه‌ فرهنگ را پررنگ‌تر می‌کند و باعث «تقویت شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران، مهاجرت سینماگران و تولید فیلم‌های خارج از قاعده» خواهد شد.

خانه سینما: نگران رونق ماهواره‌ها، سونامی مهاجرت و بیکاری هنرمندان هستیم 

خانه سینما طی بیانیه ای اعلام کرد:

اخبار تازه منتشر شده از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت در حوزه نمایش خانگی و مباحث مطرح شده در مورد صدور مجوزهای سینمایی، مایوس کننده و مخالف پیشرفت اقتصاد هنرصنعت سینماست.

مقامات و نهادهای مسئول اصرار بر بنیان‌های دیرین و منسوخ را کنار گذاشته و بر اساس طراحی شیوه های نوین تنظیم‌گری، متناسب با مقتضیات معاصر و عرف پذیرفته شده جامعه، اقدام کنند.

افزایش فشار روانی به هنرمندان و تاکید بر صدور مجوزهای متعدد و سانسورهای بیشتر آثار نمایش خانگی و سینمایی، تنها بحران‌های حوزه‌ فرهنگ را پر رنگ تر می‌کند و باعث خواهد شد: شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران تقویت شوند، مهاجرت سینماگران و تولید فیلمهای خارج از قاعده افزایش یابد، فرصت های اقتصادی سینمای ایران از میان برود، بیکاری و فشار اقتصادی هنرمندان افزایش یافته و در نهایت مخاطبان ناامید و ناراضی شوند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی و هر نهاد مرتبط دیگر، ضمن تجدیدنظر و تصحیح مصوبات مربوطه برای تصمیم‌گیری در مورد مدیریت بر وضعیت هنر صنعت سینما و نمایش خانگی به دست اندرکاران متخصص حرفه‌ای و هنرمندان رجوع کند.

 

استوری اعتراضی برخی هنرمندان:

نمایش خانگی هم دست صداوسیما افتاد و این یعنی سونامی ممنوع الکاری هنرمندان

در پی اعلام واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و اظهارات رئیس صدا و سیما و وزیر ارشاد، برخی هنرمندان مانند محمدحسین مهدویان، ایمان صفا، مهراب قاسم خانی و محسن کیایی و علی شادمان با یک استوری مشترک اعتراض خود را مطرح کردند.

آنها در این استوری نوشتند: پایان نمایش خانگی. با چراغ سبز رییس دولت، نمایش خانگی هم دست صداوسیما افتاد و این یعنی سونامی ممنوع الکاری هنرمندان و پایان سردرگمی‌های مردم.

 

 

 

اعتراض شدید هنرمندان به رییس‌جمهور: چرا دنبال جمع‌کردن دلخوشی مردم هستید؟

پس از اعلام خبر واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما توسط شورای‌ انقلاب فرهنگی، جمعی از هنرمندان به این اقدام اعتراض کردند.

برخی چهره‌های شناخته‌شده و فعال سینما و تلویزیون با ابراز نگرانی از موج ممنوعیت‌های جدید برای هنرمندان، تعطیلی «نمایش خانگی» به عنوان تنها دلخوشی و ابزار سرگرمی‌ مردم و محل ارتزاق هزاران خانواده از صنف سینما، چراغ سبز رئیسی را دلیل این اتفاق دانستند و خواستار تجدیدنظر رییس‌جمهور شدند.

چهره‌هایی چون پرویز پرستویی، محمدحسین مهدویان، نیما جاویدی، شهرام شاه‌حسینی، محسن کیایی، مهراب قاسم‌خانی، هدی زین‌العابدین، علی شادمان، آناهیتا افشار، ایمان صفا، مجید مطلبی، عباس جمشیدی‌فر، کامران حجازی، احسان ظلی‌پور، محمدرضا منصوری، امین حسین‌پور و... اعتراض شدید خود را در صفحات مجازی خود نشان دادند.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.