مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در امارات با تروئیکای اروپا «رایزنی» کرد- توافق نزدیکتر شد؛
خبرمهم فوری آکسیوس درباره مذاکرات ایران و آمریکا

باقری مذاکره‌کننده اتمی جمهوری اسلامی برای احیای توافق هسته‌ای برجام است و این «رایزنی» او با طرف‌های اروپایی پس از آن انجام می‌گیرد که رهبر انقلاب روز ۲۱ خرداد گفت که «توافق با غرب در صورتی که زیرساخت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تخریب نشود اشکالی ندارد.»

پرسش: پایگاه خبری آکسیوس آمریکا در خبری فوری اعلام کرد که واشنگتن در مقابل عدم غنی‌سازی بالای ۶۰ درصدی به تهران پیشنهاد آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را داده است.

آکسیوس در خبری فوری اعلام کرد که واشنگتن در حال مذاکره با تهران برای عدم غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد در ازای آزاد کردن بخشی از وجوه توقیف شده‌اش است.

پایگاه خبری آکسیوس آمریکا در خبری فوری اعلام کرد که واشنگتن در مقابل عدم غنی‌سازی بالای ۶۰ درصدی به تهران پیشنهاد آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را داده است.

صفحه توییتری اخبار فوری الجزیره به نقل از وبگاه خبری آکسیوس آمریکا لحظاتی پیش با تأیید این مطلب اعلام کرد که واشنگتن سرانجام با تعدیل سیاست‌های خصمانه خود علیه تهران در حال مذاکره با ایران برای عدم غنی سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد در ازای آزاد کردن بخشی از وجوه توقیف شده‌اش است.

در همین ارتباط، منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اذعان به مذاکرات پشت پرده هسته‌ای میان تهران و واشنگتن در فرافکنی آشکار اعلام کرد که چنانچه مذاکرات میان آمریکا و ایران به دستیابی توافقی در آزادسازی منابع ارزی تهران صورت گیرد، «اسرائیل» و آمریکا هر دو به سیاست کنونی تحریم برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد.

بنیامین نتانیاهو امروز سه شنبه در اظهاراتی با پیش‌بینی دستیابی واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای قریب الوقوع در مقابل خودداری تهران از غنی سازی ۹۰ درصدی اذعان کرد که در صورت توافق، ده‌ها میلیارد از دارایی‌های دلاری ایران آزاد خواهد شد و علاوه بر آن، شماری از زندانیان بین دو کشور نیز مبادله خواهد شد.

به نوشته رسانه‌های عبری، اظهارات نتانیاهو در جریان نشستی امنیتی پشت درهای بسته شامگاه امروز سه شنبه مطرح شده است.

 

  •  

مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در امارات با تروئیکای اروپا «رایزنی» کرد

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با همتایانی آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود در ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی باقری ابتدا در صفحه توئیتر خود نوشت که «در چارچوب تحکیم سیاست همسایگی و در راستای استمرار رایزنی‌های سیاسی با همسایگان»، به امارات متحده عربی سفر کرده است. اما پس از ساعتی خبر داد که در آنجا با تروئیکای اروپایی دیدار کرده است.

او توضیح داد که هدف از این دیدارها «رایزنی‌های دیپلماتیک... در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل» بوده است.

باقری مذاکره‌کننده اتمی جمهوری اسلامی برای احیای توافق هسته‌ای برجام است و این «رایزنی» او با طرف‌های اروپایی پس از آن انجام می‌گیرد که رهبر انقلاب روز ۲۱ خرداد گفت که «توافق با غرب در صورتی که زیرساخت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تخریب نشود اشکالی ندارد.»

مذاکرات احیای برجام از تابستان ۱۴۰۱ تاکنون متوقف مانده و مقامات ایران و آمریکا در مورد ادامه این مذاکرات سخنان متناقضی ابراز می‌کنند.

یک مقام ارشد آمریکا روز ۲۲ خرداد به خبرگزاری رویترز گفت که واشینگتن و تهران در خصوص «توافق موقت هسته‌ای» تبادل نظر نکرده‌اند، اما آمریکا گام‌هایی را که می‌تواند بحران‌ساز باشد و همچنین اقداماتی را که می‌تواند به بهبود وضعیت منجر شود، به جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرده است.

یک روز بعد، روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی که به نام‌شان اشاره نکرد، نوشت که مذاکرات میان آمریکا و ایران «جدی‌تر از چیزی است که واشینگتن بیان می‌کند».

 

###

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.