در آستاۀ نخستین سالگرد درگذشت و به قلم دکتر معظمی؛
کتاب فعالیت مبارزاتی رادیویی سیدمحمود دعایی درعراق منتشر شد

همچنینن این کتاب نخستین کتاب درمورد فعالیت رادیویی سید محمود دعایی در عراق است که برنامه هایش از رادیو بغداد پخش می شد و در آن دیگر گروه های مبارز ضد حکومت شاه نظیر کمونیست ها،توده ای ، مجاهدین و فدائیان  و حتی دارودستۀ تیمور بختیار از آن بهره می بردند.

پرسش: درآستانۀ نخستین سالگرد درگذشت روحانی رسانه ای خوشنام و نیکوسیرت سید محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات و نماینده سابق ادوارمجلس، کتابی با عنوان « صدای محمود یا رادیوی یک نفره؛ کنکاشی در صدای روحانیت مبارز ایران ( که ازعراق پخش می شد) » با تحقیق و تالیف دکتر حبیب الله معظمی و به همت انتشارات موج روز منتشر شد.

سید محمود دعایی که بیش از چهار دهه مدیر موسسه اطلاعات بود در 15 خرداد 1401 در سن 81 سالگی درگذشت.

تحقیق و تالیف این کتاب از سال 1393 و 1394 و با گفتگوهایی دوگانه با سید محمود دعایی و تعدادی از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب و با استفاده از خاطرات تنی چند از دیگر مبارزان آن سال ها همراه با پیشینه رادیو بغداد و نیز ارائه گزارشی از بیش از 60 برنامه این رادیو و نشر متن اصلی دست نوشته های وی برای این رادیو، آغازشد و سال گذشته بعد از درگذشت او، سامان گرفت و درسالجاری به زیور طبع آراسته شده است.   

در این کتاب برای نخستین بارمتن دست نوشته های ارزشمند تاریخی مرحوم دعایی بازمانده از آن سال ها، توسط شخص وی در اختیار نویسنده کتاب قرار گرفته تا از آن بهره برداری و گزارشی از تمام آنها به خوانندگان عرضه شود.

با این کتاب یکی ازمقاطع تاریخ معاصر و انقلاب و همانا فعالیت مبارزاتی رادیویی دعایی درعراق مورد واکاوی و پرتو افکنی قرار گرفته تا پاسخی برای برخی ابهام ها و پرسش های مربوط به این مقطع و ناشی از این باشد.

همچنینن این کتاب نخستین کتاب درمورد فعالیت رادیویی سید محمود دعایی در عراق است که برنامه هایش از رادیو بغداد پخش می شد و در آن دیگر گروه های مبارز ضد حکومت شاه نظیر کمونیست ها،توده ای ها ، مجاهدین و فدائیان  و حتی دارودستۀ تیمور بختیار از آن بهره می بردند.

جرقه آغازین طرح تحقیق و سپس نگارش این کتاب به بیش از ده سال پیش باز می گردد و آن زمانی بود که رسانه های کشور بخصوص و مشخصاً رسانه های موسوم به جریان غالب در ایران که از منابع دولتی و حکومتی ارتزاق می کنند، به شدت به نشردروغ، ناسزاگویی و اغراق مبتلا شدند که نویسنده را بر آن داشت تا این ضد کارکردهای رسانه ای را با خاطره ای از سیدمحمود دعایی از بنیانگذار جمهوری اسلای که به وی خلاف این سه عنصر را البته از منظر اخلاقی دینی برای این فعالیت رادیویی، در هم آمیزد تا شاید مسیری بشود برای پرهیز رسانه های کشور از این سه گانه شر.

کتاب حاضر بدون کمک مالی بخش و موسسه دولتی و حکومتی وعمومی و کاملا با هزینه شخصی و مستقل منتشر شده است.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.