اتفاقی بی سابقه در جهان - پیام چیست؟
غیبت عجیب و معنادار مسئولان فدراسوین فوتبال در جشن قهرمانی به پرسپولیس

حال در برابر این شبه افکنی و شائبه آفرینی قدرتمند صنعتی های اصفهان که تاج نمایندگی آنها را در راس فوتبال ایران داراست، آنهایند که باید دست به شفافیت سازی و نه اظهارات قلدرمآبه ( به سبکی که پاسخ جواد خیابانی مجری تلویزیونی در یک گفتگوی چند ماه را داد)  بزنند و پاسخ دهند که چنین شائبه هایی درست نیست و دلیل موجه عدم حضور در جشن قهرمانی پرسپولیس ارائه کنند البته اگر دلیلی داشته باشند و پاسخ آنها قانع کننده باشد.

پرسش: در هفته سی‌ام لیگ برتر، پرسپولیس برابر نساجی به پیروزی ۴ بر صفر رسید و برای هشتمین بار قهرمان لیگ برتر شد. پرسپولیس در جریان هفته پایانی لیگ برتر فوتبال از ساعت ۱۸ در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر به مصاف نساجی رفت و با نتیجه ۴ بر صفر به پیروزی رسید و با پیروزی سه تیم بالای جدول در هفته آخر، پرسپولیس با ۶۶ امتیاز، سپاهان با ۶۵ امتیاز و استقلال با ۶۲ امتیاز در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

کمتر از یک روز بعد از قهرمانی پرسپولیس و قطعی شدن آن و بالابردن جام قهرمانی بر دستان بازیکنان این تیم و قطعی شدن عدم قهرمانی تیم سپاهان مهدی تاج به جای تبریک قهرمانی، به پرسپولیس، و در حالی که اوایل نیم فصل دوم این دوره لیگ که تخلفات داوری داد پرسپولیس و تمرکز این تیم را برای ادامه روند اختلاف 5 امتیازی خود با تیم های بعدی را از دست داد، تاج حال از اشتباهات تاثیرگذار داوران می گیود صدایی که پیش از این از تیم سپاهان تیم همشهری تاج بلند شده بود. 

این در حالیست که کنفدراسیون فوتبال آسیا ( ای اف سی و اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران در پیامی قهرمانی تیم پرسپولیس را در لیگ برتر به مدیرعامل این تیم و  هواداران، بازیکنان و کادر فنی تبریک گفته اند.

اتفاقی بی سابقه در جهان؛ غیبت مسدولان فدراسیون در مرسام اهدای جام پرسپولیس- پیام چیست؟

پرسپولیس دیشب در قائمشهر پس از برد 4 بر صفر برابر نساجی در رقابت با تیم اصفهانی سپاهان، جام قهرمانی را بالای سر برد. جام و مدال قهرمانی که توسط پولادگر معاون وزیر ورزش و در غیاب عجیب و معنادار مسئولان فدراسیون اهدا شد.

حالا بماند که چرا حمید سجادی وزیر ورزش در این مراسم که مهمترین رویداد ورزشی داخلی (بخاطر خیل عظیم علاقمندان این رشته ورزشی در کشور) محسوب می شود، حضور نیافت و آیا این عدم حضور به تمایلات رنگی (آبی) او مربوط می شود یانه؟، غیبت مسئولان فدراسیون فوتبال در این مراسم هم بشدت سئوال برانگیز و هم عجیب و نوعی دهن کجی به هواداران میلیونی این تیم بشمار می آید.

در مورد غیبت مسئولان فدراسیون نمی توان با گمانه زنی صرف قلمفرسایی کرد اما می توان گفت که غیبت مسئولان فدراسیون هدفمند و غیرقابل قبول و اغماض صورت گرفت.اینکه احتمالاً در پاسخ به این نقد، توجیه شود که آنها در مراسم احتمالی قهرمانی پرسپولیس در تهران ( به گفته درویش مدیرعامل پرسپولیس) شرکت می کنند، اصلا پذیرفتنی نیست چرا که اهدای جام در پایان رویداد دیدار با نساجی که قهرمانی را با همۀ هیجاناتش همراه با رقابت تنگاتنگش، به اوج رساند، لطفی دیگر دارد و اساساً اهدای جام در پایان دیدار و لیگ را باید جزئی یک رویداد ورزشی و جزئی از دیدار سرنوشت ساز تعیین قهرمانی دانست اما در عوض، مراسم احتمالی در تهران در حد مراسم و تشریفات می ماند چون از فاقد شور و هیجان ورزشی خواهد بود که چند روز قبل از آن قهرمان مشخص شده است. بنابراین این توجیه احتمالی نوعی فرار از مسئولیت پاسخگویی است. جشن یکی است اما مراسم بسیار. دیشب در قائمشهر جشن قهرمانی برگزار شد و بقیه آن مراسم و تشریفات است.

علت این سخن اینست که به طور کلی هر دو اقدامات مربوط به لیگ داخلی و رقابت های باشگاه های فوتبال هر کشور و نیز تیم ملی فوتبال آن کشور کارکرد اصلی فدراسیون فوتبال آن کشور بخصوص کشور ماست که هنوز باشگاه ها خصوصی به معنای متعارف و علمی آن نشده اند.

دیشب مراسم اهدای جام به تیم پرسپولیس قهرمان جام بیست و دوم از نظر حضور مسئولان فوتبالی و ورزشی و محلی و حتی سیاسی (که در موارد مشابه برای حضور در امثال آن سرودست می شکنند) غریبانه برگزار شد اگرچه شور همان قائمشهری ها و ریختن مردم به خیابان برای شادی در شهرهای کشور از جمله تهران، سمنان، بجنورد، اراک، بروجرد، خرم آباد، کهگیلویه و بویر احمد و .... دلگرمی و پاسخ و واکنش لازم مردم به این قهرمانی بود و این سخن دیشب درویش مدیرعامل سرخ ها که در جشن قهرمانی گفت ما که صنعت و معدن نداریم اما هواداران و مردم را داریم ، شاید کنایه ای به این موضوع باشد.

عجیب تر و سئوال برانگیزتر و غیرقابل چشم پوشی اینکه مهدی تاج مدیرعامل اسبق تیم سپاهان امروز(جمعه) و تنها چند ساعت بعد از قهرمانی پرسپولیس در یک برنامه ورزشی صداوسیما شرکت و عملاً اعلام کرد که در ایران بوده و نمی خواسته درجشن قهرمانی این تیم شرکت کند , و در برابر این رخداد اصلی کل ورزش کشور دستکم در سال  1402 سکوت کند و عجیب تر اینکه در این برنامه تلویزیونی و بعد از گذشت یک فصل و ماه ها انتقاد و شکوۀ کسانی همچون یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس از داوری ناعادلانه و هدفمند در لیگ برتر فوتبال ایران، و البته بعد از جشن قهرمانی این تیم  و ناکامی سپاهان اصفهان در قهرمانی، تازه متوجه شده که وظیفه اش بوده که از «اشتباهات تاثیرگذار داوری» بگوید، درست همسو و همنوا با مسئولان و بازیکنان تیم سپاهان در هفته های اخیر که بعد از احیای پرسپولیسِ بعد از دربی و از دست دادن امتیاز توسط سپاهان، باصطلاح جرزنی کردند و عدم تحمل خود را در ناکامی ها نشان دادند.

همان طور که درویش مدیرعامل پرسپولیس چند بار از نفوذ برخی باشگاه ها در ارکان فدراسیون و تاثیر این نفوذ در داوری ها و نتیجه مسابقه در مستطیل سبز گفته و رفتن بی پروایانه و بی سابقۀ  چند هفته پیش مدیرعامل یک باشگاه ( ساکت مدیرعامل سپاهان) به رختکن داوران را با لپ تاپ برای گوشزد خطای داوران، را نشانۀ این نفوذ خوانده بود ( که بیجا هم نبود زیرا فدراسیون فوتبال نسبت به این بدعت «هیچ» واکنشی نداشت) با رفتار اخیر رئیس فدراسیون فوتبال، شائبه نفوذ و قدرت غیرقانونی طیفی موسوم به صنعتی های اصفهان ( نه مردم متمدن اصفهان که بخشی از آنها با رویکرد فوتبالی هوادار پرسپولیس و یا استقلال ایران هستند) در فدراسیون قوی تر شده است.

حال در برابر این شبه افکنی و شائبه آفرینی قدرتمند صنعتی های اصفهان که تاج نمایندگی آنها را در راس فوتبال ایران داراست، آنهایند که باید دست به شفافیت سازی و نه اظهارات قلدرمآبه ( به سبکی که پاسخ جواد خیابانی مجری تلویزیونی در یک گفتگوی چند ماه را داد)  بزنند و پاسخ دهند که چنین شائبه هایی درست نیست و دلیل موجه عدم حضور در جشن قهرمانی پرسپولیس ارائه کنند البته اگر دلیلی داشته باشند و پاسخ آنها قانع کننده باشد.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

###

 

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.