سازمان بهزیستی: در کشور ۱۲۰ هزار کودک کار داریم

وی همچنین گفت که زباله‌گردی کودکان در شهرهای ایران افزایش پیدا کرده و این امر در سطح شهر نمایان است.

پرسش: سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با ارائه گزارشی تازه، از وجود دست‌کم ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور خبر داد.

محمدرضا حیدرهایی روز دوشنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگویی با اعلام این آمار گفت که حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان خیابانی در سال ۱۴۰۱ شناسایی شده‌اند.

وی همچنین گفت که زباله‌گردی کودکان در شهرهای ایران افزایش پیدا کرده و این امر در سطح شهر نمایان است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در ادامه خبر داد که سازمان بهزیستی با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان «به‌طور کلی مخالف است» زیرا معتقد است که «جمع‌آوری این کودکان مشکل آن‌ها را حل نمی‌کند».

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنانش به‌طور ضمنی گفت که دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خود در زمینهٔ این کودکان عمل نمی‌کنند و «اکنون منتظر تشکیل شورای اجتماعی کشور هستیم تا در آن‌جا به همه دستگاه‌ها طبق آئین‌نامه تکلیف و به همه دستگاه‌های عضو ساماندهی کودکان کار و خیابان ابلاغ شود».

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از افزایش دو پدیده کودکان کار و کودک‌همسری منتشر شده که حاکی از گسترش بحران‌های اجتماعی به رده‌های سنی پایین‌تر است.

آمارهایی که محمدرضا حیدرهایی روز دوشنبه گزارش داد درحالی اعلام می‌شود که پیش از این یک پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی شمار کودکان کار در ایران را بین دو تا پنج میلیون ارزیابی کرده بود.

به‌گفته این پژوهشگر، برخی با احتساب کودکان کار خانگی این آمار را تا هفت میلیون نیز برآورد می‌کنند.

تابستان سال گذشته یک مقام قوه قضاییه هم اذعان کرد که کارگاه‌های بازیافت زباله، متعلق به پیمانکاران شهرداری یا کارگاه‌های مستقل، به طور «سازمان‌یافته» از کودکان بهره‌کشی می‌کنند.

محمد فتحی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه، تیر ۱۴۰۱ گفته بود پیمانکاران شهرداری یا کارگاه‌های مستقل «ساعت‌های متمادی در شرایط کاملا مضر و غیراستاندارد و با ثمن بخس [با دستمزد کم] کودکان را به کار وامی‌دارند.»

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.