نویسنده جنجالی فرانسه می گوید رضا شاه تحت تاثیر هیتلر نام کشور را به «ایران» تغییر داد

دکتر جواد طباطبایی پژوهشگر بزرگ ایرانی که به تازگی درگذشت، در باره برنارد هانری لوی گفته بود: «شخصیت‌های علمی مهم فرانسه برآنند که نوشته‌های او انباشته از اشکالات، جعلیات و بدفهمی‌های بسیار است و نباید او را جدی گرفت».

پرسش: برنار هانری لوی نویسنده پرحاشیه  که خواهان تجزیه ایران است از نظریه جنجالی خود درباره تغییر نام «ایران» در دوران پهلوی اول دفاع کرئ و این تغییر نام را به خواسته آدولف هیتلر رهبر اسبق آلمان از رضا شاه مربوط دانست.

برنار هانری لوی، نویسنده مطرح فرانسوی، در واکنش به انتقادهای اخیر برخی از ایرانیان از او، از نظریه خود درباره دلیل تغییر نام کشور «ایران» در دوران پهلوی اول دفاع کرد.

لوی در یادداشتی که در وبسایت نشریه خود منتشر کرده است، بار دیگر نوشت که تغییر نام ایران در دوره پهلوی اول، از «پارس» به «ایران»، به‌دلیل نزدیکی ایران به آلمان بوده و این نظر «از سوی مورخان مستند شده است».

لوی با اشاره به این که «نام ایران در زبان فارسی همیشه ایران بوده»، اضافه کرد: «این کشور نام دیگری داشت، «پارس»، که دنیا با این نام آن را می‌شناخت و در اذهان [این اسم] با شعر، موسیقی، مینیاتور، مکتب‌های نقاشی و اساطیر ایرانی همراه بود».

لوی چند سال پیش هم کتابی جنجالی درباره ایران با نام «امپراطوری و پنج پادشاه» منتشر کرد که در آن مدعی شده بود تغییر نام کشور ایران از «پارس» به «ایران»، به پیشنهاد آلمان نازی‌ بوده است که خود را از نژاد «آریایی» می‌دانستند.

اما برخی از پژوهشگران این نظریه را رد کردند.

دکتر جواد طباطبایی پژوهشگر بزرگ ایرانی که به تازگی درگذشت، در باره برنارد هانری لوی گفته بود: «شخصیت‌های علمی مهم فرانسه برآنند که نوشته‌های او انباشته از اشکالات، جعلیات و بدفهمی‌های بسیار است و نباید او را جدی گرفت».

برنار هانری لوی که از مدافعان تجزیه ایران در پوشش حقوق کردها در منطقه است منتقدان جدی دارد و آنها سابقه اظهارات او در باره لزوم چندپاره کردن خاورمیانه را یادآور شده به طوری که در سال‌های اخیر، از  لوی به دلیل حمایتش از جنگ لیبی نیز انتقاد شده است. 

 

 

چندی پیش، انتشار عکس‌های گلشیفته فراهانی با لوی، جنجال بر‌انگیز شد.

 

لوی با مسیح علی نژاد

 

این نویسنده که در رسانه‌ها نیز حضوری فعال دارد، اصالتا از یهودیان الجزایر است.

 

لوی جوان در کنار مناخم بگین نسخت وزیر اسبق اسرئیل

 

 

###

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.