سخنرانی راجر واترز، اسطوره پینک‌ فلوید در سازمان ملل مناقشه‌برانگیز شد

راجر واترز که به دعوت روسیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد حاضر شده بود ضمن محکوم‌کردن لشکرکشی مسکو به خاک اوکراین، گفت که از نظر او این جنگ بدون اقدامات «تحریک‌آمیز» اوکراین و غرب آغاز نشده است.

پرسش: سخنرانی راجر واترز، اسطوره موسیقی راک و گروه انگلیسی پینک‌فلوید در سازمان ملل متحد با اعتراض اوکراین روبرو شده است.

راجر واترز که به دعوت روسیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد حاضر شده بود ضمن محکوم‌کردن لشکرکشی مسکو به خاک اوکراین، گفت که از نظر او این جنگ بدون اقدامات «تحریک‌آمیز» اوکراین و غرب آغاز نشده است.

این چهره نام آشنای موسیقی جهان همچنین خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شده و ضمن «غیرقانونی» خواندن حمله روسیه به اوکراین، «تحریک‌کنندگان» در غرب را هم سرزنش کرده و مسئول جنگ فعلی دانست.

سرگئی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد اظهارات راجر واترز را «آجر دیگری» در خدمت بنای «دیوار حاشا و اطلاعات جعلی» روسیه ارزیابی کرده است.

مسکو پس از آن که راجر واترز در گفتگو با یک رسانه آلمانی رهبری ولادیمیر پوتین را ستوده بود از وی دعوت کرد برای سخنرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد و ۱۵ عضو آن موافقت کند.

هر چند راجر واترز ۷۹ ساله که از طریق اینترنت به جلسه شورای امنیت پیوسته بود و سگش را هم در لحظاتی کنارش داشت، در سخنرانی خود کرملین را سورپرایز کرد و با غیرقانونی خواندن حمله روسیه به اوکراین، موضع قبلی خود را اصلاح کرد.

او در این سخنرانی گفت: «اشغال اوکراین از سوی روسیه غیرقانونی است. من آن را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کنم. هر چند، لشکرکشی روسیه به اوکراین بدون تحریک هم نبود و من تحریک‌کنندگان را هم به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کنم.»

او در این سخنرانی ویدیویی گفت که موضع مسکو را نمایندگی نمی‌کند بلکه به نمایندگی از «۴ میلیارد نفر از خواهران و برادران» ساکن کره زمین که اکثریت ساکنان آن را تشکیل می‌دهند، در این جلسه شورای امنیت سخن می‌گوید.

«سخن این میلیون‌ها نفر که صدایی ندارند چیست؟ آنها از شما برای شنیدن حرف‌شان امروز در اینجا متشکرند. ما که تعدادمان هم خیلی زیاد است همانهایی هستیم که از صنعت جنگ منفعت نمی‌بریم. ما دختران و پسرانمان را با این نیت که جلوی توپ‌های شما لت و پار شوند، به دنیا نیاورده‌ و بزرگ نکرده‌ایم».

راجر واترز که همچون یک مخالف سرسخت هرگونه جنگی سخن می‎‌گفت در ادامه افزود: «به عقیده من، تنها اقدامی که امروز عقلانی به نظر می‌‎رسد آتش‌بس فوری در اوکراین است. نباید حتی یک اوکراینی یا روس دیگر خونش ریخته شود، همه این جان‌ها ارزشمند است».

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل پس از اتمام سخنان راجر واترز تلاش کرد بخش «غیرقانونی» خواندن حمله روسیه در سخنان او را مغفول بگذارد و با «تحلیل بسیار دقیق وقایع» خواندن اظهارات راجر واترز، از آن تمجید کرد اما همزمان تلاش کرد بر موضع کرملین مبنی بر تلاش غرب برای به راه‌اندازی جنگ علیه روسیه، تاکیدی دوباره کند.

با این حال، دیگر اعضای حاضر در جلسه شورای امنیت به نظر کمتر تحت تاثیر سخنان راجر واترز قرار گرفته بودند.

ریچارد میلز، جانشین سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به این سخنرانی گفت: «من کاملا به اعتبار هنری شگفت‌انگیز او و آثار برجسته‌اش واقفم. اما صلاحیت او برای این که به عنوان یک کارشناس درباره مسایل تسلیحاتی، امنیت اروپا و موضوعاتی از این قبیل سخن بگوید را کمتر می‌توانم بپذیرم».

سرگئی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد، حتی کمی صریح‌تر موضع گرفت و ضمن این که از متن یکی از ترانه‌‌های پینک‌فلوید جملاتی را طرح کرد، به ممنوعیت آلبوم ۱۹۷۹ این گروه در اتحاد جماهیر شوروی سابق اشاره کرد چرا که در آن زمان هم پینک‌فلوید علیه اشغال افغانستان از سوی روسیه کمونیستی، موضع گرفته بود.

سفیر اوکراین به اظهارات راجر واترز و پینک فلوید در مخالفت با اشغال افغانستان در دهه ۷۰ و ۸۰ اشاره کرد و گفت: «اگر نگوییم که دورویی، می‌شود این و آن را متناقض خواند. این که آقای واترز تلاش می‌کند اکنون یک اشغال نظامی دیگر (از سوی روسیه) را سفیدنمایی کند».

«چه قدر طرفداران سابق او سرافکنده و غمگین خواهند شد وقتی ببینند او قبول کرده روی دیوار حاشا، پروپاگاندا و روایات جعلی روسیه یک آجر دیگر بگذارد».

ولادیمیر پوتین بارها گسترش ناتو و تلاش اوکراین برای پیوستن به این پیمان نظامی را دلیل لشکرکشی نیروهای خود به خاک اوکراین دانسته اما مخالفان این روایت می‌گویند کشورهای شرق اروپا با هدف افزایش توان دفاعی و حفاظت از خود درخواست پیوستن به ناتو را طرح کرده‌اند. ضمن این که کشورهایی چون فنلاند و سوئد تنها چند ماه پیش و پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ درخواست عضویت در ناتو را پیش کشیدند.

در ادامه این جلسه سفیر آلبانی در سازمان ملل، فریت هوکسا، یادآوری کرد که چه طور دیگر اعضای گروه پینک فلوید اخیرا ترانه‌ای در حمایت از اوکراین خواندند.

انتشار آن ترانه اختلاف عمیق و قدیمی میان راجر واترز و دیگر اعضای پینک‌فلوید به ویژه دیوید گیلمور -گیتاریست سرشناس - را دوباره علنی کرد.

راجر واترز در گفتگو با روزنامه برلینر زیتونگ انتشار این ترانه را چنین ارزیابی کرده بود: «من واقعا متاسف شدم چرا که این تشویق به ادامه جنگ است».

«پینک فلوید، نامی که سالها نام من با آن عجین شده بود... حالا این نام با این جنگ نیابتی گره خورده و این مرا متاسف و غمگین می‌کند.»

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.