درحالی که حواس مردم متوجه سیاست و ناآرامیهاست؛
مرگ زودرس ۴ هزار تهرانی به دلیل آلودگی هوا!
آلودگی هوا، کلاف سردرگمی است که رشته آن از دست مردم و مسئولان، خارج شده است و متاسفانه، روز به روز بر شدت آن، افزوده میشود. ابعاد این آثار در زمینه محیط زیست شهری به حدی است که حتی برنامههای کلان کشور، نیز به طور محسوس از این نابهنجاری متاثر شده است.
پرسش: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در تهران، سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و براساس آمار موجود سالانه، بیش از ۴۰۰۰ مرگ زودرس در شهر تهران به این دلیل، اتفاق میافتد.
«مهدی پیرهادی» رئیس کمیسسون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در گفت و گوبا سایت بهارستان ایران در پاسخ به این پرسش که دلیل اینکه روز به روز برمیزان آلودگی هوای تهران افزوده میشود چیست؟ گفت: پدیده آلودگی هوا یکی از رهاوردهای توسعه صنعتی است که با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و توسعه حریم شهرها، تردد بی قاعده خودروهای شخصی و مصرف بالای سوخت به یکی از بحرانیترین، معضلات شهری و ملی تبدیل شده است.
وی افزود: آلودگی هوا، کلاف سردرگمی است که رشته آن از دست مردم و مسئولان، خارج شده است و متاسفانه، روز به روز بر شدت آن، افزوده میشود. ابعاد این آثار در زمینه محیط زیست شهری به حدی است که حتی برنامههای کلان کشور، نیز به طور محسوس از این نابهنجاری متاثر شده است. به طوری که تنها در تهران، سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و براساس آمار موجود سالانه، بیش از ۴۰۰۰ مرگ زودرس در شهر تهران به این دلیل، اتفاق میافتد که خسارات هنگفتی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل میکند.
عضو شورای شهر تهران، ادامه داد: اگر چه بخشی از این آلودگی، ریشه در ویژگیهای جغرافیایی شهر تهران دارد ولی سوء مدیریت و چند پارگی قانون و اجرا و کشمکشهای تمام نشدنی میان نهادهای مسئول، این معضل را چند ده برابر کرده است.
پیرهادی تصریح کرد: توسعه جمعیت شهری و فقدان اقدامات لازم جهت پایش و کنترل آلودگی هوا از یک طرف و وجود منابع متعدد آلاینده از قبیل خودروها، صنایع، وسایل گرمایشی، فعالیتهای ساختمانی و تجاری از طرف دیگر، افزایش روز به روز آلایندهها را در تهران به دنبال داشته است. موقعیت جغرافیایی و وجود رشته کوهها در اطراف تهران به انباشته شدن آلودگی هوا کمک میکنند. در فصول سرد سال پدیده نام آشنای اینورژن یا وارونگی، متهم ردیف شماره یک این پرونده، شناخته می شود.
وی بیان کرد: عواملی نظیر تکمیل نشدن شبکه حمل و نقل ریلی پاک، عدم نوسازی و بازسازی اتوبوسهای فرسوده و دودزا، نبود هماهنگی و ضعف در اجرای قوانین، عدم توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، به کارگیری سوخت نامناسب دیزلها و صنایع، عدم نصب فیلتر جاذب ذرات و کاتالیستهای مناسب به ویژه برای صنایع خودروهای سنگین با سوخت گازوئیل و مازوت، عدم بکارگیری خودروهای استاندارد هیبریدی و برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
عضو شورای شهر تهران، تاکید کرد: تنها قربانی مشترک این عوامل، اعداد و آمارهای وحشتناکی است که صدمات جدی جسمی و روحی به کودکان، جوانان و سالمندان تهران وارد میکند؛ علائمی نظیر تضعیف سیستم ایمنی بدن، کاهش ظرفیت ششها، افزایش نرخ مرگ و میر و سایر مشکلات ناشی از آلودگی هوا تنها بخشی از مشکلات جسمی است که گریبان مردم را میگیرد و اگر به این میزان، صدمات روحی، افسردگیها و غیر نیز افزوده شود اوج فاجعه، ناپیدا است.
موضوع سلامت شهروندان، موضوعی راهبردی است
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا قانون هوای پاک جلوی تاخت و تاز آلودگی هوا را نگرفت؟ گفت: طبق قانون هوای پاک، وظایف و مسئولیت هر یک از دستگاهها صراحتا مشخص شده است و بخش اعظم آن متوجه نهادهای دولتی است؛ لیکن مدیریت شهری هم در این خصوص، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد و با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مشارکت حداکثری مردم را به صحنه بیاورد و همچون سایر دستگاهها به وظایفی که در قانون تعیین شده است به درستی عمل کند.
پیرهادی اظهار داشت: به ویژه در دوره جدید مدیریت شهری که شهردار تهران، به عنوان یک عضو ثابت هیات دولت، محسوب میشود نیاز است با کمک سایر دستگاهها و نهادها موضوع آلودگی هوا را با اهتمام جدی در هیات دولت پیگیری کنند.
وی خاطر نشان کرد: موضوع سلامت شهروندان، موضوعی راهبردی است؛ تعریف چشم انداز و معرفی راهکار و برنامههای اجرایی نظیر توسعه حمل و نقل پاک، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از رده خارج کردن موتورسیکلتها و خودروهای سبک و سنگین آلاینده با طرحهای تشویقی و همچنین، استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی، توسعه شبکه مترو در تهران، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، جایگزینی سوختهای پاک و بیوزیستی، تغییر سوخت نیروگاههای پیرامون شهر، توسعه شبکه پایش و سیستم هشدار، عدم پلاک گذاری وسایل نقلیه سبک و سنگین فاقد استانداردهای مناسب، هوشمند سازی حمل و نقل شهری، هماهنگی در اجرای قوانین با رعایت اولویت، معاینه فنی دقیق خودروها در سایر شهرها و همچنین، انجام معاینه فنی موتورسیکلتها، نظارت دقیق بر اجرای قوانین و الزام دستگاهها، تشکیل ستاد یا دبیرخانه فرابخشی و در نهایت پیگیری شهرداری برای برخورداری از تسهیلاتی نظیر سهم دولت در خرید اتوبوس، کمک دولت در این خصوص میتواند نقطه عطفی در برون رفت از این معضل کهنه و ریشه دار شهر تهران باشد.
این عضو شورای شهر تهران، ادامه داد: بر خود لازم میدانم به عنوان نماینده مردم شریف تهران اشاره کنم که رسیدگی به وضعیت نابسامان آلودگی هوای تهران به عنوان پایتخت کشور ایران که مرتبا در صدر چند شهر آلوده جهان است؛ نه تنها از جایگاه بین المللی، زیبنده ملت بزرگ ایران نیست بلکه در شان مردم عزیزمان، نیز نخواهد بود.
پیرهادی در پایان، گفت: نشستهای مشترک و اتخاذ راهبردهای همسو در زمینه رفع آلودگی هوا با نهادهای مختلف امری اجتنابناپذیر و ضروری است. عدم اجرای مناسب قانون هوای پاک، که بیش از ۲۱ سازمان و وزارتخانه در آن نقش دارند، نیازمند هماهنگی از سوی معاون اول رئیس جمهور خواهد بود و در همین راستا از ایشان درخواست میکنم که نسبت به تشکیل جلسات و هماهنگی لازم بین دستگاهها و نهادها برای کنترل و یا کاهش میزان آلودگی هوا اقدام کنند.
###