جهان خودرو؛ فراری ساخت اولین شاسیبلند خود را تایید کرد
پرسش: فراری ساخت یک مدل شاسیبلند را تایید کرد؛ لامبورگینی خود را برای مشتریان تازه آمده میکند؛ مرسدس پرفروشترین خودروساز لوکس جهان شد؛ آستون مارتین بعد از دوازده سال جانشین مدل دیبی۹ را معرفی کرد و مزدا ۳ جدید و ماشین یاماها در انتظار رونمایی در توکیو.
پرسش: فراری ساخت یک مدل شاسیبلند را تایید کرد؛ لامبورگینی خود را برای مشتریان تازه آمده میکند؛ مرسدس پرفروشترین خودروساز لوکس جهان شد؛ آستون مارتین بعد از دوازده سال جانشین مدل دیبی۹ را معرفی کرد و مزدا ۳ جدید و ماشین یاماها در انتظار رونمایی در توکیو.
فراری ساخت مدل شاسیبلند را تایید کرد
زمستان پیش سرجیو مارکیونه، مدیر فراری به خبرنگاران گفته بود اگر کارخانهاش بخواهد خودروی خودران و شاسی بلند بسازد، باید اول از روی جنازه او رد شود. اما حتی این پاسخ محکم هم بازار شایعه درباره مدل جدید فراری را کساد نکرد تا این که هفته پیش آقای مارکیونه خود از آمدن اولین شاسیبلند فراری خبر داد.
او در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس فراری در بازار بورس نیویورک گفت کار از بررسی خودرو گذشته و تا سی ماه دیگر تصمیم درباره تولید آن اعلام میشود.
از بین خودروسازان همتراز فراری، تقریبا همه یک مدل شاسیبلند ساخته یا قرار است به بازار عرضه کنند و از همه این ماشینها استقبال شده است. فراری که قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ با افزایش تولید به بیش از ده هزار دستگاه، سودش را دو برابر کند، چاره دیگری به جز ساخت یک شاسیبلند ندارد.
حالا بازار شایعه درباره شکل این فراری داغ است. برخی معتقدند فراری این ماشین را براساس مدل چهارنفره خود، جیتیسی۴ لوسو ( GTC4 Lusso) خواهد ساخت و برخی میگویند ممکن است سخت افزار و فنآوری این خودرو از شرکت فیات-کرایسلر بیاید و جیپ زیربنای فنی این خودرو را فراهم کند. برای رسیدن به این پاسخ باید دست کم تا سال ۲۰۲۲ صبر کرد.
لامبورگینی آداب معاشرت با زنان را یاد میگیرد
لامبورگینی قرار است ۴ دسامبر (۱۳ آذر) شاسیبلند اوروس (Urus) را رونمایی کند. اوروس برای لامبورگینی بیشتر از یک مدل جدید است و آمدنش کارخانه ایتالیایی را متحول کرده است.
در ۵۴ سال گذشته هدف لامبورگینی جلب مشتریان مرد ثروتمندی بود که میخواستند برای خودنمایی یا هیجان اسباببازی گرانی بخرند. اما لامبورگینی حالا میخواهد با اوروس خریداران متفاوتی را جلب کند و فروش خود را دو برابر کند. برای این کار این شرکت نمایندگیهای خود را تغییر میدهد تا برای مشتریان جدید آماده شود.
از جمله این تغییرات، آموزش فروشندگان است که یاد بگیرند چطور با زنان و خانوادهها ارتباط برقرار کنند و چطور به خریدارانی ماشین بفروشند که میخواهند به طور روزمره از خودروی خود استفاده کنند. از دیگر تغییرات افزایش فضای نمایشگاه، اضافه شدن امکاناتی نظیر فضای گپ زدن و قهوه نوشیدن و تاکید بیشتر بر بخش فروش پوشاک لامبورگینی است.
لامبورگینی سال گذشته میلادی بیش از ۳۵۰۰ دستگاه ماشین فروخت. آمریکا با هزار دستگاه بزرگترین بازار این شرکت است.
مرسدس پیشتاز رقابت خودروسازان لوکس
با انتشار تازهترین آمار فروش معلوم شد مرسدس به لطف فروش خوب نسل جدید کلاس E و شاسیبلندهایش همچنان پرفروشترین خودروساز لوکس جهان است. این شرکت در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۷ یک میلیون و ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو فروخت که دوازده درصد بیشتر از پارسال است. در این مدت فروش بامو تنها ۳.۹ درصد بیشتر شده و به یک میلیون ۵۴۰ هزار دستگاه رسید و فروش آئودی هم با دو درصد کاهش، یک میلیون ۳۸۰ هزار دستگاه بود.
مرسدس بعد از بیش از یک دهه پارسال مقام اول خودروسازان لوکس را از بامو گرفت. بامو میگوید بیش از تعداد فروش به افزایش سود تمرکز کرده است تا بتواند برای پروژه خودروهای الکتریکی و خودران سرمایه جمع کند. این شرکت علت کاهش فروش مدلهایش در ماه گذشته را انتظار خریداران برای مدل جدید اکس۳ عنوان کرده و امیدوار است با شاسی بلند جدید اکس۷ و کوپه اکس۸ بتواند سال آینده عملکرد بهتری داشته باشد.
با اینکه فروش آئودی نسبت به پارسال کمتر است اما مدیران این شرکت میگویند آمار نشان میدهد این کارخانه از توفان رسوایی موتورهای دیزل گروه فولکسواگن و دعوا با نمایندگیهای فروش در چین عبور کرده است.
آستون مارتین سقف دیبی۱۱ و چهار سیلندرش را برداشت
آستون مارتین که به لطف مدل دیبی۱۱ برای اولین بار در نزدیک به یک دهه به سودآوری رسیده است، مدل بدون سقف این ماشین را با نام ولانته (Volante) رونمایی کرد. مدل جدید جانشین دیبی۹ ولانته میشود که بیش از دوازده سال است تولید میشود.
سقف ماشین پارچهای است که در ۱۴ ثانیه و در حال حرکت تا سرعت پنجاه کیلومتر در ساعت به طور خودکار باز یا بسته میشود.
برای پایین نگه داشتن وزن، آستون مارتین از ساخت ماشین با موتور دوازده سیلندر صرف نظر کرده و آن را تنها با موتور هشت سیلندر عرضه میکند. موتور چهار لیتری که از مرسدس بنز گرفته شده است، ۵۱۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. داخل خودرو تقریبا شبیه به مدل کوپه است.
آستون مارتین پیشبینی میکند ولانته نیمی از کل فروش دیبی۱۱ را به خود اختصاص دهد و بیشترین خریدار را در آمریکا داشته باشد. تحویل این ماشین با قیمت پایه ۲۱۶ هزار و ۴۹۵ دلار از زمستان آینده آغاز خواهد شد.
آستون مارتین در مالکیت سرمایه داران ایتالیایی و کویتی است و امیدوار است امسال بتواند فروشش را به حدود پنج هزار دستگاه برساند.
نسل جدید مزدا ۳ در توکیو
مزدا با اعلام برنامهاش برای نمایشگاه توکیو، از رونمایی کانسپتی خبر داد که ایدهای از ظاهر نسل بعدی مدل ۳ را نمایش میدهد. همراه با این کانسپت، مزدا نسل جدید موتورهای بنزینی و پلتفرم مشترک جدیدش را نمایش خواهد داد که زیربنای ساخت مدلهای بعدی کارخانه خواهد بود.
کانسپت دوم مزدا یک خودروی اسپرت چهار در کوپه است که شرکت ژاپنی با آن، نگاه جدیدش به طراحی خودرو را به نمایش خواهد گذاشت.
علاوه بر این دو کانسپت، مزدا شاسیبلند جدید خود، سیاکس-۸ ( CX-8) را نیز در توکیو برای اولین بارنمایش میدهد. این شاسیبلند سه ردیف صندلی دارد اما کوچکتر از مدل سیاکس-۹ است.
علاقه یاماها به خودروسازی
یاماها که بیشتر به خاطر موتورسیکلتها و سازهای موسیقیاش معروف است، چند سالی است با نمایش چند کانسپت ورود به بازار خودرو را بررسی میکند. این شرکت امسال هم با یک خودروی اسپرت به نمایشگاه توکیو میآید.
کانسپت جدید ادامه روندی است که یاماها دو سال پیش با کانسپت اسپرتز راید (Sports Ride) آغاز کرد. این کانسپت بر اساس یک شیوه تازه در ساخت ماشین ساخته شده بود. این شیوه، که نامش آیاستریم (iStream) است، را گوردن ماری، طراح بریتانیایی با الهام از ساخت خودروهای فرمول یک ابداع کرده است. گوردون ماری معتقد است آیاستریم از روشهای کنونی ساخت ماشین سر راستتر و ارزانتر است. در این روش خودرو بر روی ساختاری سبک اما محکم ساخته میشود که سهم زیادی از آن فیبر کربن است.
یاماها اولین ماشین خود براساس روش آیاستریم را در سال ۲۰۱۳ نمایش داد و دو سال بعد با اسپرتز راید به نمایشگاه توکیو آمد. سومین حضور یاماها در نمایشگاه خودروی توکیو نشان میدهد این شرکت هنوز در ورود به بازار وسایل نقلیه چهار چرخ جدی است.
###