نرخ تورم سالانه مرداد ماه در ایران به ۴۱/۵ درصد رسید

نرخ تورم سالانه، درصد تغییر قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر (مرداد ماه ۱۴۰۱) نسبت به دوره مشابه سال قبل (مرداد ۱۴۰۰) را دربر می‌گیرد؛ به گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم اعلام شده در مرداد ماه برای خانوارهای شهری ۴۰۹ درصد و برای خانوراهای روستایی ۴۴۴ درصد بوده.

پرسش: بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه خانوارهای ایرانی در مرداد ماه امسال به ۴۱/۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبلی(تیر ماه) یک درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه، درصد تغییر قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر (مرداد ماه ۱۴۰۱) نسبت به دوره مشابه سال قبل (مرداد ۱۴۰۰) را دربر می‌گیرد؛ به گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم اعلام شده در مرداد ماه برای خانوارهای شهری ۴۰/۹ درصد و برای خانوراهای روستایی ۴۴/۴ درصد بوده.

بر اساس آنچه این مرکز اعلام کرده، بالاترین جهش قیمت سالانه کالاها در مرداد ماه امسال مربوط به «روغن و چربی‌ها» بوده که نرخ آن تقریبا دو برابر شده است.

در گروه خوراکی‌ها، نان، شیر، ماهی و سبزیجات هم از جمله اقلامی بوده‌اند که افزایش شدید قیمت را طی یک سال اخیر تجربه کرده‌اند.

این سومین ماهیست که حتی بر اساس گزارش‌های رسمی، «روند کاهش» چند ماهه نرخ تورم که دولت ابراهیم رئیسی مدعی آن بود، قطع شده است.

در گزارش اخیر مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ به نقطه مرداد ماه ۵۲/۲ درصد اعلام شده که یعنی شهروندان ایرانی بطور متوسط در مرداد ماه امسال برای خرید کالاهای مشابه ۵۲/۲ درصد بیشتر از مرداد ماه پارسال هزینه کرده‌اند.

حذف ارز ترجیحی برای اقلام اساسی همانگونه که بسیاری در این باره هشدار داده‌اند، روند تورم را در کشور تشدید کرده است.

تشدید تورم طی سال‌های اخیر به حذف تدریجی طبقه متوسط دامن زده و تعداد زیادی را به زیر خط فقر سوق داده است.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.