سومین سانحه هوایی در ایران به دلیل «ترکیدگی لاستیک» هواپیما در یک هفته؛
هواپیمای مشهد-نجف دچار سانحه شد+جزییات
ایران به دلیل تحریمهایی که در چهار دهه گذشته در جریان بوده، نمیتواند هواپیمای مسافربری و تجهیزات آن را از بازارهای بینالمللی بخرد. این تحریمها البته پس از توافق برجام تا حد زیادی رفع شده بود، اما با خروج آمریکا از این توافق در دوره ریاست جمهوری ترامپ، توافقهای اولیه برای خرید هوایپما از شرکتهایی چون ایرباس و بوئینگ ملغی شد.
پرسش: امروز هواپیمایی در فرودگاه مشهد که قرار بود این شهر را به مقصد نجف ترک کند به دلیل ترکیدگی لاستیک دچار سانحه شد و خلبان پس از رعایت مسایل ایمنی هواپیما را فرود آورد.
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: ساعت ۶ صبح امروز پرواز شماره ۶۶۴۳ شرکت هواپیمایی آتا از مبدأ مشهد مقدس بهمقصد نجف پس از برخاستن از فرودگاه دچار ترکیدگی لاستیک چرخ گردید و بهدلیل رعایت مسائل ایمنی، خلبان پس از کاهش سوخت با ادامه پرواز در فضای تقرب مشهد و رسیدن به وزن مجاز در باند فرودگاه مشهد هواپیما را فرود آورد.
در ادامه خلبان درخواست تخلیه مسافران از طریق سرسره نجات را صادر کرد و ۱۶۸ مسافر و خدمه پرواز همگی سالم هواپیما را ترک کردند.
هماکنون یک تیم متشکل از کارشناسان حوادث سازمان هواپیمایی کشوری و بخش ایمنی شرکت مربوطه به محل اعزام شدند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
لازم به ذکر است موضوع حوادث اخیر ترکیدگی لاستیک هواپیماها مورد پایش سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته و اقداماتی نیز انجام شده است.
با توجه به یافتههای متفاوت از این رویدادها، مقرر است بخشنامه ایمنی مضاعفی در سه حوزه فرودگاهی، شرکتهای هواپیمایی و مؤسسات تعمیر و نگهداری چرخها صادر شود تا زمینه ارتقای ایمنی پروازها فراهم شود.
این سومین هواپیما در طول یک هفته است که به علت «ترکیدگی لاستیک مجبور به فرود اضطراری شد.
در این اطلاعیه با اشاره به سوانح اخیر آمده است: «موضوع حوادث اخیر ترکیدگی لاستیک هواپیماها مورد پایش سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته و اقداماتی نیز انجام شده است.» اطلاعیه به این «اقدامات» هیچ اشارهای نکرده است.
میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، یکم مرداد گفته بود که لاستیک یک هواپیما هنگام برخاستن در فرودگاه شیراز دچار آسیب شده، اما این هواپیما با ۱۳۰ سرنشین به پرواز خود ادامه داده و «به سلامت» و «بدون مشکل» در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشسته بود.
در همان روز یک هواپیمای دیگر نیز که قصد پرواز از مشهد به یزد را داشت، پس از آغاز پرواز به دلیل «ترکیدگی لاستیک» با درخواست فرود اضطراری خلبان به فرودگاه مشهد بازگشت. مدیرکل فرودگاههای استان خراسان رضوی، دلیل بروز آن حادثه را «گرمای هوا» اعلام کرد.
در سالهای گذشته سوانح هوایی در ایران چه در مورد هواپیماهای مسافری و چه جنگی افزایش قابل توجهی داشته است.
بسیاری از کارشناسان، پیر بودن صنعت هواپیمایی کشور و عدم امکان نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی را علت اصلی این حوادث اعلام میکنند.
ایران به دلیل تحریمهایی که در چهار دهه گذشته در جریان بوده، نمیتواند هواپیمای مسافربری و تجهیزات آن را از بازارهای بینالمللی بخرد. این تحریمها البته پس از توافق برجام تا حد زیادی رفع شده بود، اما با خروج آمریکا از این توافق در دوره ریاست جمهوری ترامپ، توافقهای اولیه برای خرید هوایپما از شرکتهایی چون ایرباس و بوئینگ ملغی شد.
علیرضا برخور، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران، پارسال اعلام کرده بود که بیش از ۵۰ درصد از هواپیماهای موجود در کشور به دلیل نبود قطعات بهخصوص موتور، زمینگیر شده است.
###