گزارشی از یافتههای پیمایش ملی ذائقۀ سینمایی ایرانیان منتشر شد
«پایتخت»، «دودکش» و «یوسف پیامبر» بهترین سریال پاسخگویان است.به استناد این پیمایش، فیلمهای آمریکایی طرفداران بیشتری دارد.
پرسش:پیمایش ذائقۀ سینمایی ایرانیان توسط پژوهشکدۀ فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به سفارش سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای دستیابی به تصویری کلی از انتخابها و سلیقههای سینمایی ایرانیان، در تابستان 1400 در سطح ملی اجرا شده است. مرحله گردآوری اطلاعات این پیمایش ملی با تعداد نمونه 5.339 در تیر 1400 و به شیوه تلفنی انجام شده است.
به استناد این پیمایش، نیمی از پاسخگویان (50.3 درصد) روزی یک یا چند فیلم یا سریال تماشا میکنند.
تماشای فیلم و سریال از طریق تلویزیون ایران، بیشترین فراوانی را نسبت به دیگر روشها دارد؛ بعد از آن به ترتیب؛ دانلود از اینترنت و تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره شیوههای رایج پاسخگویان برای تماشای فیلم و سریال است.
ترجیح بیش از نیمی از پاسخگویان (58.1 درصد) بر تماشای فیلمهای سینمایی ایرانی است.
به استناد این پیمایش، فیلمهای آمریکایی طرفداران بیشتری دارد.
فیلمهای «متری شیش و نیم»، «اخراجیها»، «آینه بغل» و «مارمولک» جزء بهترین فیلمهای مخاطبان بوده است.
مردم شناخت زیادی از «فیلمهای خارجی»، ندارند و حوزۀ علائق آنان نیز بسیار متنوع است.
اکثر پاسخگویان (73.9 درصد) اظهار داشتهاند که سریالهای ایرانی را بیشتر تماشا میکنند.
در میان افرادی که «سریالهای خارجی» را تماشا میکنند سریالهای آمریکایی و ترکیهای در ردۀ اول و دوم قرار گرفتهاند.
«پایتخت»، «دودکش» و «یوسف پیامبر» بهترین سریال پاسخگویان است.
پیمایش ذائقۀ سینمایی ایرانیان توسط پژوهشکدۀ فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به سفارش سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای دستیابی به تصویری کلی از انتخابها و سلیقههای سینمایی ایرانیان، در تابستان 1400 در سطح ملی اجرا شده است. مرحله گردآوری اطلاعات این پیمایش ملی با تعداد نمونه 5.339 در تیر 1400 و به شیوه تلفنی انجام شده است.
تحلیل جایگاه فیلم و سریال در زندگی روزمرۀ مردم، شناخت ترجیحها و سلیقههای سینمایی آنان و بازشناسی الگوهای قابل تشخیص در «مصرف سینمایی» ایرانیان ازجمله اهداف این پیمایش بوده است. توجه به دلالتهای فرهنگی و اجتماعی کلانتر ذائقۀ سینمایی پاسخگویان نیز از دیگر اهداف این پیمایش بوده است. آنچه که اکنون منتشر میشود صرفاً دربردارنده برخی از یافتههای این پیمایش ملی است.
پاسخگویانی که فیلم و سریال میبینند و آنها که نمیبینند
به استناد این پیمایش، نیمی از پاسخگویان (50.3 درصد) روزی یک یا چند فیلم یا سریال تماشا میکنند. افرادی که از هفتهای چندبار تا سالی چندبار فیلم یا سریال تماشا میکنند 31 درصد هستند. همچنین 18.3 درصد نیز اظهار داشتهاند که فیلم تماشا نکرده یا حداکثر سالی یک فیلم میبینند .
بهطورکلی 81.7 درصد پاسخگویان اظهار کردهاند که فیلم و سریال میبینند و 18.3 درصد گفتهاند هرگز فیلم نمیبینند یا حداکثر سالی یک فیلم میبینند که این عدد نسبتاً قابل توجه است.
تماشای فیلم و سریال
یافتههای مربوط به پاسخگویانی (81 درصدی) که فیلم و سریال میبینند
نحوۀ تماشای فیلم و سریال
به استناد این پیمایش، تماشای فیلم و سریال از طریق تلویزیون ایران، بیشترین فراوانی را نسبت به دیگر روشها دارد؛ بعد از آن به ترتیب؛ دانلود از اینترنت و تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره شیوههای رایج پاسخگویان برای تماشای فیلم و سریال است.
فیلم ایرانی یا خارجی؟
ترجیح بیش از نیمی از پاسخگویان (58.1 درصد) بر تماشای فیلمهای سینمایی ایرانی است. از سوی دیگر 21.7 درصد، فیلمهای سینمایی خارجی را ترجیح میدهند. برای 16.6 درصد نیز بهطورکلی کشور سازنده فیلم اهمیتی ندارد.
سینمای کدام کشورها در ایران طرفدار بیشتری دارد؟
به استناد این پیمایش، فیلمهای آمریکایی طرفداران بیشتری دارد.
بهترین فیلمهای سینمایی ایرانی از دید مخاطبان
در انتخاب بهترین فیلمی که فیلمبینها تاکنون مشاهده کردهاند، آنان بهترتیب از «متری شیش و نیم»، «اخراجیها»، «آینه بغل» و «مارمولک» نام بردهاند. قرارگرفتن نام هر دو فیلم سعید روستایی یعنی «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» که مضمون اجتماعی دارند در میان فیلمهای برگزیدۀ پاسخگویان در نوع خود توجهبرانگیز است. این دو فیلم در سالیان اخیر به دلایل مختلف موضوع توجه مخاطبان قرار گرفته و از مدیومهای مختلف مانند اینترنت و ماهواره در دسترس آنان بودهاند. اما روند کلیتر عبارت است از محبوبیت فیلمهای کمدی در میان مردم؛ فیلمهایی که برخی از آنان به دلیل کیفیت نازل مورد انتقاد منتقدان سینما قرار داشتهاند.
فیلمهای برگزیدۀ خارجی مخاطبان
براساس پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان، مردم شناخت زیادی از «فیلمهای خارجی»، ندارند و حوزۀ علائق آنان نیز بسیار متنوع است. جز گروه بسیار ناچیزی از علاقهمندان حرفهای سینما، انتخاب سایرین تاحدی «تصادفی» است و البتۀ با جنبۀ سرگرمکنندگی مرتبط است. به لحاظ ژانر نیز در این فهرست تنوع به چشم میخورد. چند فیلم از فیلمهای موسوم به اکشن در فهرست فیلمهای برگزیدۀ خارجی مخاطبان قرار گرفته است. فیلمهای «سریع و خشن»، «پدرخوانده»، «ارباب حلقهها»، «شعله» و «بر باد رفته» به ترتیب فیلمهای برگزیده مخاطبان بوده است.
تماشای سریالهای ایرانی و خارجی
در پاسخ به این پرسش که: «بیشتر سریالهای ایرانی تماشا میکنید یا خارجی؟» اکثر پاسخگویان (73.9 درصد) اظهار داشتهاند که سریالهای ایرانی را بیشتر تماشا میکنند. در مقابل 14.2درصد بیشتر سریالهای خارجی را تماشا میکنند. 1.7 درصد نیز برایشان ایرانی یا خارجی بودن سریال تفاوتی ندارد.
در میان افرادی که «سریالهای خارجی» را تماشا میکند سریالهای آمریکایی و ترکیهای در ردۀ اول و دوم قرار گرفتهاند. فاصلۀ میان این دو نیز زیاد نیست. همانطور که انتظار میرفت سریالهای ترکیهای جایگاه مهمی در سبد مصرف فرهنگی ایرانیان پیدا کردهاند.
بهترین سریالهای ایرانی مورد تماشا
پاسخگویان سه «سریال داخلی» «پایتخت»، «دودکش» و «یوسف پیامبر» را به عنوان سریالهای محبوب خود برگزیدهاند. جز در مورد سریال محبوب «پایتخت» و تاحدی سریال «دودکش» که فصل سوم آن در زمان اجرای پیمایش برای نخستین بار در حال پخش بود، سایر سریالها از سوی شمار اندکی از پاسخگویان به عنوان سریال محبوب انتخاب شدهاند.
معیارهای انتخاب فیلم
پرسش «فیلمهایی را که میبینید غالباً چطور انتخاب میکنید؟» میتواند در شناخت آگاهی، جدیّت و ترجیحات پاسخگویان پرسش مهمی باشد. 37 درصد پاسخگویان گفتهاند که بیش از هر عامل دیگری «اتفاقی» فیلمی را برای تماشا انتخاب میکنند. 17.5 درصد پاسخگویان، اطرافیان و دوستان را مهمترین مرجع انتخاب فیلم برای تماشا عنوان کردهاند و حدود 14 درصد تبلیغات را 14 درصد حضور بازیگر مورد علاقهشان را ملاک اصلی در انتخاب فیلم دانستهاند، اما سهم کارگردان 2.4 و نقدهای سینمایی صرفاً کمی بیش از 6 درصد است.
معیارهای انتخاب فیلم
یافتههای متنوع این پیمایش در گزارش نهایی تحقیق در قالب متنی تحلیلی به انضمام جُستارهای شماری از پژوهشگران منتشر خواهند شد.
###