ورود هلال احمر به عرصه حجاب و عفاف هم غیر قانونی و هم اعتبارزداست

جمعیت هلال احمر یک نهاد امدادی کشور است که نزد مردم از اعتبار بالایی برخوردار است که علت آن سابقه درخشان این جمعیت در کمک سریع و همه جانبه به هنگام بلایای طبیعی است.

پرسش: اظهارات عجیب دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی مبنی بر ورود این سازمان به عرصه حجاب و عفاف با واکنش های گسترده منفی روبرو شده به طوری که از نظر آنها این اقدام نه تنها غیر قانونی است بلکه به اعتبار این نهاد صدمه شدید می زند.

جمعیت هلال احمر یک نهاد امدادی کشور است که نزد مردم از اعتبار بالایی برخوردار است که علت آن سابقه درخشان این جمعیت در کمک سریع و همه جانبه به هنگام بلایای طبیعی است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین از برنامه‌های این سازمان امدادی در زمینه «ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» بنا بر «تمایل داوطلبانه» این نهاد خبر داد و گفت برای اجرای طرح‌های کلان ترویج حجاب به «اعتبارات دولتی» نیاز دارد.

جمعیت هلال احمر ایران با وارد شدن به مسائلی از جمله ترویج حجاب، اصل بی‌طرفی در اساسنامه نهادهای امدادی بین‌المللی را نقض کرده است.

این اقدام علاوه بر نقض اساس‌نامه نهادهای امدادی بین‌المللی، موجب بی‌اعتمادی عمومی نسبت به این نهاد که بیشترین کمک‌ها را از مردم دریافت می‌کند، خواهد شد.

این نهاد که حوزه کاری آن امداد خدمات بشردوستانه تعریف شده است، در سال گذشته کارگروهی با عنوان «عفاف و حجاب» تشکیل داده است. یعقوب سلیمانی، دبیرکل این نهاد، در جلسه این کارگروه با نمایندگان وزارت کشور گفت که فعالیت هلال‌احمر در خصوص حجاب «سامان‌دهی» شده و به «فرهنگ‌سازی» در خصوص آن «نیاز داریم.‌»

همچنین، محمد گلفشان، رییس سازمان جوانان و مسئول «کارگروه عفاف و حجاب» جمعیت هلال‌احمر نیز اعلام کرد طی یک سال گذشته علاوه بر تشکیل این کارگروه، شیوه نامه‌ای نیز برای «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» تدوین و آن را ابلاغ کرده است.

این درحالیست که نهادهای امدادی باید نسبت به جنس، مذهب، گروه‌های قومیتی و ملیت افراد باید کاملا بی‌طرف باشد، اما با این روالی که در جمعیت هلال احمر ایران پیش گرفته شده عملا این بند از اساس‌نامه زیر پا گذاشته شده است.»

 

###

 

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.