یک شرکت هواپیمایی به دنبال جتهای مسافربری مافوق صوت
پرواز هواپیما زمانی مافوق صوت محسوب میشود که سرعت پرواز هواپیما بیش از سرعت صوت یعنی بیش از ۱۰۶۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۶۰ هزار پایی باشد.
پرسش: شرکت هوایی یونایتد اعلام کرده است که میخواهد ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت را تا سال ۲۰۲۹ به ناوگان خود اضافه کند و سرعت را به سفر هوایی بازگرداند.
سفرهوایی با هواپیماهای مافوق صوت سال ۲۰۰۳ با پایان استفاده ایرفرانس و بریتیش ایرویز از کنکورد متوقف شد.
جتهای تازه توسط شرکت بوم، مستقر در دنور، تولید خواهند شد که هنوز جتهای مافوق صوت خود را آزمایش نکرده است.
خرید این جتها منوط به آن است که معیارهای ایمنی در ساخت آنها رعایت شده باشد.
پرواز هواپیما زمانی مافوق صوت محسوب میشود که سرعت پرواز هواپیما بیش از سرعت صوت یعنی بیش از ۱۰۶۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۶۰ هزار پایی باشد.
هواپیمای مسافربری معمولی ممکن است بتواند تا ۹۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند اما برنامه شرکت بوم تولید جتهایی است که تا ۱۰۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت میگیرند.
با این سرعت مدت پرواز از لندن به نیویورک به نصف میرسد.
کنکورد که در سال ۱۹۷۶ اولین پرواز خود را انجام داد سقف سرعتش ۱۳۵۰ کیلومتر در ساعت بود.
چالشهای پیش رو چیست؟
دو نگرانی عمده درباره هواپیماهای مافوق صوت وجود دارد: تولید صدا و آلودگی.
پرواز سریعتر از صوت صدایی ایجاد میکند که روی زمین مانند انفجار شنیده میشود. شرکت بوم نام خود را از همین موضوع وام گرفته است.
همین صدا مسیر پرواز این هواپیماها را محدود میکند. این نوع هواپیماها اغلب سرعت خود را تنها زمانی افزایش میدهند که برفراز اقیانوس و یا دور از مناطق شهری باشند.
شرکت بوم میگوید مطمئن است که هواپیماهای تولیداش صدای بیشتری از اوج گرفتن هواپیماهای معمولی تولید نمیکنند.
نگرانی دیگر درباره این هواپیماها مصرف سوخت آنهاست.
کتی سویت، رییس بخش تجاری بوم به بیبیسی گفت برای پرواز مافوق صوت به قدرت بیشتر و سوخت بیشتر نیاز است اما تاکید کرد که انتظار میرود این هواپیماها آلایش کربنی نداشته باشند.