بازداشت پنج متهم در ماجرای تیراندازی به دو کولبر اهل بانه

پرسش:دادستان نظامی استان کردستان از شناسایی و بازداشت پنج متهم در جریان حادثه مرگ دو کولبر اهل شهر بانه خبر داد.

پرسش:دادستان نظامی استان کردستان از شناسایی و بازداشت پنج متهم در جریان حادثه مرگ دو کولبر اهل شهر بانه خبر داد.

میزان،این خبر را به نقل از روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح گزارش کرده‌است.

صبح روز دوشنبه، در جریان تیراندازی مأموران هنگ مرزی بانه به سوی یک گروه کولبر در فاصله یک کیلومتری از مرز و در حوالی روستای «هنگ ژال» ، دو نفر از کولبران بر اثر اصابت گلوله در دم جان باختند.

مجتبی شیرود بزرگی، دادستان نظامی استان کردستان، هویت این دو کولبر را حیدر فرجی و قادر بهرامی اعلام کرده و افزوده پس از حضور مقام‌های مسئول در محل حادثه، معاینه اجساد بیمارستان از سوی پزشکی قانونی و بازسازی صحنه جرم از سوی یک هیئت اعزامی برای بررسی ماجرا، پنج متهم در رابطه با این حادثه شناسایی شدند.

آن‌طور که وی گفته، دادسرای نظامی این پنج نفر را به عنوان عوامل تیراندازی احضار و پس از تحقیقات اولیه همگی آنها را با قرار تأمین روانه بازداشتگاه کرد.

در اظهارات وی به نام متهمان اشاره‌ای نشده‌است.

دادستان نظامی استان کردستان در عین حال از ارسال اسلحه متهمان و گلوله‌های شلیک‌شده به پلیس جنایی استان برای بررسی خبر داده و افزوده که «منتظر نظر کارشناس اسلحه و مهمات دربارهٔ نحوه بکارگیری سلاح توسط متهمان در این حادثه هستیم.»

مجتبی شیرود بزرگی به بازماندگان قربانیان وعده داده که «به این حادثه با دقت، سرعت و قاطعیت» در دادسرای نظامی رسیدگی خواهد شد.

میزان همچنین در خبر دیگری به نقل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نوشته که دو کولبر جان‌باخته، در حال وارد کردن «محموله قاچاق به داخل کشور بودند که مأموران به سمت آنها تیراندازی می‌کنند.»

اکبر جوهری افزوده از آنجا که محموله قاچاق این کولبران «مواد محترقه» بوده، بدنبال اصابت گلوله، در دم فوت می‌کنند.

کولبرها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرزهای ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

فرماندار بانه نیز روز چهارشنبه (۱۵ شهریور) در گفت‌وگو با ایسنا نیز گفته که برخورد با «خاطیان مرگ دو کولبر بانه‌ای روال قانونی خود را طی می‌کند.»

محمد فلاحی، علت شلیک گلوله به سوی این کولبران را «توجه نکردن» آنها به دستور ایست مأموران هنگ مرزی اعلام کرده‌است.

وی همچنین افرادی که به اعتراض مرگ این دو کولبر در مقابل فرمانداری دست به تجمع زده و شعار دادند را «فرصت‌طلب» و «آشوبگر» خطاب کرده که به گفته او به دعوت و فراخوان «سایت‌های معاند نظام» این اقدام را انجام داده بودند.

وی «حساب» مردم بانه را از این افراد جدا دانسته و در پیامی خطاب به شهروندان این شهر، از آنها به دلیل آن‌که از تجمع «ناسنجیده و غیرقانونی که با شرکت افراد غیر بومی توأم بود، ابراز انزجار» کردند، تشکر کرده‌است.

بدنبال کشته‌شدن این دو کولبر در تیراندازی هنگ مرزی به سوی آنها، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خانواده‌های کشته‌شدگان و شماری از ساکنان بانه مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی فرمانداری به این مسئله شدند.

ایلنا گزارش کرده بود که تجمع‌کنندگان معتقدند از آنجا که فرصت اشتغال شایسته در مناطق مرزی کردنشین محدود است و جوانان از سرِ ناچاری به کولبری روی می‌آورند، امنیت کولبران باید حفظ شود.

محسن بیگلری، نماینده بانه در مجلس شورای اسلامی هم خواستار برخورد شدید با عاملان حادثه تیراندازی به این دو کولبر شد و گفت که آنها باید «به اشد مجازات محکوم شوند».

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در واکنش به پرسشی دربارهٔ یکی از کولبرها که دهیار هم بوده، گفته «اینکه چرا یک دهیار، کولبری می‌کند باید تحقیق کنیم که چنین اتفاقی چرا افتاده‌است».

روزنامه شرق هم روز ۱۴ بهمن خبر داد که ۳۰ نماینده مجلس طرحی دوفوریتی را با هدف حمایت از کولبرها به مجلس ارائه کرده‌اند.

هفتم مرداد ماه نیز رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اعلام اینکه ۷۰ هزار کولبر در مجموعِ مرزهای کشور وجود دارد، بر لزوم ساماندهی آنان تأکید کرده بود.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.