علمالهدی تحریمکنندگان انتخابات را تکفیر کرد
او از پیامبر عظیم الشان اسلام نقل قولی آورده که هر کسی که شب را صبح کند در حالی که به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست و بر این مبنا نتیجه گرفته که رای ندادن در انتخابات به معنی مسلمان نبودن است.
پرسش: حجت الاسلام احمد علمالهدی امام جمعه مشهد امروز در نماز جمعه این شهر در سخنانی، تحریم انتخابات را معادل ارتداد دانست و گفت کسانی که میگویند در انتخابات شرکت نمیکنند، مسلمان نیستند.
در آموزه های اسلامی خارج از دین دانستن گروهی از مسلمانان "تکفیر" خوانده میشود.
علمالهدی، که پدر همسر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و بخت اصلی ریاست جمهوری بعدی است، شرکت در انتخابات را "واجب شرعی" دانسته است.
او گفته: "کسی که بگوید من در انتخابات شرکت نمیکنم بر اساس روایت پیامبر مسلمان نیست، چه برسد به قلم شکستهای که میگوید در انتخابات شرکت نکنید."
در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بالاترین مقامهای جمهوری اسلامی مانند علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری هم اجازه نامزدی نیافتهاند.
محمود احمدینژاد، رئیس جمهورجنجالی سابق که برای دومین بار صلاحیتش در شورای نگهبان رد شده، گفته است در انتخابات شرکت نمیکند و نتایج آن را به رسمیت نمیشناسد. مصطفی تاجزاده، از اصلاحطلبان رد صلاحیت شده هم گفته در "کودتای انتخاباتی" شرکت نخواهد کرد.
گروههای مختلف اصلاحطلب هم گفتهاند نامزدی برای معرفی به رایدهندگان ندارند.
چرا علمالهدی تحریم انتخابات را خروج از اسلام میداند؟
علمالهدی همزمان با کافر دانستن تحریمکنندگان انتخابات، انتقاد کرده است که "افرادی که یک کلمه از حرفهای من را میگیرند و در فضای مجازی پخش میکنند و استهزا میکنند."
وی دلیل سخن خود را این طور توضیح داده: "من از خودم حرف نمیزنم، حرف پیامبر است."
او از پیامبر عظیم الشان اسلام نقل قولی آورده که "هر کسی که شب را صبح کند در حالی که به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست" و بر این مبنا نتیجه گرفته که رای ندادن در انتخابات به معنی مسلمان نبودن است.
علم الهدی گفته: "اینکه برخی میگویند چون شورای نگهبان گفته فلانی صلاحیت ندارد پس من رای نمیدهم مثل این است که بگویی نماز هم نمیخوانم، تو مسلمانی، اهل عبادتی و خدا را قبول داری نمیتوانی این حرف را بزنی."
حکم تکفیر چیست؟
درباره تکفیر میان علمای اسلامی تقریباً نظر واحدی وجود ندارد.
در طول تاریخ اسلام گروههای مختلف یکدیگر را به کفر متهم کردهاند و در مواردی قتل تکفیرشدگان را از نظر اسلامی مجاز دانستهاند.
در مقابل برخی روحانیون مسلمان مخالف استفاده از چنین حکمی هستند.
###