(اختصاصی)؛
سایت آنتی وار: ده مساله با سیاست خارجی بایدن - و یک راه حل
اوباما با پایان یافتن دوره دوم ریاست جمهوری خود، با امضای توافق هسته ای ایران و عادی سازی روابط با کوبا دو موفقیت قابل توجه دیپلماتیک کسب کرد. بنابراین آمریکایی های مترقی که به بایدن رأی دادند ، امیدوار بودند که تجربه او به عنوان معاون رئیس جمهور اوباما او را به سرعت بازگرداند و بر اساس موفقیت های اوباما با ایران و کوبا به عنوان پایه ای برای دیپلماسی وسیع تری که وعده داده است ، دست یابد.
پرسش: سایت آمریکایی «آنتی وار» در تحلیلی انتقادی از سیاست خارجی بایدن در قبال ایران و عدم بازگشت فوری و بدون پیش شرط به برجام با عنوان «ده مساله با سیاست خارجی بایدن - و یک راه حل» به قلم مِده آ بنیامین و نیکلاس جی.اس دیویس نوشت: ریاست جمهوری بایدن هنوز در روزهای آغازین خود است ، اما هنوز زود نیست که به مناطقی در حوزه سیاست خارجی اشاره کنیم که ما ، به عنوان مترقی، از آن ناامید شده ایم - یا حتی عصبانی شده ایم.
یکی دو تحول مثبت وجود دارد ، از جمله تمدید پیمان استارت نوی اوباما با روسیه و ابتکار بلینکن وزیر امور خارجه برای روند صلح به رهبری سازمان ملل در افغانستان ، جایی که سرانجام ایالات متحده پس از 20 سال در قبرستان امپراتوری ها گم شده است.
به هر حال ، به نظر می رسد سیاست خارجی بایدن در باتلاق نظامی گری در بیست سال گذشته گیر کرده باشد ، اما از وعده مبارزات انتخاباتی وی برای تحرک مجدد دیپلماسی به عنوان ابزار اصلی سیاست خارجی ایالات متحده، دور است.
از این حیث ، بایدن از اوباما و ترامپ پیروی می کند ، که هر دو قول رویکردهای تازه ای در سیاست خارجی را دادند اما در بیشتر موارد جنگ بی پایان بیشتری ارائه دادند.
اوباما با پایان یافتن دوره دوم ریاست جمهوری خود، با امضای توافق هسته ای ایران و عادی سازی روابط با کوبا دو موفقیت قابل توجه دیپلماتیک کسب کرد. بنابراین آمریکایی های مترقی که به بایدن رأی دادند ، امیدوار بودند که تجربه او به عنوان معاون رئیس جمهور اوباما او را به سرعت بازگرداند و بر اساس موفقیت های اوباما با ایران و کوبا به عنوان پایه ای برای دیپلماسی وسیع تری که وعده داده است ، دست یابد.
در عوض ، به نظر می رسد دولت بایدن پشت دیوارهای خصومت ترامپ میان آمریکا و همسایگان ما ، از جنگ سرد سرد علیه چین و روسیه گرفته تا تحریم های وحشیانه علیه کوبا ، ایران ، ونزوئلا ، سوریه و ده ها کشور در سراسر جهان ، کاملاً محصور است. و هنوز هیچ صحبتی در مورد کاهش بودجه نظامی که از سال مالی 2015 (تعدیل تورم) 15٪ رشد کرده است ، وجود ندارد.
علی رغم محکومیت های بی پایان دموکرات ها نسبت به ترامپ ، سیاست خارجی بایدن تاکنون هیچ تغییر اساسی نسبت به سیاست های چهار سال گذشته نشان نداده است. در اینجا ده مورد از نکات برجسته آورده شده است:
1-عدم عضویت سریع در توافق هسته ای ایران. عدم موفقیت دولت بایدن در پیوستن فوری به برجام ، همانطور که برنی سندرز در اولین روز ریاست جمهوری خود(درصورت پیروزی) قول داده بود ، یک پیروزی آسان برای تعهد بایدن برای دیپلماسی را به یک بحران دیپلماتیک کاملاً قابل اجتناب تبدیل کرده است.
خروج ترامپ از برجام و تحمیل مجازات های "فشار حداکثری" علیه ایران به طور گسترده توسط دموکرات ها و متحدان آمریکا محکوم شد. اما اکنون بایدن خواسته جدیدی از ایران مطرح کرده است تا از شاهین هایی که در تمام مدت با این توافق مخالف بودند ، دلجویی کند و نتیجه ای را به وجود می آورد که در آن نتواند دوباره به برجام بازگردد و سیاست ترامپ در واقع به سیاست او تبدیل می شود. دولت بایدن باید فوراً و بدون پیش شرط وارد معامله شود.
2-جنگ های بمبارانی ایالات متحدۀ خشمگین- اکنون به صورت پنهانی. همچنین به دنبال قدم های ترامپ ، بایدن با حمله و کشتن نیروهای عراقی مورد حمایت ایران که نقشی اساسی در جنگ با داعش در عراق و سوریه دارند ، تنش ها را با ایران و عراق افزایش داد. حمله هوایی بایدن در 25 فوریه در حملات موشکی به پایگاه های عمیقاً غیرمعمول آمریکا در عراق ، که شورای ملی عراق قطعنامه ای را برای بستن آن بیش از یک سال گذشته تصویب کرد ،صورت گرفت.
حمله آمریکا به سوریه به عنوان اقدامی غیرقانونی از سوی اعضای حزب خود بایدن(دمکرات) محکوم شده است ، و باعث احیای تلاش برای لغو مجوزهای استفاده از نیروی نظامی در سال 2001 و 2002 می شود که روسای جمهور 20 سال اخیر از آن سوء استفاده کرده اند. حملات هوایی دیگری که دولت بایدن در افغانستان ، عراق و سوریه انجام می دهد ، پوشیده از پنهان کاری است ، زیرا این دولت انتشار خلاصه ماهانه گزارش نیروی هوایی را که از سال 2004 تاکنون هر دولت دیگری منتشر کرده، آغاز نکرده است ، اما ترامپ یک سال پیش آن را متوقف کرد.
3-خودداری از مسئول دانستن محمدبن سلمان در مورد قتل روزنامه نگار سعودی جمال خاشقجی. فعالان حقوق بشر سپاسگزار بودند که رئیس جمهور بایدن گزارش اطلاعات مربوط به قتل وحشتناک جمال خاشقجی ، ستون نویس واشنگتن پست را منتشر کرد که آنچه ما قبلاً می دانستیم را تأیید می کند: اینکه محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی (MBS) قتل را تأیید کرد. با این حال ، وقتی نوبت به پاسخگویی محمدبن سلمان رسید ، بایدن خفه شد.
حداقل ، دولت باید همان تحریم ها را علیه محمدبن سلمان وضع می کرد، از جمله مسدود کردن دارایی و ممنوعیت سفر ، که ایالات متحده علیه شخصیت های سطح پایین تر درگیر در این قتل وضع کرده است. در عوض ، بایدن مانند ترامپ ، با دیکتاتوری سعودی و ولیعهد شیطانی آن ازدواج کرده است.
4-پایبندی به سیاست پوچ گرایانه ترامپ در به رسمیت شناختن خوان گوئیدو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا. دولت بایدن فرصتی را از دست داد تا رویکرد جدیدی نسبت به ونزوئلا برقرار کند ، زمانی که تصمیم به ادامه شناسایی خوان گوئیدو به عنوان "رئیس جمهور موقت" گرفت ، گفتگو با دولت مادورو را رد کرد و به نظر می رسد مخالفت میانه روانه ایان مبارزات انتخاباتی آمریکا را منجمد کرده است.
دولت بایدن همچنین گفت که برای لغو تحریم های ترامپ علیه ونزوئلا (علیرغم مطالعه اخیر سازمان متعلق به دولت آمریکابرای پاسخگوسازی در مورد جزئیات تأثیر منفی این تحریم ها بر اقتصاد ، و گزارش مقدماتی تند گزارشگر ویژه سازمان ملل،که به"اثر مخرب آنها" برکل جمعیت ونزوئلا اشاره کرد) "باعجله" عمل نخواهد شد. " فقدان گفتگو با همه بازیگران سیاسی در ونزوئلا خطر ایجاد سیاست تغییر رژیم و جنگ اقتصادی را برای سالهای آینده ایجاد می کند ، مانند سیاست شکست خورده آمریکا در قبال کوبا که 60 سال به طول انجامیده است.
5-پیروی از ترامپ در کوبا به جای اوباما. دولت ترامپ تمام پیشرفت های اوباما را به سوی عادی سازی روابط با کوبا برانداخت؛ با تحریم صنایع گردشگری و انرژی کوبا ، انسداد در محموله های امدادی ویروس کرونا ، محدود کردن حواله پولی کوبایی ها در آمریکا به اعضای خانواده خود در کشورشان ، قرار دادن کوبا در لیست "حامیان تروریسم دولتی" و کارشکنی در ماموریت های بین المللی پزشکان کوبایی به عنوان یکی از منابع درآمدی نظام بهداشتی این کشور.
ما انتظار داشتیم که بایدن بلافاصله شروع به حل سیاست های تقابلی ترامپ کند ، اما پذیرایی از تبعیدی های کوبایی در فلوریدا برای منافع سیاسی داخلی ظاهراً بر یک سیاست انسانی و منطقی در قبال کوبا ، برای بایدن و ترامپ اولویت دارد.
بایدن در عواض، باید شروع به کار با دولت کوبا کند با اقداماتی از جمله، اجازه بازگشت دیپلمات ها به سفارتخانه های مربوطه خود را بدهد ، همه محدودیت های مربوط به حواله ها را لغو کند ، سفر را آسان تر کند و کار با نظام بهداشتی کوبا در مبارزه با COVID-19 .
6-جنگ سرد با چین. به نظر می رسد بایدن متعهد به جنگ سرد خودکشی گونۀ ترامپ و مسابقه تسلیحاتی با چین است ، گفتگوهای سخت و ایجاد تنش هایی را که منجر به جنایات نفرت نژادپرستانه علیه مردم آسیای شرقی در ایالات متحده شده است ، انجام می دهد.
اما این ایالات متحده است که چین را محاصره می کند و تهدید می کند ، نه برعکس. همانطور که رئیس جمهور سابق جیمی کارتر با صبر و حوصله به ترامپ توضیح داد، درحالی که ایالات متحده 20 سال در جنگ بوده است ، چین در عوض در زیرساخت های قرن 21 و در مردم خود سرمایه گذاری کرده است و 800 میلیون نفر از آنها را از فقر نجات داده است.
بزرگترین خطر این لحظه از تاریخ یا همان جنگ هسته ای کوچک) اینست که این وضعیت تهاجمی ارتش آمریکا نه تنها بودجه های نامحدود ارتش آمریکا را توجیه می کند ، بلکه به تدریج چین را مجبور می کند موفقیت اقتصادی خود را به قدرت نظامی تبدیل کند و آنگاه از ایالات متحده پیروی کند و در مسیر غم انگیز امپریالیسم نظامی قرار گیرد.
7- عدم لغو تحریم های دردناک و غیرقانونی در دورۀ کرونا. یکی از میراث های دولت ترامپ استفاده مخرب از تحریم های ایالات متحده (در جریان همه گیری کرونا) علیه کشورهای جهان از جمله ایران ، ونزوئلا ، کوبا ، نیکاراگوئه ، کره شمالی و سوریه است. گزارشگران ویژه سازمان ملل آنها را به عنوان جنایاتی علیه بشریت محکوم کرده و آنها را با محاصره های قرون وسطایی مقایسه کرده اند.
از آنجا که بیشتر این مجازات ها با دستور اجرایی وضع شده اند ، رئیس جمهور بایدن می تواند به راحتی آنها را لغو کند. حتی قبل از به دست گرفتن قدرت ، تیم وی اعلام کرد که بازبینی کاملی انجام می شود ، اما سه ماه بعد، هنوز اقدامی انجام نشده است.
تحریم های یک جانبه که کل جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد ، یک شکل غیرقانونی زورگویی است ، مانند مداخله نظامی ، کودتا و عملیات مخفی ، که هیچ جایی در یک سیاست خارجی قانونی مبتنی بر دیپلماسی ، حاکمیت قانون و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ندارد. آنها به ویژه در طی یک بیماری همه گیر بی رحمانه و کشنده هستند و دولت بایدن باید با لغو تحریم های گسترده بخشی ، اقدامات فوری را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که هر کشوری می تواند به اندازه کافی به همه گیری پاسخ دهد.
8-برای حمایت از صلح و کمک های بشردوستانه به یمن به اندازه کافی عمل نشده. بایدن وقتی اعلام کرد که ایالات متحده فروش سلاح های "تهاجمی" به سعودی ها را متوقف خواهد کرد ، به نظر می رسید تا حدی به قول خود در مورد متوقف کردن پشتیبانی ایالات متحده از جنگ در یمن عمل کند اما او هنوز توضیحی در مورد معنی آن نداده است. کدام فروش سلاح را لغو کرده است؟
ما فکر می کنیم که او باید با فروش قانون لیهی(Leahy Law) که کمک نظامی به نیروهایی که مرتکب نقض شدید حقوق بشر می شوند ، و قانون کنترل صادرات اسلحه ، که بر اساس آن سلاح های وارداتی آمریکایی فقط برای مشروعیت استفاده می شود ، باید همه فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات را متوقف کند. دفاع شخصی. هیچ استثنایی در این قوانین ایالات متحده برای عربستان سعودی ، امارات ، اسرائیل ، مصر یا سایر متحدان ایالات متحده در سراسر جهان وجود ندارد.
ایالات متحده همچنین باید سهم خود را در قبال آنچه بزرگترین بحران انسانی امروز در جهان خوانده اند بپذیرد و بودجه ای را برای تغذیه مردم خود ، بازگرداندن سیستم مراقبت های بهداشتی و بازسازی کشور ویران شده خود در اختیار یمن قرار دهد. یک کنفرانس اهدا کنندگان اخیر فقط 1.7 میلیارد دلار تعهد داده است که کمتر از نیمی از 3.85 میلیارد دلار مورد نیاز است. بایدن باید بودجه USAID و پشتیبانی مالی ایالات متحده از اقدامات امدادی سازمان ملل ،سازمان بهداشت جهانی( WHO ) و برنامه جهانی غذا در یمن را بازیابی و گسترش دهد. او همچنین باید سعودی ها را برای بازگشایی مسرهای هوایی و بنادر دریایی تحت فشار قرار دهد و وزن دیپلماتیک ایالات متحده را پشت سر تلاش های مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای مذاکره در مورد آتش بس قرار دهد.
9- ناکامی در پشتیبانی از دیپلماسی رئیس جمهور مون جائه این (رییس جمهور کره جنوبی) درقبال کره شمالی. عدم موفقیت ترامپ در ارائه تحریم ها و ضمانت های صریح امنیتی به کره شمالی ، دیپلماسی وی را محکوم کرد و به مانعی برای روند دیپلماتیک بین رهبران دو کره؛ کیم جونگ اون و مون جائه این( که خود فرزند خانواده ای از پناهندگان کره شمالی است) تبدیل شد. تاکنون ، بایدن این سیاست تحریم ها و تهدیدهای دراکونی(باشدت زیاد) را ادامه داده است.
دولت بایدن باید با اقدامات اعتماد سازی مانند گشودن دفاتر رابط ، تخفیف تحریم ها ، تسهیل دیدار مجدد بین خانواده های کره ای-آمریکایی و کره شمالی ، اجازه دادن به سازمان های بشردوستانه آمریکایی برای ادامه کار خود در صورت اجازه شرایط COVID ، روند دیپلماتیک را احیا کند. همچنین توقف تمرینات نظامی کره جنوبی و پروازهای بمب افکن های هسته ای B-2.
مذاکرات باید شامل تعهدات مشخصی در مورد عدم تعرض از طرف آمریکا و تعهد به مذاکره در مورد توافق صلح برای پایان دادن به جنگ کره باشد. این می تواند زمینه ساز شبه جزیره کره هسته ای و آشتی مورد نظر بسیاری از کره ای ها - و شایسته آن باشد.
10- فقدان ابتکار برای کاهش هزینه های نظامی آمریکا در پایان جنگ سرد. مقامات ارشد سابق پنتاگون به کمیته بودجه سنا گفتند که هزینه های نظامی آمریکا طی 10 سال آینده با خیال راحت به نصف کاهش می یابد. این هدف هرگز محقق نشد و به جای "سود سهام صلح" پس از جنگ سرد ، مجموعۀ نظامی-صنعتی (آمریکا) برای توجیه یک مسابقه تسلیحاتی فوق العاده یک طرفه، از جنایات 11 سپتامبر 2001 بهره برد. بین سالهای 2003 و 2011 ، 45٪ از هزینه های ارتش جهانی را ایالات متحده تشکیل می دهد، که بسیار بالاتر از هزینه های نظامی اوج جنگ سرد بود.
اکنون این مجموعۀ نظامی-صنعتی روی بایدن حساب کرده است تا جنگ سرد با روسیه و چین را به عنوان تنها بهانه قابل قبول برای ثبت بودجه های نظامی که زمینه را برای جنگ جهانی سوم فراهم می کند ، تشدید کند.
بایدن باید درگیری های ایالات متحده با چین و روسیه را پس بگیرد و در عوض کار اساسی انتقال پول از پنتاگون به سوی نیازهای فوری داخلی را آغاز کند. او باید حداقل با کاهش 10 درصدی که 93 نماینده و 23 سناتور به آن رأی دادند ، شروع کند. در طولانی مدت، بایدن باید به دنبال کاهش عمیق در هزینه های پنتاگون باشد ، مانند لایحه نماینده باربارا لی برای کاهش 350 میلیارد دلار در سال از بودجه ارتش ایالات متحده ، برای آزاد کردن منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بهداشت ، آموزش ،انرژی پاک و زیرساخت های مدرن
راهی پیشرفته به جلو
این سیاست ها ، متداول در دولت های دموکراتیک و جمهوری خواه ، نه تنها درد و رنج میلیون ها همسایه ما را در کشورهای دیگر تحمیل می کند ، بلکه عمداً باعث بی ثباتی می شود که می تواند در هر زمان به جنگ تبدیل شود ، یک کشور سابقاً موجود را به هرج و مرج بکشاند یا یک امر ثانویه ایجاد کند بحرانی که پیامدهای انسانی آن حتی از عواقب اصلی آن بدتر خواهد بود.
همه این سیاست ها شامل تلاش های آگاهانه برای تحمیل یک جانبه اراده سیاسی رهبران ایالات متحده به سایر مردم و کشورها( با روشهایی که بطور مداوم فقط درد و رنج بیشتری را برای افرادی که ادعا می کنند - یا وانمود می کنند - می خواهند کمک کنند) است.
بایدن باید بدترین سیاست های اوباما و ترامپ را رها کند و در عوض بهترین آنها را انتخاب کند. ترامپ ، با درک عدم محبوبیت مداخلات نظامی آمریکا ، روند آوردن سربازان آمریکایی را از افغانستان و عراق به خانه خود آغاز کرد ، که بایدن باید آن را دنبال کند.
موفقیت های دیپلماتیک اوباما با کوبا ، ایران و روسیه نشان داد که مذاکره با دشمنان ایالات متحده برای ایجاد صلح ، بهبود روابط و تبدیل جهان به مکانی امن تر، یک گزینه کاملاً مناسب در برابر تلاش برای مجبور کردن آنها به انجام آنچه که ایالات متحده می خواهدبا بمب گذاری ، گرسنگی و محاصره مردم آنها انجام دهد، است. در واقع این اصل اصلی منشور ملل متحد است و باید اصل اصلی سیاست خارجی بایدن باشد.
مِده آ بنیامین بنیانگذار CODEPINK برای صلح و نویسنده چندین کتاب از جمله Inside Iran: The Real History and Politics of the جمهوری اسلامی ایران است.
نیکلاس جی.اس دیویس Nicolas J. S. Davies یک روزنامه نگار مستقل ، محقق با CODEPINK و نویسنده کتاب خون بر روی دستان ما: حمله آمریکا و نابودی عراق است.
###