بگومگوی حسین علیزاده و بهروز غریب پور
پرسش:طی دوسه روز اخیر مبان دو هنرمند بزرگ معاصر در عرصه نمایش ؛بهروز غریب پور و موسیقی؛ حسین علیزاده بگومگوی هنرمندانه ای در مورد اپرای عروسکی جدید بهروز غریب پور در گرفته است.
پرسش:طی دوسه روز اخیر مبان دو هنرمند بزرگ معاصر در عرصه نمایش ؛بهروز غریب پور و موسیقی؛ حسین علیزاده بگومگوی هنرمندانه ای در مورد اپرای عروسکی جدید بهروز غریب پور در گرفته است.
موضوع از اظهار نظر حسین علیزاده در مورد اپرای عروسکی غریب پور به نام پروژه غمنامه فریدون آغاز شد که غریب پور بی درنگ و صریح به آن پاسخ داد .
حسین علیزاده اما در نامهای به بهروز غریبپور گفت: دوست عزیز؛ اینجانب همواره قدردان شما بودهام و امید که نظر شخصى مرا بهعنوان بىاحترامى به هنر و شایستگى خود تلقى نفرمائید.
به گزارش ایلنا، روز جمعه (27 مرداد) گفتگوی ایلنا با بهروز غریبپور پیرامون اپرای عروسکی خیام منتشر شد که در حاشیه آن به موضعگیری حسین علیزاده نسبت به اجرای اپرای عروسکی برای شعرا اشاره شد. گفتگویی که در آن غریبپور چنین پاسخ داده بود: «این نظر کسی است که تا به حال اپراهای من را ندیده است. من تا به حال آقای علیزاده در اجراهای خودمان ندیدهام. نظر هرکسی برای خودش محترم است اما فکر میکنم من میتوانم درباره موسیقی آقای علیزاده حرف بزنم چون به کرات گوش دادهام ولی گمان نمیکنم آقای علیزاده در جایگاهی باشد که بتواند درباره اپرای عروسکی داوری کند و بر کاری که ندیده است، قضاوت کند.»
حسین علیزاده یک روز پس از انتشار این گفتگو نامهای خطاب به بهروز غریبپور نوشته و در اختیار رسانهها قرار داده است که متن آن به شرح زیر است:
«دوست دیرینه و هنرمند بزرگ جناب آقاى بهروز غریبپور
با سلامهاى گرم
مطلبى را از شما در ارتباط با سوءتعبیر از یک پاسخ در جمع خبرنگاران محترم خواندم که به نظرم بهتر آمد چند سطری بنویسم.
غریبپور عزیز؛ نه تنها من بلکه تمام هنرشناسان ایران و جهان به نقش شما در هنر تاتر و تاتر عروسکى و نیز مدیریت شایسته هنرىتان که زبانزد خاص و عام است، واقفند. البته که ستایش از آن نیز نیاز به جایگاهى نداشته و ندارد.
در روز واقعه در مورد اسطورههاى ادبى و هنرى سئوالاتی مطرح شد و سخنانی به میان آمد که اینجانب کاملا از موضع شخصى و شاید هم کجسلیقگى عنوان کردم که مثلا مولانا، حافظ، خیام و ...در قالب هیبت آدمی نمىگنجند و در عالم خیال اگر شخصى مدعى شد من حافظ یا مولانا هستم برایمان باورش سخت خواهد بود چراکه همواره براى اسطورهها هیبتى فراتر و والاتر از هیبت انسان قائل هستیم.
شاید این جمله من پرجسارت بوده که باور اسطورها در قالب عروسک نیز سختتر مینماید. که البته جواب درست این است که هنر میتواند همهی ناممکنها را ممکن کند. در عین حال این مطلب نیز عنوان شد که اگر عدم محدودیتها نبود و شرایط و امکانات دیگرى همچو ممالک دیگر جهان در پهنه سرزمینمان وجود داشت، اپراهایى نیز میتوانست در اشکال غیرعروسکى خلق شود.
به هر روی دوست عزیز؛ اینجانب همواره قدردان شما بودهام و امید که نظر شخصى مرا بهعنوان بىاحترامى به هنر و شایستگى خود تلقى نفرمائید.
با دوستی و احترام
حسین علیزاده
۲۸ مرداد ۱۳۹۶»
بهروز غریبپور خطاب به حسین علیزاده نوشت: میدانم که وقتتان ذیق و درعین حال پر مشغلهاید اما دعوت میکنم که از اپرای عروسکی خیام دیدن فرمائید تا شاید خلق این آثار را صرفا به حساب محدودیتهای فضای فرهنگیمان نگذارید و چه بسا پس از دیدن این اپرا و سایر اپراهای عروسکی شما عزیز نوآور ترغیب بشوید که اثری برای اجرای عروسکی خلق بکنید.
گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز غریبپور (کارگردان و نویسنده اپرای عروسکی خیام) پس از اینکه روز گذشته حسین علیزاده (آهنگساز و موسیقیدان) نامهای خطاب به او نوشت و درباره صحبتهایی که در روز رونمایی پروژه «غمنومه فریدون» داشت؛ توضیحاتی ارایه کرد و نیز به دنبال نامه علیزاده به خودش، نامهای خطاب به علیزاده نوشته و در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داد.
روز جمعه (27 مرداد) گفتگویی با بهروز غریبپور در ایلنا منتشر شد که در جایی از آن در واکنش به صحبتهای حسین علیزاده در رونمایی پروژه غمنومه فریدون نسبت به اپرای عروسکی خیام، گفته بود: «آقای علیزاده در جایگاهی نیست که بتواند درباره اپرای عروسکی داوری کند و بر کاری که ندیده است، قضاوت کند»
یک روز پس از انتشار این گفتگو، حسین علیزاده نامهای خطاب به بهروز غریبپور نوشت و در اختیار رسانهها قرار داد که میتوانید متن آن را اینجا بخوانید.
بهروز غریب پور در واکنش به نامه روز گذشته حسین علیزاده نامهای خطاب به این آهنگساز نوشته و در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده، که متن آن به شرح زیر است:
«هنرمند بزرگوار جناب علیزادهی عزیز:
بابت دو موضوع باید به شما تبریک بگویم؛ نخستین تبریک بابت پیشگام شدن در شفافسازی نظرتان و مسدود کردن راه بر کسانی است که دوستی میان هنرمندان را برنمیتابند و از هیچ کوششی دریغ ندارند که جامعهی موثر هنری را به جان هم بیاندازند دومین تبریک بهخاطر دریافت جایزهی هنری است که شما بهحق دریافت کردهاید و همچون همیشه برای ایران و ایرانیها و اکنون آسیائیها مایه مباهات بوده و هستید؛ میدانم که وقتتان ذیق و درعین حال پرمشغلهاید اما دعوت میکنم که از اپرای عروسکی خیام دیدن فرمائید تا شاید خلق این آثار را صرفا به حساب محدودیتهای فضای فرهنگیمان نگذارید و چه بسا پس از دیدن این اپرا و سایر اپراهای عروسکی شما عزیز نوآور ترغیب بشوید که اثری برای اجرای عروسکی خلق بکنید اما نتیجه همان باشد که پیش از این فرمودهاید بیتردید آیندگان بر من آفرین خواهند گفت که همچون شما در کنار مردمان سرزمینم ماندهام و "محدویت را به امکان" تبدیل کردهام و قنبرک نزدهام و آه و ناله نکردهام ترک وطن نکردهام معتاد نشدهام بهفکر خودکشی هم نیفتادهام و گناه محدودیتها را به گردن کسی نیانداختهام و تا آنجا که مشیت الهیست بر همین سیاق زیر طاق باشکوه ایران عزیز در حد توانم نفس میکشم. شما نیز چنین کردهاید و بههمین دلیل به وجودتان میبالم.»
###